Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

OK. Jag funderade mest på om det kunde vara ide att byta ut en viss del av spannmålet mot Rehab och därmed kunna minska kraftfodergivan. Han får just nu 1,2 kg havre, 0,5 kg korn och 0,4 kg soja. Det är egentligen inte för mkt för att ge i en giva men jag tror att han tar upp det bättre på två givor, dock blir det lite strul för hon som har lösdriften att ta in min en extra gång. Jag fixar ju det när jag är där men det är bara ca tre dagar i veckan.
Vill inte heller ge enbart kraffts foder pga ekonomin, är så nöjd nu när jag lyckats få honom fin i hull med billiga fodermedel...
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Hannely skrev:
OK. Jag funderade mest på om det kunde vara ide att byta ut en viss del av spannmålet mot Rehab och därmed kunna minska kraftfodergivan. Han får just nu 1,2 kg havre, 0,5 kg korn och 0,4 kg soja. Det är egentligen inte för mkt för att ge i en giva men jag tror att han tar upp det bättre på två givor, dock blir det lite strul för hon som har lösdriften att ta in min en extra gång. Jag fixar ju det när jag är där men det är bara ca tre dagar i veckan.
Vill inte heller ge enbart kraffts foder pga ekonomin, är så nöjd nu när jag lyckats få honom fin i hull med billiga fodermedel...

Prova det du, det var ju så jag 'började'. Sen har jag ju kunnat sänka och sänka och hullet behålls (hon gick UPP när jag bytte del av spannmål etc mot Rehab, trots samma MJ).

Och faktum är att nuvarande foderstat är BILLIGARE än foderstaten helt utan Krafft-produkter..

Så du har ju INGET att förlora på att prova! =)
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Just det, skulle fråga om det står på säcken vad det innehåller? I analysgarantin står ju bara värden, inga "ingredienser". Vore intressant bara!

Och faktum är att nuvarande foderstat är BILLIGARE än foderstaten helt utan Krafft-produkter..
Fast för mig blir det dyrare iom att jag har fri havre i stallhyran...
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Hannely skrev:
Just det, skulle fråga om det står på säcken vad det innehåller? I analysgarantin står ju bara värden, inga "ingredienser". Vore intressant bara!

Och faktum är att nuvarande foderstat är BILLIGARE än foderstaten helt utan Krafft-produkter..
Fast för mig blir det dyrare iom att jag har fri havre i stallhyran...

Ja det står ingredienser, man jag minns dem inte. Men jag minns att jag reagerade på att det står havrefritt, och sen som ingrediens något som har med havrekärnor eller någt att göra (minns inte som sagt).

Jag kan kolla i soptunnan i stallet imorgon, det BORDE ligga en Krafft Rehab säck där eftersom jag köpte den senaste två dagar innan julafton. Återkommer om jag hittar den med vad det står på den!
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Här är ingredienserna i Rehab i % om nu tabellen går att klistra in i svaret. Helena

Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
C 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Jättebra Alex. Men då kan du väl hitta något liknande experiment för viktMINSKNING av din "han-denna-där-valrossen" och min "klumpe-dumpa" också nu va? :D
*ber snällt på nästan bara knän* :smirk:
/JES
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

HelenaHandberg skrev:
Här är ingredienserna i Rehab i % om nu tabellen går att klistra in i svaret. Helena

Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
C 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05

kli av skalad havre var det jag reagerade på ja, när det står havrefritt i reklamen! (inte för jag eg bryr mig, hon tål havre utmärkt, jag bara tyckte det var konstigt).

Det intressanta är att hon stått på de där fodersorterna (havre, korn, vetekli, Krafft Protein (potatisprotein) soja och betfor utan att det fungerat.. :confused:

Som sagt, jag fattar inte HUR det fungerar.. men kan inte till annats var än att det är något med att det är lättupptagligt/lättupptagligare?
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Hypotes: Det funkar bättre för att din häst nu får i sig en större del av energin i form av fett och det funkar bättre för henne (och för mga andra hästar), Soja olja innehåller upp till mer än 10 ggr så mkt fett som soja mjöl och havrens skal innehåller mer fett än kärnan.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Energi i form av fett är bättre än energi i form av.. vad?

Är energi i form av fett "snällare" än annan energi?
Och är det i så fall därför vissa hästar anses bli lugnare om de går på tex. Groov än om de går på rent spannmål?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

HelenaHandberg skrev:
Hypotes: Det funkar bättre för att din häst nu får i sig en större del av energin i form av fett och det funkar bättre för henne (och för mga andra hästar), Soja olja innehåller upp till mer än 10 ggr så mkt fett som soja mjöl och havrens skal innehåller mer fett än kärnan.

Låter som en fullt rimlig hypotes, och stödjer ju varför Krafft Rehab påstås vara lättupptagligare och lättare att tillgodogöra sig!

Olja har jag ju provat, men inte just sojaolja. Så det förklarar ju det.


Men ang havren.. 'kli av skalad havre' det tolkade jag som kli av havrekärna? Annars borde det väl stå kli av havreskal??

Min fick ju krossad havre (dvs med skal), men det går antagligen inte att jämföra rakt av så, eftersom om hon fick 1 kg havre så var antagligen 75% kärna (alltså det är mer skal än kärna)?

Men jag köper helt den hypotesen varför det skulle funka =)

Och de skulle bara VÅGA ta bort Krafft Rehab ur sortimentet ;)
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Ja KRAFFT uttrycker sig litet luddigt, men kli är definitionsmässigt de yttre delarna av sädeskornet, ”skalen” i detta sitter mest fett och protein medan stärkelsen bor i mjölkroppen.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Mer av energin från fett i st f kolhydrater kan vara särskilt bra för vissa typer av hästar t ex hästar med korsförlamningstendens, sådana som far illa i temperamentet av blodsocker/insulin svängningar vid hög spannmålsgiva, race- och distanshästar och om en häst med tendens till fång behöver mkt energi är det nog klokt att ge en del av det i form av fett.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Ok, då hänger jag med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 667
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 148
Foder & Strö Nu tror jag att jag nått sista delen med Krafft Rehab experimentet. Började ju på 110 MJ med en kvot på drygt 8 och introducerade...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Alexandra_W
·
G
Hästvård Mitt lilla tvååriga kallblodstravarsto har skadat sin has allvarligt. Jag var inne och röntgade henne och det visade lösa benbitar i...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: Sune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp