Universitetet eller hästjobb?

Sv: Universitetet eller hästjobb?

Man måste ju alltid överväga för och nackdelar. Men en sak anser jag vara viktig, skriv kontrakt, se till att din arbetsgivare har försäkringar som täcker även dig. Själv råkade jag ut för en bilolycka och skadade ryggen när jag var i england. Då vi inte hade "hunnit" fixa alla papper osv stod jag utan ersättning sen. Då jag flyttade hem till sverige tyckte sverige att det var england som skulle ge mig sjukersättning då jag jobbat där, då jag flyttat hem till sverige ansåg england att jag skulle få ersättning från sverige plus att alla min arbetsgivares papper inte var i ordning gjorde det ju sitt.

Då är det tur att man har snälla föräldrar som lät en bo gratis hemma o stod för de stora utgifterna man hade. Fick ju även börja jobba tidigare än vad jag borde (ej hästjobb) då jag behövde pengar, man vill ju inte leva på sina föräldrar när man är 21år precis.

Jo det är sant.. Men jag är också grymt sugen på att börja plugga igen! Det har nästan varit så att jag tigger och ber om att få göra kompisars läxor ibland :angel:

Hade jag varit i ditt ställe och varit så studiemotiverad hade jag valt studier.
Som någon skrev innan att universitet finns kvar, det gör häst jobben också. Kanske till och med bättre än det här som ju egentligen mest liknar ett slavgöra i stallet där du får rida som tack.
Risken finns alltid att hästjobbet inte faller så bra ut som det verkar nu innan och att du då inte "orkar" att börja studeran igen. Känner en hel del som varit i "fina" tävlingsstall på elitnivå nere i Europa, som knäckt sig själv både mentalt och fysiskt. Ofta blir inte hästskötare så bra behandlade för det finns alltid någon annan som är beredd att ta över slitet.

Hästjobb är inte svårt att få, men det är svårt att få en bra arbetsgivare och bra arbetsvilkor.
Var bara tvungen att betona detta, jag håller verkligen med!
Och till ts: om du verkligen känner att du kommer ha en kul och lärorik period där, så kan det vara ok att jobba utan lön. Men hur mycket ridning och "kul" är det egentligen, det kanske är jättemycket stallskötsel och slit och då är det inte värt det. Tycker jag.

Jo jag tror verkligen att det skulle bli jättekul och jag skulle förmodligen lära mig enormt mycket!
Jag har ju som sagt varit där förut, dock under en kortare period, och jag trivdes bra med jobbet. Visst jag mockade ett par boxar varje dag men det var inte på något sätt ett slavjobb.. Jag har varit på värre ställen..
Men som jag sagt tidigare.. Jag vet inte vad jag vill :crazy: och då är det svårt att bestämma om det är värt alla pengar som försvinner från sparkontot..

Ja hade jag inte varit så sugen på att börja plugga hade jag förmodligen inte tvekat.. Och du har kanske rätt i att jobben finns kvar.. Hon har ju väntat 3 år på mig hittills så hon kanske kan vänta lite till ;):D
Ang att bli dåligt behandlad så är jag faktiskt inte orolig över det.. När jag var där sist så var jag som "en i familjen", trivdes super!
Och jag kommer inte bli ensam.. Det finns 2 andra anställda också, därav att hon inte har råd att anställa mig på riktigt förrens den ena tjejen åker hem..

Det värsta är ju att både ni som tycker ja och ni som tycker nej har ju rätt.. Allt jag måste göra är att bestämma mig för om jag vill eller inte :crazy: Vilket jag inte kan :angel:

Ja hade jag fått betalt hade jag nog inte tvekat lika mycket.. Men jag känner att det är det här jobbet eller universitetet som gäller.. Just för att jag vet vart jag kommer hamna och att jag kommer trivas..
Samtidigt är ju det här en jättechans att utvecklas som ryttare.. Och en jättechans att utveckla hästen..

suck..:cool:

Om det är genomtänkt och känns rätt så kör på, jag själv känner mig halvlåst med pojkvän och ev häst snart, fast jobb osv. Men det är aldrig för sent, mao ska man göra det när det känns rätt!
Håller med om att det är snålt utan lön, särskilt om man har häst med. Händer det något så behöver man ju pengar, tjänar man inget kommer det tära ganska mycket på sparpengarna. Ett jobb tjänar man pengar på, är det praktik inför något särskilt däremot (utbildning t ex) så kan man ju se det som praktik men då ska man vara riktigt motiverad, ha ett syfte med det.

Du har varit där fem veckor. Och det var kul. Men när du varit där 1 år då? 2 år? Är det lika roligt då? VET du att du kommer mocka få boxar om du tar detta som arbete? Eller var det bara schysst av ägaren att du slapp slava under dessa veckor?

Hur ofta ska du få hjälp med din häst? Är det en gång i veckan, flera ggr i veckan eller när de har tid? Kommer de ha lektioner för dig?

Vad är det för mat som ingår? Hur mycket? Åker familjen o handlar eller får du vara med o bestämma?

Jag skulle satsa på universitetet. Det är få förunnat att ha studiemotivation :angel: Visst finns universitetet kvar, men kommer du ha motivation då? Jag vet själv hur svårt det är att åka tillbaka till skola när man arbetat och tjänat pengar (vilket du förvisso inte kommer göra på detta jobb). Men likväl kommer ju hästjobb finnas kvar. Forever and ever. Säkert detta också. När du pluggat klart eller vad det nu är du vill plugga så kan du säkert ringa och fråga om de ebhöver folk. Stall behöver nästan alltid folk :D

beroende var du ska plugga kanske det finns ngt trevligt stall du kan hjälpa till i på helger etc?

Och just med försäkringar, transport etc. Är det kanske bättre att du pluggar och använder pengarna till privatlektioner här i sverige hos en duktig tränare?

Just universitet/högskoleutbildningar tycker jag är överkurs redan nu, trots att jag "bara" jobbat ungefär 4 år. :p
Att påbörja en 4-5 årig utbildning är helt uteslutet känner jag, 3,5 år är gränsfall :crazy: å ena sidan är jag lite less på att jobba och framförallt med så kallade skitjobb och det vore trevligt att känna att man gör något för att få det bättre i framtiden, å andra sidan vill jag kunna göra det jag vill NU medans jag är ung, inte behöva försaka en massa för att man har taskig ekonomi..
Illa att man får den inställning så tidigt, jag har inte ens fyllt 23 än :p

Tänk så här: Hur skulle du känna det om du inte åkte? Finns det en risk att du kan känna att du ångrar att du stannade hemma så åk!

Min son var i valet och kvalet om han skulle satsa på musiken eller teoretiska studier, jag sa till honom att satsa på det han tyckte var kul till att börja med, studera kan man göra sen. Själv gjorde jag tvärtom, satsade på att få en utbildning, men det visade sig att jag hade satsat fel och därför avbröt jag min utbildning och skolade om mig senare...

Gör det roliga först är mitt råd!:banana:

Jag vet hur stressad man är när man är ung :angel: Okej, jag är 26. Men livet tar inte slut vid 25. Antagligen inte vid 30 heller (förhoppningsvis) :D Alla mina bekanta har sambo o småbarn mer eller mindre. Utom jag. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan skaffa skitjobb om jag vill nu. Man blir inte automatiskt med barn o man när man är 25. Jag har mött många äldre, 50 o uppåt som rest och startat företag i olika länder för att de tycker det e kul.

Jag har läst 2 år efter gymnasiet (dock inte direkt efter). Jag kan rekommendera KY utbildningar. De är oftast 2 år och mycket praktik. På så sätt kan man få kontakter i arbetslivet fort. Jag hade 9 v praktik varje termin (utom den första). Kolla upp det :D

Har faktiskt funderat på ky-utbildning redan (ville ju t ex plugga till ET när det var KY men sen blev det ju inte det länge... :p ) finns ju många kompetenshöjare också som egentligen inet ger något yrke men kanske ger bättre förutsättningar för bra jobb & lön :)

Just nu har jag dock lite för många andra bollar i luften (även kurser/utbildningar men som egentligen inte är till för att få bättre jobb utan för min egen skull) och har bestämt att jag SKA plugga men inte nödvändigtvis traditionella "lönehöjare" eller högskolekurser :angel: känns dock som att det rätta att göra hade varit att skaffa bra utbildning inom något traditionellt och välbetalt yrke så jag är lite kluven. Filosoferar som så att pengar inte är allt så länge man har så man klarar sig, det bästa är om man kan göra något man trivs med! :)

Angående att livet inte tar slut vid 25 så räknar jag knappast med att känna mig färdig och etablerad vid det laget. Men har sagt till mig själv att får jag för mig att skaffa ungar så ska jag göra det senast vid 25 (inget fast beslut men som det känns just nu) eftersom jag inte vill vara pensionär när ungarna flyttat ut, liite frihet efteråt vill man ha också! ;) den biten skulle skita sig om man t ex får för sig att plugga till psykolog eller veterinär, först ett par år för att plugga upp/göra högskoleprov så man kommer in, sen 5½ års studier, därefter tar det kanske ett tag innan man hittat ett bra jobb och etablerat sig. Att vara färdig vid 30 års ålder om man börjar NU skulle jag aldrig orka hålla motivationen för! :p

Senast ändrad:

Det känns rätt men jag lär väl förmodligen inte veta vad jag verkligen vill förrens jag redan har valt.. Enorm beslutsångest..
Tack för tipsen.

Jag tror nog att jag kommer att få mocka så många boxar som behövs, beroende på hur många vi är som jobbar.. Dock är det ett väldigt lättarbetat stall där de kör med permanentbädd och sen kör ut boxarna med traktor..
Än så länge har hon bara sagt att jag kommer få lektioner, vi har inte diskuterat närmare hur ofta..
Ang mat så ingår alla mål, jag äter tillsammans med dem. Det kommer nog vara de som åker och handlar men är ganska övertygad om att de kommer lyssna på önskemål..

Jag ser det här som en chans att kunna statsa på min häst på ett sätt som inte kommer vara möjligt om jag börjar plugga.. Pengarna kommer helt enkelt inte räcka till träning och tävling i någon större omfattning.. Även om jag tar till de sparade pengarna..
Men att plugga vore ju också jättekul..

Suck suck suck... Tänk om man kunde veta vad man ville göra med sitt liv :crazy:

Jodå nog finns det en risk att jag skulle ångra mig.. En ganska stor risk...
Just nu lutar jag åt att jag kommer åka.. Måste bara kolla upp praktiska saker som hur mycket det kostar att köra hästen osv.. Samt kolla hur mycket de tänker stå för i hästkostnad..

Just nu lutar jag åt att jag kommer åka.. Måste bara kolla upp praktiska saker som hur mycket det kostar att köra hästen osv.. Samt kolla hur mycket de tänker stå för i hästkostnad..

Just holland finns det ju många hästhandlare/försäljningsstall som hämtar hästar därifrån! Om man kollar med någon sådan kanske man får skicka med hästen ner med dom (eftersom de sällan har en massa hästar med sig på hästbussarna DIT men däremot tillbaka :p ) och då borde det inte behöva bli så dyrt. Däremot vill man såklart ha hem hästen också och det kanske kan bli krångligare eller dyrare.

Jag hade utbildat mig. En utbildning har du sedan i bagaget, om det inte fungerar med hästjobbet så kan du hoppa på ett jobb sedan. Om du gör tvärtom har du kanske inte motivationen att börja plugga, dina sparpengar är slut mm mm. Plugga nu och använd dina väl sparade pengar till att kunna behålla din häst samtidigt, efteråt kan du få hästjobb, det kryllar av dom. Om du dessutom har utbildat dig så kanske utbildningen i sig gör att du blir mer kompetent och en annan tillgång i stallet än om du inte haft utbildningen (beroende på vad du pluggar naturligtvis) och därmed har en bättre chans att få en vettig lön. Det är aldrig fel med en utbildning.

Å andra sidan kan det bli som någon sa att hon gjorde fel val att plugga och sedan hoppade av, men då handlade det kanske snarare om att den sortens plugg inte var rätt för henne?

Om du känner att du VILL göra både och så tycker jag du ska plugga först. Varför skulle du hoppa av och ångra dig om du pluggar ett ämne som du gillar och du vet att hästjobben finns kvar för dig sedan?

Anledningen till att man hoppar av brukar vanligtvis vara att det är FEL sorts plugg man håller på med, inte att det var i fel ORDNING man utförde sakerna (plugg/jobba)

Bara min tanke...

Men är det inte dumt att sätta upp sådana "hinder" för dig själv? Jag har en vän som sa att han skulle ha barn när han var 30, senast. Det blir han i år. Men han känner inom sig att det han vill är att arbeta utomlands. Men eftersom han satt upp kravet att han skulle bli pappa innan 30 så går inte det. Nu ploppar det ut ett barn i vinter, hans tjej är glad men han är inge vidare glad.

Är det inte dumt? Jag har förvisso sagt att jag aldrig ska ha barn, möjligtvis adoptiv, men först måste jag vara lycklig, hitta ett jobb jag älskar (man kan ju byta jobb men jag vill verkigen hitta MITT jobb) och det kommer inte ske i Sverige.

Vågar du "rucka" på dina hinder? Även om det kommer innebära att du får vända hamburgare eller sitta i kassan på hemköp (om det nu inte är dina drömjobb såklart!). Bara för att du måste ha barn vid 25?

O krasst sett, vem vet ens om du överlever tills du är 26?

Alltså, poängen är ju inte att jag MÅSTE ha det utan min inställning (just nu) är att antingen senast vid 25 eller inte alls. Helst inte alls! ;) Men man kan ju alltid ångra sig. Hade även sagt att jag aldrig skulle skaffa körkort, aldrig skulle bli av med oskulden osv och det har ju gått jättebra med det :angel: (håller på att övningsköra och försöker hinna ta körkortet innan vintern).

Hej!
Jag kan ge dig ett praktiskt råd hur du bäst ska bestämma dig. Skriv en lista med för och nackdelar för båda alternativen, snart kommer du att se om du försöker förklara bort några nackdelar på ett av alternativen och då kommer du att känna vad som är rätt.

Jag kan bara av egen erfarenhet säga att jag alla gånger väljer universitetet före hästjobb. Jag vill nämligen bo på landet och ha råd att ha häst, och då behöver man ett vanligt jobb för att hålla sig flytande om man inte är en superryttare. Tar man ett hästjobb och sedan snackar bort att man ska plugga och fastnar i hästjobbet kommer man aldrig ha råd med eget utan får jobba för andra på andras gårdar. Så tänk efter hur du ser din framtid, du kan ju faktiskt ha häst medan du pluggar och träna för en bra tränare och utvecklas i alla fall.

Lycka till i ditt beslut!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 431
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar