Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag tur, eller rättare sagt, hundarna har tur :) Varje dag brukar de behöva vara ensamma några timmar på jobbet. De har inga problem med det utan ligger lugnt i soffan i en stuga. Meen idag är det en annan person som jobbar i stugan, vilket gör att hundarna har haft sällskap hela dagen förutom ca 1 1/2 timme på morgonen. Det känns bra, både att de fixar att vara ensamma och att de inte behöver vara det :p

Imorgon blir det en väldigt tråkig arbetsdag för dem, så jag vill skämma bort dem idag och i helgen som kompensation :angel: Lite rallylydnad på lunchen imorgon borde vi i alla fall hinna med.

Min poäng når väl ändå fram? Det är knappast en nyhet att många boxrar kan ha svårt för att umgås med andra hundar, det är inte specifikt hundmöten jag avser. @Daff tyckte att det var viktigt att hens hundar kan umgås med andra ifall de ska sättas i avel, och det är inte realistiskt hos många raser, däribland boxern. Så jag vet inte riktigt vad du argumenterar emot, eller håller med. Majoriteten av boxrar jag möter och tränar med är på bruksplan, inte på utställning.

Ja, förlåt, jag kunde ha varit tydligare. Jag håller med på så sätt att jag tycker inte heller att man ska utesluta hundar från aveln bara för att de inte funkar med alla andra hundar. Jag tycker dock inte att läget är så "illa" hos boxern att om man nu gjorde så (uteslöt avelsdjur pga gruffande med andra hundar), så skulle hela avelsbasen försvinna. Men som sagt, jag ser inte heller någon anledning att ta med det i beräkningen förutom i fall då det beror på t.ex stor osäkerhet snarare än mycket attityd.

Ja, dobermann skulle nog ryka direkt. Skulle aldrig låta okända hanar umgås liksom (och inte tikar heller för den delen). Träna tillsammans och gå på promenad är sällan ett problem dock, och det räcker fint för mig.

Jag tror fö att det är omöjligt att avla fram hundar med mycket driv,mod, dådkraft etc utan att få vissa baksidor som t.ex visst mått av könsbundet aggressivitet.

Det är sällan sällskapsraser gör bruksrasers arbete i tjänst och det har bla med drifter och temperament att göra.

Vill man ha en viss typ av hund får man räkna med att vissa minussidor också kommer. Alla raser har minussidor!

Tinja är rasist! :eek: Hon leker bara med andra vallhundar eller labradorer :cautious:

Dock kommer hon överens med alla hundar, även om hon inte bryr sig nämnvärt om dem. Däremot kan de få en avhyvling om de inte är artiga. Inga halvmesyrer här inte :angel:

Jag har också en rasist här hemma. Hon gillar bara hundar av spetstyp eller större hundar med mycket fluff :meh:
Andra ignorerar hon totalt.

Tinja är rasist! :eek: Hon leker bara med andra vallhundar eller labradorer :cautious:

Dock kommer hon överens med alla hundar, även om hon inte bryr sig nämnvärt om dem. Däremot kan de få en avhyvling om de inte är artiga. Inga halvmesyrer här inte :angel:

Pfft! Ebrah ville hon ju leka med, åtminstone på Stora Sthlm :p

Alltså. Varje gång jag nämner för folk att vi varit iväg och tävlat, eller säger att vi ska iväg att tävla (tex när någon frågar om helgplaner) så tar folk för givet att vi ska på utställning... När jag sedan nämner vad vi faktiskt gör, då blir de hur förvånade som helst.

Är det så för er andra också? Eller är det bara för att mina hundar ser "prydliga" ut som många tror att vi bara fjantar runt i utställningsringar?

Alltså. Varje gång jag nämner för folk att vi varit iväg och tävlat, eller säger att vi ska iväg att tävla (tex när någon frågar om helgplaner) så tar folk för givet att vi ska på utställning... När jag sedan nämner vad vi faktiskt gör, då blir de hur förvånade som helst.

Är det så för er andra också? Eller är det bara för att mina hundar ser "prydliga" ut som många tror att vi bara fjantar runt i utställningsringar?

Jag har stött på samma sak. Bla en veterinär som jag var hos för avmaskning inför Norgeresa, som glatt utbrast "Åh vad kul att du ska ställa ut dem, synd att det inte går här i sverige!". Jag höll på att explodera, och har inte åkt tillbaka dit igen :mad:

Jag har typ aldrig fått höra det, och jag ställer ju ut mer än jag tävlar annat. :)

Jag har stött på samma sak. Bla en veterinär som jag var hos för avmaskning inför Norgeresa, som glatt utbrast "Åh vad kul att du ska ställa ut dem, synd att det inte går här i sverige!". Jag höll på att explodera, och har inte åkt tillbaka dit igen :mad:
Hahaha, vafan... Vad svarade du på det? De gånger jag får frågor om utställningar så är det åtminstone från folk som inte "borde" ha allt för stor koll på hundar, tex arbetskollegor, grannar eller främlingar som bara är nyfikna på hundarna. Då känns det ändå mer ok, eller ja, jag skyller delvis på SKK som framhäver utställningar så mycket att folk tror att det är det enda man kan göra med hundar...

Saluki är väl en sådan ras som anses vacker och är populär i ringarna så jag antar att det är därför folk tror det.
Jag får inte höra det med mina dvärgschnauzrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 573
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 149
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka