Upp i vikt SNABBT!

Lycanthrope

Trådstartare
Mitt halvblodssto (med en hel del fullblod i) som jag har på foder får bra hösilage och mycket av det. Hon är 14 år och avmaskad nyligen.
Men hon har tappat i vikt och fick då musli med mineraler, men det räcker inte.

Nu måste jag ha upp henne i vikt snabbt!
Hon har tappat väldigt fort.

fram tills jag fick henne för drygt en månad sedan, reds hon bara 1 dag i månaden senaste året.
Har satt igång försiktigt med skritt och klättring men inget hårt alls.

Varför händer detta?
Vad kan jag göra för att få upp henne snabbt?

Har tidigare gett korn till min arab och det funkade bra, men så kommer hovslagaren igår och häver ur sig att korn är minsann farligt. :confused:
En vän rekommenderade krafft groov men jag gillar inte de pelleterade fodrerna och det blir väääldigt dyrt, så billigare och bättre alternativ mottages tacksamt.

Sv: Upp i vikt SNABBT!

Hur mycket är mycket hösilage? Vet du några värden? Vilken müsli har du givit?

Lucern (hackad strå om du inte vill ge pellets) är bra för att öka proteinet. Eftersom det är ett grovfoder behöver du inte vara rädd för att ge för mkt. Olja tex kan användas för att få upp energin utan att för den skull öka stärkelsemängden.

Men, det är helt omöjligt att ge råd om vi inte får veta hur mkt grovfoder hon får (fri tillgång på detta är givetvis första åtgärden) samt värden på detta. :)

Som heylan sa, ett par kilo lucernhack med 3-4 dl olja nedrört borde få upp vikten igen:) Annrs hör man ofta gott om tex hippo alfa. Äter den redan mkt grovfoder kan du ju satsa på det istället om du föredrar det.

Hon får ungefär 12-13 kg hösilage, mer vill hon inte riktigt stoppa i sig. Det är bra värden på det men kan dem inte i huvudet.

Vad för olja?
Behöver något som garanterat ger vikt på henne.

Om hon inte äter upp det är det ingen ide att öka ännu mer, men köpa lusernpellets eller ännu heller Dodon & Horrells Build up,specialfoder för tunna hästar som verkligen fungerar!!! Min häst åt det förut när hon va tunn! Säger bara såhär :bow::bow: Du kan PM:a mig om du villha mer info om vart man köper osv, går inte att köpa på vanliga ställen !:p

Senast ändrad:

Hon får ungefär 12-13 kg hösilage, mer vill hon inte riktigt stoppa i sig. Det är bra värden på det men kan dem inte i huvudet.

Vad för olja?
Behöver något som garanterat ger vikt på henne.

Lusern hackatstrå med olja ger jag mitt sto som gick ner oerhört i vikt utan nån anledning.
Hon får ca 16-20 liter per dag, mer oftast och hon har blivit JÄTTEFIN på nolltid.
Har före och efter bilder på henne men vet inte hur man får in det här annars hade jag kunnat visat resultatet efter att infört lusern.

Vilket är bäst av lucrn pelletsen och hackat strå?

Hur snabbt märker man resultat?
Vad kostar det ungefär och hur länga räcker det? :o

Och vad för olja och hur mycket?

Jag har gett min häst, som har väldigt lätt att tappa i vikt, lucernstrå och kornkross (visste inte att det skulle vara farligt). Sedan får hon även färdigblandad müsli och olja. Har två bilder, en från i december och en som är tagen för nån dag sedan. Jag tycker iaf hon ser mycket bättre ut.
Det tog inte så lång tid att få upp henne i vikt nu i höstas när hon tappade rejält. Hon ser visserligen inte så mager ut kanske, men hon var bukig och man såg revbenen på henne. Jag ger även bättre grovfoder nu, innan hade hon fri tillgång, men gick inte upp för det.

I december:

200712101800-liten.jpg

För nån dag sen:

200802102035-liten.jpg

Hästen i boxen bredvid fick vi hem för några dagar sedan, hon ska få gå på samma foder så att hon går på sig. Man ser ju hennes lilla smala rumpa sticka upp i boxen bredvid :)

Om din häst har minskat snabbt i vikt bör du låta undersöka henne så att hon inte är sjuk eller har problem med tänderna.

Jag kör som sagt hackat strå med olja

jag betalar 165 kr för en bal och den räcker ca 1 månad för henne beroende på hur mycket jag ger henne så det är inte dyrt för att hålla henne i vikt.

På en månad såg jag skillnad på henne rejält, men började vecka för vecka att se skillnad.
Hullet kom tillbaka, glansen kom tillbaka och sen var det bara att börja bygga muskler igen, fast det väntade jag med tills hon kommit i hull ordentligt.

Lucern som många sagt är ju jättebra.
När jag fick min häst så var han jättetunn.
Han fick i sig ca 15 kg silage, bra värden. 3 kg krafft groov 125 (dyrt :eek: ) och 1 kg lucernpellets (ville ge han nåt kilo till av det, men han var inte så förtjust i dem) + betfor, mineral, shy-feederB.

Och så här gick det:
Före:
16492451.jpg

Två månader senare :
18378869.jpg

Ska prova lägga in före och efter bild på henne, resultat efter bara 3 veckor på dessa bilder om jag lyckas få upp dom.Nu idag är hon än rundare plus att musklerna börjar träda fram.
Vet inte varflr hon fällde ut så i vikt då vi ej bör foder,ingen mask efter koll och inget enligt vetrinär heller utan hon bara föll ur.En sak kan vara att jag började med att täcka henne vid kallare väder och hon höll värmen och på så säött behöll vikten hon började gå upp.Innan gick hon otäckad men fri tillgång till foder men det hjälpte tydligen inte.
Får se om jag lyckas få upp bilderna.

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/uw3ysu5bg4yf.jpg

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/ofql8ukucw8q.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Du har fått en hel del bra tips på foder som kan hjälpa. Har också en tunn häst. Pratade med en farbror som varit hästuppfödare i många år - en riktig hästkarl alltså och han gav oss rådet att för allt i världen ta det lugnt med viktuppgången, det är inte bra när det går för fort! (Med anledning av att du skriver "snabbt")

Jag har en ponny som är väldigt svår med maten.. hon VILL INTE äta , tyvärr. Hon är en riktig superponny i övrigt, men hon är het vid ridning och petig med maten! Hon äter hellst inget alls :( Just nu så har hon fri tillgång på Hö och Lusernhack.. Till det äter hon 2 liter Groov 125, och 1,5 liter marstall haferfrei musli, 1/2 Liter betfor+ 2 dl olja!!!(det är alltså en c-ponny!!)Men ändå går hon inte upp i vikt!! Jag rider henne inte hårt alls eftersom hon är så tunn, men det jobbiga är ju att hon INTE VILL äta, ibland äter hon upp ALL mat, ibland hälften och ibland INGEN MAT ALLS!! Det är väldigt jobbigt och svårt! Jag har provat ALLA foder!
Nån mer med liknande ponny/häst? Tips?

Med snabbt menar jag ju inte någon veckan utan att det iaf syns efter en månad! :D

Vad för olja ska jag ge till lucern? rapsolja? :S

På tex Willys kan man köpa olja i stora dunkar/flaskor :)

En del hästar kan tunna ut vid en flytt. Det kanske din också gjort.

Jag har har bra erfarenhet av att få upp hästar i hull av lusern. Det har alltid funkat..

så här såg dotterns häst ut när vi köpte honom :crazy:
kallenrhankomtilloss.jpg

så här såg han ut efter 4 månader
bstisar.jpg

Jag gav honom FRITT med hö tyvärr ingen analys
2kg lusern, 2kg korn, 4dl betfor, 3dl kli och mineraler förståss

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: MissMisty
·
B
Foder & Strö Vi köpte en arab i sommras han var ganska tunn men efter att ha gått på bete blev han jättefin i hull och precis lagom pigg. Nu har han...
Svar
14
· Visningar
3 234
Senast: FiaPiaLisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka