Universitetet eller hästjobb?

Sv: Universitetet eller hästjobb?

Jag kan bara av egen erfarenhet säga att jag alla gånger väljer universitetet före hästjobb. Jag vill nämligen bo på landet och ha råd att ha häst, och då behöver man ett vanligt jobb för att hålla sig flytande om man inte är en superryttare.

Jag håller med om detta. Själv valde jag universitetet och jobbade med hästar på somrarna. Det funkade perfekt för mig - några månader i ett stall och vila hjärnan och sedan tillbaka till skolan med ny motivation. Nu när studierna är avklarade har jag egen gård, tre hästar och råd med de tränare jag vill.

Jo men saken är den att jag förmodligen inte kommer att ha råd att träna för någon bra tränare när jag pluggar.. Studielånen räcker inte hela vägen så jag kommer behöva ta av de sparade pengarna för att ha råd men stallplats osv.. Om jag inte ska leva på nudlar i fem år :crazy:

Jag tror nog att jag kommer att få mocka så många boxar som behövs, beroende på hur många vi är som jobbar.. Dock är det ett väldigt lättarbetat stall där de kör med permanentbädd och sen kör ut boxarna med traktor..
Än så länge har hon bara sagt att jag kommer få lektioner, vi har inte diskuterat närmare hur ofta..
Ang mat så ingår alla mål, jag äter tillsammans med dem. Det kommer nog vara de som åker och handlar men är ganska övertygad om att de kommer lyssna på önskemål..

Jag ser det här som en chans att kunna statsa på min häst på ett sätt som inte kommer vara möjligt om jag börjar plugga.. Pengarna kommer helt enkelt inte räcka till träning och tävling i någon större omfattning.. Även om jag tar till de sparade pengarna..
Men att plugga vore ju också jättekul..

Suck suck suck... Tänk om man kunde veta vad man ville göra med sitt liv :crazy:

Jag skulle oxå få lektioner när jag jobbade som hästskötare, hur många fick jag? Kan räkna dem på min ena hand (6mån jobb var jag iväg), tiden fanns helt enkelt inte, var det inte tävling så var det något annat.

Skulle jag haft med min häst hade jag fått £50 i veckan, då ingick inte hovslagaren, som tog £60. På det andra stället jag var skulle jag oxå få £50 i veckan och då ingick bara stallplats mat o strö, hovslagaren osv skulle jag få stå för själv. Skulle jag dessutom tävla skulle jag få betala för att få med min häst på lastbilen hos den ena arbetsgivaren. £10-15 tror jag att han ville ha per gång min häst skulle med, plus att jag skulle jobba oxå. På det första stället hade jag fått rida min häst på arbetstid, på det andra stället imån om tid fanns till det. Nu vet jag inte hur mycket saker o ting kostar i holland, men jag hade haft det tufft ekonomiskt om jag hade haft med mig min häst över till england, trots att jag fick en liten lön.

Vill verkligen inte skrämma dig, jag rekomenderar varmt att man ska åka iväg utomlands å jobba med hästar. Men man ska nog inte vara så blåögd och gå med på att jobba utan lön och få träning, kost o logi i stället. Det är inte alltid löften som ges från arbetsgivaren kan hållas, och jag tror inte att det i alla fall beror på att de inte vill utan att de inte har tid. Jag tog aldrig över min häst och det är jag glad för. Men jag tyckte att det var roligt även om det var jobbigt och vem vet, hade jag inte varit med i bilolyckan hade jag kanske varit kvar i england?

bra tips.. ska prova..

Saken är ju den att nånstans inne i mig så finns en liten männsika som drömmer om att bli beridare :idea::angel: men sen finns det en till liten männsika som tycker att man ska vara förnuftig och se till att kunna tjäna ordentligt med pengar..
Det är lite som kalle ankas ängel och djävul som sitter o viskar i var sitt öra :D

ja du har nog helt rätt i att man ska vara försiktig.. Jag kanske är blåögd när jag tror att jag "känner" dem och litar på dem.. jag vet inte..

Jag tror också du är blåögd mest för att du tror du känner de lite eftersom du redan avrit där i 5 veckor. Det är inget fel att åka o jobba med hästar men se till att du får betalt för det!

Du kanske måste ta av dina sparpengar om du pluggar, men du lär behöva ta av de om du åker t holland också? Hovslagare, veterinär, transport, nya saker som går sönder, försäkring etc.

Vad är det du funderar på att plugga?

Ska man kunna försörja sig som beridare så krävs det nog ganska rejäla meriter. Och för att bygga upp dem kan det nog vara bra att börja på fritid/deltid och sedan öka på mer och mer - kan vara skönt att ha en fast lön bakom sig medan man bygger upp verksamheten.

Nudlar, extrajobb och betalande medryttare så kommer det nog lösa sig. Vad är det du tänkt plugga för något? Fem år går fort, och man är inte lastgammal när man tar examen heller ;)

mm.. jo ni har väl rätt..
Jag ska läsa något inom beteendevetenskap.. Har psykolog i första hand och personalvetare i andra, socionom i tredje..

Börja plugga! För eller senare måste du ta dig igenom inga-penngar-bara-nudlar-träsket! "Slösa" inte bort penngarna på att åka och jobba!!! Hela idéen låter fel. I ena stunden oroar du dig för att du inte kommer att ha råd att ha häst och att ta lektioner när du pluggar i nästa sekund skriver du att du har en back-upp att ta från om det behövs när du åker utomlands för att jobba.

Visst universitetet finns kvar... men det är många år som går åt till en vettig utbildning.

Har precis avslutat 4år av studier och fått DRÖMJOBBET!!! Så nu flyttar jag och hästen till ett mkt finnt stall med bra tränare. Inga mer nudlar här inte!!!!

Man ska ha rätt till lön utöver det. Det kan ju låta som en bra deal men om man är anställd har man rätt till en viss grundlön, 15000 tror jag det är. Och då har du råd med både boende och mat och massa annat. Men sen vet jag inte hur det funkar riktigt med praktik... :crazy:

Svårt det här va med så många olika råd?;)

Jag kan bara tillägga att jag snart (när jag får jobbet) är i samma situation som Lollo_ok. Har fått min magisterexamen och precis givit mig ut för att hitta ett bra jobb. Så pluggtiden var verkligen värd det!

Jag är kanske lite outsider eftersom jag köpte min första häst ett år efter att jag börjat plugga och hade flyttat hemifrån, 1 år av sparande och nudelätande räckte till en trevlig häst. (Mina föräldrar hade aldrig låtit mig köpa häst om jag bode hemma)
Har man inte en skyhög hyra och vill prioritera hästen före festande varje kväll, så går det helt klart ihop ekonomiskt om man bara planerar sina inköp, speciellt om man redan har häst. Jag stod kanske inte i världens lyxigaste stall under studietiden, men jag hade träningsmöjligheter och mycket tid, i den kategori utbildningar som du söker har man också mycket tid för egna studier och då kan man hjälpa till i stallet mot lägre hyra, ägna tid åt att rida flera hästar, eller vad man nu vill göra, varför inte extrajobba?. Så bli inte helt avskräckt från att plugga, man har råd med häst, om man inte är bunden vid några andra jättekostnader så som att ha barn, en motorcykel eller bil med galet dyr försäkring, dyra mediciner som man ska ta eller nått liknande.

Känner att denna tråd engagerar mig för jag talar av egen erfarenhet. I ett av stallen jag stått fanns det 5 st praktikanter, de jobbade hårt, och fick fickpengar, men de var "fast" där, även om jobbet va kul, hade liksom inga alternativ, och det har man inte heller idag utan utbildning.

Nu ska jag nte ta upp mer plats...

Lycka till en än gång!

Senast ändrad:

Nackdelen om man lever på studielån + bidrag är ju för det första att det är LÅN, inte bidrag (om man tar studielån vill säga :p ) blir lite samma sak som att låna för att ha råd med häst! ;) Och för det andra om det skulle komma några oförutsedda stora avgifter (att hästen t ex blir halt och behöver veterinärvård) så kan man inte få lån den vanliga vägen eftersom man pluggar... Men det är klart, många kanske har snälla släktingar med bra ekonomi.

Ja det är jättesvårt..
Först läser jag ett jättebra råd om varför jag skulle stanna hemma och då känns det helt rätt, sen i nästa inlägg kommer nån med ett bra råd om varför jag borde åka och då blir jag helt förvirrad :angel::crazy:

Jag skulle tycka att det var jätteroligt att kunna satsa på hästen och min ridning samtidigt som jag längtar efter studentlivet!
Men nån gång ska jag väl bestämma mig.. Det måste jag.. :confused:

Jo backupen var ju tänkt till att försörja hästen när jag börjar plugga.. Vill helst inte behöva ta extra lån för att ha honom kvar.. Men den kommer ju som sagt att ryka om jag åker till Holland, även om jag kanske inte kommer ha stora utgifter..

Utbildningen är en begränsad tid och man får ju se det som en investering för att få ett bra jobb när man är klar - som gör att man t.ex. har råd att träna så mycket man vill. Livslönen blir garanterat större om man pluggar till ett bra jobb, än om man arbetar som livegen stallpraktikant utan lön. Som oavlönad praktikant har man nog dessutom ännu mindre råd med stora veterinärräkningar eller motsvarande, så det var ett dåligt argument. Att använda sina sparpengar för att kunna jobba åt någon annan känns inte riktigt lika hållbart som att ta av sparpengarna för att kunna utbilda sig.

Mitt råd är fortfarande att plugga - och så ägna sommarmånaderna och omtentaperioderna (om man skött sig ;) ) till att praktisera i stall.

Och om man börjar plugga nu så finns det ju inget som hindrar att man tar studieuppehåll mitt i studierna och gör något annat ett tag, sånt är jättevanligt. Själv tog jag studieuppehåll efter andra året, då jag reste runt i asien ett halvår och jobbade ett halvår.

Japp, jag håller med. Men kan man (eller kan tänka sig det snarare) så bör man nog undvika att ta studielån "för att ha råd med häst", man kommer ju upp i ganska höga summor på ett studielån och själv skulle jag föredra att ha så lite skulder som möjligt om man har låga fasta kostnader och inte behöver det :p
Så har man mer pengar sen till egen gård om man vill! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 431
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?