A

Arsozah

Tycker ni att det är för mycket att tävla en 6-årig c-ponny varje helg en period? Vi gör det mest för att få in rutin och lära känna varandra m.m... Vi går mest LB klasser men även nåra enstaka LA och LC. Vad säger ni, finns det typ nån gräns för överansträngning typ? Har diskuterat med mina tränare om att vi kanske kan gå upp i klasserna om det går som det ska i sommar/höst och det är väl bra träning att nu lära känna varandra ordentligt på tävlingsplats och så? Men hästen tycker det är roligt iaf, det är huvudsaken, annars skulle jag självklart inte starta så mycket :D

Sv: Ungponny

Jag tror nog att man märker på hästen om det blir för mycket tävling, men jag ksnske skulle föreslå varannan helg i stället.
Elin

Njaa..Det beror på hur lång period. Varannan helg skulle vara bättre!
Varje helg blir lite mycket för en så pass ung häst. Enligt mig. :)

beror på hur lång den där perioden är.

Med min 6 åring tävlad jag under septembermånad varje helg för 2 år sen ungefär. Klasserna var LC-LA. Och det gick bra, men han tävlade väldigt sällan både före och efter... och sen gäller det som alltid med unga hästar att lyssna väldigt när de börjar tröttna. Minsta tecken och man bör ta det lite lugnt på tävlingsfronten.

Nej det tycker jag onte det är för någon ålder på häst att tävla varja helg.

Ok!
Jo för vi har tävlat varje helg nu (nästan) under april och maj månad. Men till sommaren och hösten så kommer det inte bli lika ofta, även om vi kanske går upp i klasserna eller inte.
Men två månader är väl inte så farligt?

:bow:

Varje helg under två månader blir 8-9 tävlingar det är ALLDELES för mycket, men men det beror ju på hur länge man vill ha en frisk häst.

håller helt med Olinda, 8-9 tävlingar i sträck för en 6 årig ponny är lite väl mycket. Det kan gå an om man varvar mycket mellan hoppning och dressyr, men det är ändå väldigt påfrestande att tävla, oavsett om den är ung eller inte. Jag skulle inte ens tävla så mycket med min häst (8 år).

Varför inte varva det med lite lägre klasser oxå..?
Om det "bara" är för att ni ska lära känna varandra och så, så borde det väl inte spela så stor roll för dej om ni kanske startar LD oxå..?
Den är ju trots allt bara sex år, och det är onödigt att förstöra den i förtid..

Jag tycker att LC o LB inte är så höga klasser. NÄr man hoppar en bana på tävling, är det verkligen så mycket värre än en vanlig träning? Jag tycker att man kräver mycket mer av hästarna där.

En tävling kräver mycket mer än en vanlig träning, ja. Även om ponnyn är cool på tävlingsplatsen och snäll att lasta etc. så är det en ansträngning bara i sig att åka hemifrån och ha massa andra hästar och saker att titta på. Jag tycker att varje helg under flera månader är för tufft för vilken häst som helst, och då speciellt för en unghäst.

Jag håller med Olinda. 8-9 tävlingar i rad är inte nyttigt för hästen. Även om det nu är låga klasser. Ge hästen några veckors vila direkt, och håll dig till varannan helg i fortsättningen.

Varför har folk så bråtom med unghästar och som de dessutom inte känner? Du har ju ingen aning om vad hästen mentalt orkar eftersom du inte känner den. Du kommer inte att komma upp i klasserna i sommar om den inte pallar utan slutar jobba en dag. Tävlingar sliter mer mentalt än fysiskt när det är låga klasser och unghästar.

Senast ändrad:

När man tränar åker man ju oxå iväg och träffar massa nya hästar? När vi tävlar går vi bara en klass, dessutom utan omhoppning.

Men men, jag förstår hur ni tänker.

Tror jag tävlade varje helg i April, men det är ändrade planer nu i maj. Under maj månad har vi två tävlingar.

När jag tävlade ponny och de högre klasserna så tävlade jag max 2 ggr/ månad.
Just för att ponnyn alltid skule vara fräch och pigg, framförallt tycka det var roligt!
Även fast man inte märker det så lätt så tröttnar de faktiskt efter hand att tävla, vilket märktes tydligt på min ponny då han fick väldiga kickar att tävla efter att ha haft vinter och sommar vila!

En unghäst skulle jag inte heller tävla mer än 2 ggr/ månad oavsätt om det är låga eller höga klasser, en ung häst behöver tid på sig att kunna smälta sina intryck och på så vis lär den prestera bättre och bättre, fast man inte tävlar lika mkt!
Även små vilo perioder för en unghäst är nyttigt, oftast så fungerar allt så mkt bättre efter en vilo period, just pga att den unga hästen har hunit smälta det den har lärt sig och upplevt.

Ser inget positivt med att stressa med en unghäst, man har ju hela livet på sig sedan med den!!

Om ponnyn sen tröttnar kan det vara försent... Jag skulle personligen inte tävla en så ung ponny (inte äldre heller!) så ofta. Det är vår plikt att tänka efter före och inte ens närma oss gränserna för vad våra hästar tål. Det är ju inte nu din ponny ska vara som bäst utan om något år! Spar den och utbilda den i lugn och ro så att den behåller den glädje den har. Visserligen kan man tycka att LB och LA inte är så höga klasser, men de flesta ungponnyer behöver ändå jobba och ta i en del för att klara sig utan fel. Som någon annan skrev så är det ju inte bara hoppbanan som tröttar, utan tävlingsmiljön som sådan.

Därför tycker jag inte det är fel att ibland ge den unga hästen en lättare tävling ibland, där den bara kan få "lattja runt", dvs utan ansträngning, för att behålla självförtroendet. Det är inte lätt att reparera ett tappat självförtroende och blir den tävlingstrött kanske din fina ponny inte alls vill vara med i fortsättningen.
Tom de bästa hästarna i världen går ibland tom 130 klasser just för att få ha lite kul och att utan ansträngning få känna på tävlingspulsen, men utan att slita på hästen i onödan.
Lycka till!

skrocken skrev:
Om ponnyn sen tröttnar kan det vara försent...

precis, tyvärr förvånar det mig inte ett dugg om vi i höst kommer få läsa en tråd av trådskaparen om "varför vill inte min poony hoppa längre??".

Olinda skrev:
precis, tyvärr förvånar det mig inte ett dugg om vi i höst kommer få läsa en tråd av trådskaparen om "varför vill inte min poony hoppa längre??".

exakt!!! förstår inte varför man ska ha så bråttom med unghästar. De hinner tävla tids nog ändå, och kommer förmodligen att tycka det är mycket roligare än om man kör slut på dem innan 6 års ålder...

Jag tävlar själv en 6-åring i de klasserna och jag skulle aldrig åka och tävla med henne så ofta. Först och främst för att det sliter fysiskt på hästen om man ska tävla på helgen och träna (även dressyr) i veckan. Och för att det är psykiskt krävande att åka och tävla för hästen, det är för mycket nytt som ska in i huvudet varje gång. Men en så ung häst är det lätt att man kommer ur spår, hästen tycker kanske att det är roligt nu men vips så blir det för mycket och då tar det en tid innan man kommer tillbaka igen.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 761
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar