Upp i vikt SNABBT!

Sv: Upp i vikt SNABBT!

hösilage ska de ha fri tillgång på, (iof beroende på värdena,, inte FÖR BRA gräs FÖR mycket,, och helst inte föööör dåligt heller,,,)
Men att korn är farligt, är bullshit anser jag,, man ska ha koll på njurarna tydligen,-om hästen inte kissar som den ska utan står och trycker eller skvätter,, jag inbillar mig att det är ett fenomen som kan uppkomma oavsett foder,, men kanske innehåller korn ngt som lättare ger ngn rubbning m njurarna.

Jag ger mycket korn till mina, betfor, några deciliter pellets(motsvarande kraft, fast detta är kofoder, för samma tillverkare och samma värden enlig tillverkare,,,,)

Har oxå problem med lite tunn häst, men hon får över 20 kilo grovoder per dag,,, hon kan inte äta mer,, iallafall gör hon inte det,, så jag får balansera med kraftfodret, utan att få magen dålig...

Korn är BRA! kör på!
stegra försiktigt bara,,,,

De avmaskades för kanske 1 1/2 mån sen, precis när hon kommit.
Hon slurpade i sig det duktigt, inget slank ut.

Kommer inte ihåg medlet, ska fråga i stallet sen.

De avmaskades för kanske 1 1/2 mån sen, precis när hon kommit.
Hon slurpade i sig det duktigt, inget slank ut.

Kommer inte ihåg medlet, ska fråga i stallet sen.

6 veckor kan betyda att medlet tog enbart vuxna maskar om det var ett pyrantelpreparat. Var det inte ett medel som tog bandmask skulle jag å det snaraste avmaska med ett sådant.

Jag skulle rekommendera dig att ta ett träckprov innan du avmaskar igen.

Det är inte säkert att bandmasken syns på träckprovet, likadant blodmask kan ligga i dvala vid denna årstiden och inte avge ägg, som är det som räknas vid träckprov.

Hon får ungefär 12-13 kg hösilage, mer vill hon inte riktigt stoppa i sig. Det är bra värden på det men kan dem inte i huvudet.

12-13 kg är ju inte så mycket så de är ju synd att hon inte vill ha mer. Hur mycket MJ får hon i sig? och vilken kvot. Det spelar en stor roll i vad du skall kompletera med.

Min dam, som har varit lite svår att få upp i vikt och som förtillfället inte gör mycket får 15 kg silage och 2 kg lucern, 400 gr betfor. 110 MJ och 937 smpr.

Kort sagt gäller väl smal = mer mat...

Ska prova igen att ge henne mer silage, låta henne komma in lite tidigare kanske så hon kan äta i lugn och ro. Får se om hon vill.

Ska inhandla lucern och olja snarast :p

Tack alla! :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: MissMisty
·
B
Foder & Strö Vi köpte en arab i sommras han var ganska tunn men efter att ha gått på bete blev han jättefin i hull och precis lagom pigg. Nu har han...
Svar
14
· Visningar
3 234
Senast: FiaPiaLisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka