Unghund som haltar.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp, råd och peppning. Min goldentik på 10 månader får bara mer och mer problem.

För ca två månader sedan haltade hon på ena fram och jag ringde vet. för rådgivning och de sa att det troligen var en sträckning och att jag skulle låta hunden vila. Så länge hon mådde gott i övrigt skulle jag inte oroa mig. Och hon blev bättre 2-3 veckor efteråt.

Men nu haltar hon på samma ben för tredje gången trots mer och mer vila. Idag på förmiddagen ute på gården travade hon iväg för att hämta en boll, vände sig om ville plötsligt inte längre stå på benet. Hon höll ut det från sidan och ville inte gå längre. Hon haltade kraftigt när vi gick och hon har sovit sedan dess. Det verkar ha släppt lite dock. När jag känner igenom ben och bog så reagerar hon inte alls utan viftar bara på svansen och vill pussas....

Dessutom så har jag, och en annan hundmänniska/god vän, noterat att hon den senaste tiden blivit stel i bakdelen? Hon tar inte längre ut stegen med bakbenen utan trippar nästan lite fram. Kan hon helt enkelt vara stel eller är det något fel?

Det är en rätt tuff hund som inte gnäller i onödan och hon är lika glad som alltid och äter som hon ska. Hon sover mer än vanligt vilken också kan bero lite på den ökade värmen.

Jag ska givetvis prata med en veterinär, men jag drar lite på det. Har haft sån otur med mina djur att jag är livrädd för att få dåliga besked... En vän till mig tog precis bort sin labbetik i samma ålder pga grav AD. Men jag vet att jag inte kan vänta så mycket längre. Jag funderar på om jag ska låta få henne röntgad runt om redan nu trots att hon inte har åldern inne riktigt än.

Har läst på om AD och HD (som är det jag är mest ängslig för) och symptomen verkar ju rätt diffusa.

Någon..? *orolig*
 
Sv: Unghund som haltar.

Åk in och röntga så vet du sedan. Det är bara jobbigt för dig att dra på det. Att hon blir stel bak är nog inte så konstigt om hon går och avlastar framdelen så mycket hon kan. Har tyvärr ingen erfarenhet att bidra med, bara lite sympati!
 
Sv: Unghund som haltar.

Sympatin tackar jag för.
Ska nog göra som du säger, då får jag iaf klart besked.
 
Sv: Unghund som haltar.

Det kan vara panosteit som hon har. Sk växtvärk..En inflammation i de långa rörbenen. Ofta går hältan från ben till ben men kan även vara mer på ett ben. Det är vanligt att hunden även får feber så ta tempen på din tjej. Det drabbar ofta raser som är av större slag och just i den perioden när de växer som sagt. Min farin hade Panosteit och fick gå på rimadyl flera månader eftersom han inte blev bra. Hela förra våren gick han och haltade stackars liten..Men eftersom Farin hade liknande symptom som din hund så kan det ju vara det..Hoppas det går bra :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghund som haltar.

Elionor skrev:
Jag behöver lite hjälp, råd och peppning. Min goldentik på 10 månader får bara mer och mer problem.

För ca två månader sedan haltade hon på ena fram och jag ringde vet. för rådgivning och de sa att det troligen var en sträckning och att jag skulle låta hunden vila. Så länge hon mådde gott i övrigt skulle jag inte oroa mig. Och hon blev bättre 2-3 veckor efteråt.

Men nu haltar hon på samma ben för tredje gången trots mer och mer vila. Idag på förmiddagen ute på gården travade hon iväg för att hämta en boll, vände sig om ville plötsligt inte längre stå på benet. Hon höll ut det från sidan och ville inte gå längre. Hon haltade kraftigt när vi gick och hon har sovit sedan dess. Det verkar ha släppt lite dock. När jag känner igenom ben och bog så reagerar hon inte alls utan viftar bara på svansen och vill pussas....

Dessutom så har jag, och en annan hundmänniska/god vän, noterat att hon den senaste tiden blivit stel i bakdelen? Hon tar inte längre ut stegen med bakbenen utan trippar nästan lite fram. Kan hon helt enkelt vara stel eller är det något fel?

Det är en rätt tuff hund som inte gnäller i onödan och hon är lika glad som alltid och äter som hon ska. Hon sover mer än vanligt vilken också kan bero lite på den ökade värmen.

Jag ska givetvis prata med en veterinär, men jag drar lite på det. Har haft sån otur med mina djur att jag är livrädd för att få dåliga besked... En vän till mig tog precis bort sin labbetik i samma ålder pga grav AD. Men jag vet att jag inte kan vänta så mycket längre. Jag funderar på om jag ska låta få henne röntgad runt om redan nu trots att hon inte har åldern inne riktigt än.

Har läst på om AD och HD (som är det jag är mest ängslig för) och symptomen verkar ju rätt diffusa.

Någon..? *orolig*


Åk in och röntga hunden i alla leder.
Jag köpte en rottis tik. Hon började halta vid 3 mån. Hon hade höft fel arbågs fel systor i lederna + en lös benflis i ena knät. Hon blev 7 månader då vi valde ta bort henne. Lycka till
Så beställ tid snabbt
 
Sv: Unghund som haltar.

*hjälp* Jag gör så, tack.

Flinisen, tack för infon, det kände jag inte till sedan tidigare.
 
Sv: Unghund som haltar.

Elionor skrev:
*hjälp* Jag gör så, tack.

Flinisen, tack för infon, det kände jag inte till sedan tidigare.
Ibland är det bra med såna här hundforum ;) Trevligt att kunna hjälpa till. Hoppas det går bra nu..men det är säkert inget farligt :)
 
Sv: Unghund som haltar.

Precis så var det för min hane. Han haltade till och från och det började redan vid 5 mån ålder. Vi gick till en veterinär (vår ordinarie pålitliga veterinär var inte tillgänglig) och hon var helt säker på att det var "växtvärk" men vi fick henne att röntga bara för säkerhets skull. Som synd var så röntgade hon bara armbågarna och inte bogarna och armbågarna var det ju inget fel på så vi blev hemskickade med antiinflammatoriskt och ordinering om vila.
Det blev bättre från början men efter ett tag började hältan komma tillbaka i perioder.
Vi uppsökte till slut vår ordinarie veterinär som kände igenom hunden och direkt kunde konstatera att det var i bogen problemet satt. Han röntgade bogen och såg att det var osteochondros (detta är väldigt svårt att se och många veterinärer missar tyvärr detta). Han skickade iväg bilderna till en expert för bedömning bara för säkerhets skull men det var som han trodde och vi blev tvungna att operera.
Nu tre veckor efter operationen syns inte ett spår av hälta.

Men jag vill råda dig att ta hunden till en skicklig veterinär som kan den här sortens sjukdomar. Går dom för länge med det är det betydligt mindre chans att dom blir bra. Se till att röntga både armbågar och bogar.
Stelheten som uppmärksammats hos din hund hade min hund också men det var helt och hållet osteochondrosets fel. Han var stel i hela kroppen vilket förmodligen berodde på att han hade ont. Nu syns ingen stelhet överhuvudtaget och han är en helt annan hund.

Jag hoppas att det inte är något allvarligt fel men det är bättre att kolla upp det ordentligt på en gång så att hunden slipper ha ont.
 
Sv: Unghund som haltar.

Inte för att jag tror att detta är orsaken i detta fall, men tråden fick mig att tänka på en "mystisk" hälta som kommer och går, som min hund hade för några år sedan. Efter några månader fick han feber och vi fick åka in till vet akut där vi efter analys fick veta att hältan och febern berodde på en fästingsjukdom. Något man kan hålla utkik efter såhär i fästingsäsongen.

Lycka till Elionor!

//fd järfällabo
 
Sv: Unghund som haltar.

Det du berättar låter mest likt det min hund har... Men jag har också funderat på fästingsjukdomar, sträckningar och gud vet allt.

Någon som kan tipsa mig om en bra hundveterinär/klinik här i Sthlmsområdet? Min förra hund åkte jag alltid till Strömsholm med, men det blir ju lite långt bort nu. PMa mig gärna isf.
 
Sv: Unghund som haltar.

Elionor skrev:
Det du berättar låter mest likt det min hund har... Men jag har också funderat på fästingsjukdomar, sträckningar och gud vet allt.

Någon som kan tipsa mig om en bra hundveterinär/klinik här i Sthlmsområdet? Min förra hund åkte jag alltid till Strömsholm med, men det blir ju lite långt bort nu. PMa mig gärna isf.
Har Pm.at dig :)
 
Jag behöver lite hjälp, råd och peppning. Min goldentik på 10 månader får bara mer och mer problem.

För ca två månader sedan haltade hon på ena fram och jag ringde vet. för rådgivning och de sa att det troligen var en sträckning och att jag skulle låta hunden vila. Så länge hon mådde gott i övrigt skulle jag inte oroa mig. Och hon blev bättre 2-3 veckor efteråt.

Men nu haltar hon på samma ben för tredje gången trots mer och mer vila. Idag på förmiddagen ute på gården travade hon iväg för att hämta en boll, vände sig om ville plötsligt inte längre stå på benet. Hon höll ut det från sidan och ville inte gå längre. Hon haltade kraftigt när vi gick och hon har sovit sedan dess. Det verkar ha släppt lite dock. När jag känner igenom ben och bog så reagerar hon inte alls utan viftar bara på svansen och vill pussas....

Dessutom så har jag, och en annan hundmänniska/god vän, noterat att hon den senaste tiden blivit stel i bakdelen? Hon tar inte längre ut stegen med bakbenen utan trippar nästan lite fram. Kan hon helt enkelt vara stel eller är det något fel?

Det är en rätt tuff hund som inte gnäller i onödan och hon är lika glad som alltid och äter som hon ska. Hon sover mer än vanligt vilken också kan bero lite på den ökade värmen.

Jag ska givetvis prata med en veterinär, men jag drar lite på det. Har haft sån otur med mina djur att jag är livrädd för att få dåliga besked... En vän till mig tog precis bort sin labbetik i samma ålder pga grav AD. Men jag vet att jag inte kan vänta så mycket längre. Jag funderar på om jag ska låta få henne röntgad runt om redan nu trots att hon inte har åldern inne riktigt än.

Har läst på om AD och HD (som är det jag är mest ängslig för) och symptomen verkar ju rätt diffusa.

Någon..? *orolig*
Hur gick det för fin hund, vad var det som felade? Jag har en hund också Holde med exakt samma nämligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
964
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 284
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 554
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp