Universitetet eller hästjobb?

MiniLi

Trådstartare
Skulle behöva lite råd från er bukare :)
Har fått erbjudande om att åka till Holland och jobba som "praktikant" hos en fälttävlandryttare och nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska åka dit eller om jag ska börja plugga på universitetet :crazy:

Jag har varit i det här stallet innan på praktik, då i fem veckor, och jag vet att det är bra jobb. Jag får boende, mat, stallplats och lektioner men ingen lön utöver det..

Hur skulle ni göra? Jobba eller plugga?

Line :)

Sv: Universitetet eller hästjobb?

Universitetet finns kvar om några år också!!
Passa på att göra roliga saker innan du bildar familj osv.

Jag tycker, att om du känner för det, att du sa ta hästjobbet. Det är ju inte för alltid och universitetet finns kvar, men det är inte säkert du får chansen till ett sådant jobb igen.
Att vara utomlands lär man sig grymt mycket av, och man ska passa på medans man kan!

Det är ju otroligt nyttigt att vara utomlands. jag valde universitetet framför ett hästjobb i Tyskland för några år sedan och kan ångra mig ibland att jag nu saknar den erfarenheten. Nu är det ju för sent när jag har fast jobb. Så åk du!

svarar alla:

Jo ni kanske har rätt. Likabra att passa på nu när man inte är inne i ngt förhållande också.. Det har ju varit det som hållit mig hemma senaste året..

Men tycker ni att det är ok att inte få ngt lön utöver mat o boende osv? Klarar man sig?

Nej jag tycker inte att det är ok att inte få någon lön utöver mat och boende. Om du har pengar undanstoppade eller väldigt snälla föräldrar som är villiga att sponsra din utlandsvistelse så åk till detta ställe. Men har du ingen ekonomisk "backup" så hitta ett ställe där du ivarje fall får en liten lön.

Ska du ha med dig häst oxå så kolla att de verkligen står för alla kostnader som en häst medför inkl hovslagare och inte bara boxen.

Hästjobb är inte svårt att få, men det är svårt att få en bra arbetsgivare och bra arbetsvilkor. När jag jobbade som hästskötare i england fick jag boende, frukost/lunch och fickpeng på £100/veckan och det är ca 5år sedan.

Åk dit! Du kan alltid åka hem om det inte funkar. Men som ngn sa, det kan vara bra att ha en liten "buffert" innan. Du har ju varit där innan, fick du lära dig ngt då? Visst sökte du hippologen i år? Det är ju säkert jättebra om du vill söka igen. Unvisersitet och studier finns kvar så jag tycker du ska ta chansen!

Jag skulle absolut ha åkt dit! Tänk vilken chans och så mycket du kan lära dig!!!!

Jag har en hel del pengar undanstoppat..
Men jag ska kolla det där med hur mycket de står för ang hästen.
Jag vet att det finns många andra jobb men jag trivdes så bra på det här stället..

Senast ändrad:

Jo när jag var där sist så lärde jag mig jättemycket! Jag red minst 3 hästar varje dag utöver ordinarie stallsysslor och fick alltid hjälp när jag red om hon red samtidigt..
Jo jag sökte hippologen och du har helt rätt i att detta skulle vara super om jag vill söka nästa år igen!
Det är bara det att jag inte kan bestämma mig för om jag ska satsa på hästar eller inte...
Men som många har sagt så finns universitetet kvar och man kanske ska passa på nu, annars lär det aldrig bli av...

Jag är så gammal och har varit med så länge så jag vill bromsa dig lite.
Vem ska betala transport för din häst fram och tillbaka?
Vem betalar din egen flytt?
Vad händer om du eller din häst blir skadade eller sjuka?
Finns försäkringar som täcker upp det?
Vad har man sagt om ditt "arbete" med tider och ledigheter om du nu ska stanna där en längre tid? Får du ledigt till jul? Om du får det vem tar då hand om din häst om du åker iväg?

Om jag var i ditt ställe och övervägde att ta ett hästjobb istället för studier så hade jag sett till att få ett som gav betalt och som var "vitt" så att försäkringar gäller om olyckan är framme. Det är ju inte gratis att studera heller så de flesta behöver en buffert för att klara det. Studielån och bidrag räcker på vissa linjer knappt till kurslitteraturen. Sedan ska du bo och äta om du inte kan bo hemma hos dina föräldrar också hästen som kostar en del .......
Tänk igenom det här mycket noga från alla håll, Är det värt att offra din ekonomiska buffert för att få rida tre hästar om dagen och göra stallsysslor? Hur mycket hade bufferten räckt till om du istället tog lektioner och läste vidare?

Masse som jobbat i många stall och även blivit erbjuden många hästjobb, men aldrig gjort det gratis.

Du tar verkligen upp precis mina egna funderingar.. Är det värt det?
Mina sparade pengar var ju egentligen tänkta att gå till att kunna ha kvar hästen när jag skulle börja plugga..
Men samtidigt så skulle det vara så kul!

Å jag kan verkligen inte bestämma mig! :crazy:

Fast mat ingick ju!

Dock är det ju bra med en fickpeng, om du vill stoppa näsan utanför stallet någongång, även om du har en buffert.

Kolla upp vad de täcker för hästen, och du kan säkert förhandla fram en veckopeng också.

Jo men jag behöver ju mer än mat för att leva.. Och jag gissar att de inte tänker stå för hästens försäkring som kostar 1000 kr/månaden..
Ska kolla mer exakt vad jag får men jag blir mer och mer tveksam ju mer jag funderar.. :cool:

jag tycker precis som mång andra här att du ska åka utomlands och jobba om du har möjlighet till det men lön ska du ha! Har jobbart i både england och i australien och de dyker alltid upp saker som kostar. lediga dagar och arbetstider ska du oxå kolla upp innan du åker. hoppas du får en trevlig utlandsvistelse!

Men om du inte är helt säker på om du vill satsa på hästarna så är väl detta ett ypperligt tillfälle att testa. Men jag håller med om att åtminstone en liten lön måste du ha. Man måste kunna betala de mest grundläggande som veterinär osv. Dessutom så vill du säkert ha ngn slant att göra ngt roligt för ibland.

Jo det är sant.. Men jag är också grymt sugen på att börja plugga igen! Det har nästan varit så att jag tigger och ber om att få göra kompisars läxor ibland :angel:
Men ni har alla rätt i att jag måste kolla mer noga vad jag verkligen får..
Just nu känns det nog som att antagligen så tar jag det här jobbet eller så börjar jag plugga.. Känner inte för att åka nån annanstans.. Att jag ens överväger det här är för att jag har varit där tidigare och vet vad som väntar mig..

Som ni alla kanske märker så är jag ruskigt förvirrad och har absolut ingen aning om vad jag egentligen vill :crazy:

Åk inte och jobba gratis...Jag tycker inte alls att det skulle vara värt det. Man blir ju utnyttjad, så är det bara. Att jobba så mkt för så lite pengar.. Kanske inte alls. NEJ!
Visst man får hjälp och får rida fina hästar, men man är absolut värd en lön på 7-8 tusen...
Ett ställe jag funderade på att åka till där skulle jag jobba 6 dagar i veckan för 2500 kr om jag tog med 1 egen häst! Aldrig..
Hitta ett JOBB där du får betald, inte "praktik" som de så fint kallar det:)

Måste ju spara till pensionen också, haha:D

Fast mat ingick ju!

.

Javisst, mat som "arbetsgivaren" bestämmer sort, kvalite och kvantitet. När jag jobbade hos en engelska fick jag bra mat, hon lagade mat när vi var hemma och fick lunchlåda när jag var med på tävling. Men lunchlådan var inte alltid anpassad för en dag som varade mellan 05.00-22.00 kan jag säga, utan då fick man vackert ta sina egna pengar å köpa något att äta. Men visst till största delen fick man mat så att man blev mätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 431
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?