Unghingst som stegrar ???

A

annorlunda

Kortfattat, står en unghingst i "mitt" stall, runt halvåret gammal, dock väldigt stor för sin ålder.

Inte så mkt hanterad pga privata skäl, från ägarens sida då.
Men snäll, och trevlig i övrigt.

Problemet är att när man är ute i hagen, och bara hälsar på så har han börjat
bli väldigt "bufflig", försöker stegra sig mot en, nafsar och håller på.
Försöker flytta bort honom och visa på ett schysst sätt, att "nej du får inte
trycka bort mig". Men då eskalerar hans beteende, och han blir värre och värre :S

Har fått hoppa ur hagen illa kvickt ett par ggr, av rädsla för att han ska stegra sig PÅ en, vilket hänt mot en annan..

Har ingen erfarenhet utav hingstar/föl sen tidigare, så ksulle behöva hjälp/tips :)

Sv: Unghingst som stegrar ???

Säg ifrån ordentligt när han beter sig fel, det är en jättestor lekfull bebis som måste få veta redan från tidig ålder hur man uppför sig mot människor.

Samtidgt får man aldrig bli elak, så det gäller att kunna växla mellan gulligull och monster och tillbaka igen på en bråkdels sekund. :D

Kortfattat, står en unghingst i "mitt" stall, runt halvåret gammal, dock väldigt stor för sin ålder.

Inte så mkt hanterad pga privata skäl, från ägarens sida då.
Men snäll, och trevlig i övrigt.

Problemet är att när man är ute i hagen, och bara hälsar på så har han börjat
bli väldigt "bufflig", försöker stegra sig mot en, nafsar och håller på.
Försöker flytta bort honom och visa på ett schysst sätt, att "nej du får inte
trycka bort mig". Men då eskalerar hans beteende, och han blir värre och värre :S

Har fått hoppa ur hagen illa kvickt ett par ggr, av rädsla för att han ska stegra sig PÅ en, vilket hänt mot en annan..

Har ingen erfarenhet utav hingstar/föl sen tidigare, så ksulle behöva hjälp/tips :)

ta med en lång pinne eller longerpisk ut i hagen och vifta med om han blir för närgången och var itne rädd för att klappa till honom om han inte lyssnar. Det gör inget att ajga iväg honom en bit ehller, men se till att det itne blir en lek av det. Han vet itne bättre, tror att ni vill leka med honom. att inte sätta ner foten direkt kan ge honom ide'n att ni leker tillbaka, kan även ses på unga hundar och valpar ;)

det handlar itne om att spöa upp hästen utan att hålla sin plats och visa hästen att det itne är ok. Bara korrigera och gör det ni ska, ge honom itne uppmärksamhet.

okej, så jag behöver inte känna mig elak ifall ja rappar till han när
han beter sig illa ?:s

han ska kastreras:) men inte just nu:)

okej, så jag behöver inte känna mig elak ifall ja rappar till han när
han beter sig illa ?:s

han ska kastreras:) men inte just nu:)

Jag kan nästan garantera att han skulle få rejält med stryk om han lekte hårdhänt olovandes med sin mor eller någon annan häst... ;)
De skulle aldrig släppa honom så nära om de inte själva var med på leken.

Som tidigare sagt, var inte rädd för att rappa till honom eller jaga iväg honom. Som "Pinky" sa; han skulle få garanterat med stryk om han gjorde så emot någon utav de andra hästarna -utan att de var med på det.

Ibland kan problemet också bli bättre om man inte alls hanterar eller ens hälsar på hästen, utan låter honom få bli lite "för vildad" igen. Vi hade bland annat ett sto+föl inackorderad hos oss ett tag (vi har stora hagar och flockar om ca 20 individer) som fick gå tillsammans med våra avelston+ungston+föl, för att fölet var för "tamt", orädd och började bli bufflig. -Då fick hon komma till oss och bli "för vildad" igen. Det var strängt förbjudet att ens klappa eller närma sig fölet.
När mamman+fölet skulle åka hem igen så hade problemet löst sig själv.

jag skulle i första hand försöka ha med ett långt grimskaft ut i hagen och veva med det om han dummar sig. Fortsätter han trots det så kan man låta grimskaftet landa på hästen nån gång. Och berömma när han slutar och då kunna mysa lite igen. :)

Jag skulle försöka undvika att "rappa" upp honom med spö om det går, räcker det inte med att du ryter till och gör dig stor samt använder grimskaft så måste man ju naturligtvis ta till "hårdare" tag. :)

Mycket av bita, stegra sig och vara allmänt respektlös sitter i hingstigheten. Man får en mildare häst när man kastrerar. Vad som händer om man går ut och "rappar" upp hästen för att försöka hantera honom gör att man riskerar att förlora respekten hos honom och istället lär den att vara offensiv och misstänksam. Om den nu har kulorna nere så är det det absolut lättaste sättet att komma åt en väldigt stor del av hans beteende utan att bruka våld.

Mycket av bita, stegra sig och vara allmänt respektlös sitter i hingstigheten. Man får en mildare häst när man kastrerar. Vad som händer om man går ut och "rappar" upp hästen för att försöka hantera honom gör att man riskerar att förlora respekten hos honom och istället lär den att vara offensiv och misstänksam. Om den nu har kulorna nere så är det det absolut lättaste sättet att komma åt en väldigt stor del av hans beteende utan att bruka våld.

delvis KL

det handlar ju verkligen itne om att rappa upp hästen! Det räknas in under misshandel enligt mig. :eek: Men beteenden som är farliga för mig som människa ska korrigeras och jag räknar in en stegrande häst mot mig i hagen som ett farligt beteende. där måste man sätta ner foten, sen om man gör det med kroppspråket, grimskaft, pisk, pinne eller vad man nu vill är upp till folk och väldigt mycket hästen. En del hästar räcker det att bli stor och auktoritär så ger de sig, en del kan behöva en smäll på rumpan för att fatta. jag förordar inte att man ska piska upp hästen emd andra ord utan mer hålla på sina egna gränser och visa hästen hur det är ok att bete sig. Det är alltid bäst att börja i liten skala för att sen bli kraftigare om hästen inte lyssnar, men i det här fallet säger TS att de buttat bort hästen och då fått ännu kraftigare beteende vilket enligt mig visar på att hästen inte har fattat utan tycker det är en rolig lek/dominant lek. kan bli väldigt farligt om man inte sätter stopp! repet, pisken, pinnen är endast hjälpmedel för att hålla det avstånd som hästar kan hålla varandra med sina långa ben. Har aldrig förlorat respekt på det viset, mer fått respekt och ännu mer kärlek från hästen, för den vet vart jag står.

kan tillägga att mitt dominanta sto vid flera tillfällen innan vårt markarbete gett resultat har lyckats "valla" ner folk i hagen som itne vågat säga stopp och som haft lite för stor tilltro till sitt eget kroppspråk. ( på egen risk såklart)

alltså, jag menade verkligen INTE att piska på han!
utan mer markera rejält att detta tolererar jag inte !
har testat att putta bort honom med händerna,som porkypine leken
tror ja den kallas?
samt att "blåsa upp" mig, och ryta till, men då är de nästan som att
han känner att han måste fortsätta provocera en..

alltså, jag menade verkligen INTE att piska på han!
utan mer markera rejält att detta tolererar jag inte !
har testat att putta bort honom med händerna,som porkypine leken
tror ja den kallas?
samt att "blåsa upp" mig, och ryta till, men då är de nästan som att
han känner att han måste fortsätta provocera en..

Det är skillnad på att ordangrannt piska en häst och att ge den en tillrättavisande smäll i en situation.

Att knuffas är provocernade och kan mer uppfattas som lek för en slyngel.

Lekande och busande unghästar som testar gränser är farliga och vill det sig illa så händer en olycka, även om hästen är snäll och inte menar illa.

Jag tycker inte ni/du ska vara i hagen, utan på andra sidan staketet och tipsa ägaren om att sällskap av jämnårig och äldre individer kan underlätta hanteringen och fostran. :)

Är lite svårt att undvika vara i hagen, då min ridhäst går där med...

Han ska iväg på hingstbete nu i sommar :)

Är lite svårt att undvika vara i hagen, då min ridhäst går där med...

Han ska iväg på hingstbete nu i sommar :)

Det låter som att han skulle behöva några jämnåriga kamrater att tas redan nu. Så får han leka av sig med såna som kan hantera det.

Hingstar skall kastreras om dom inte skall användas i avel.

Man kastrerar inte en hingst när den är 6 månader gammal! Man hanterar bort problemet genom att uppfostra den!

Hingstar måste inte alls kastreras övht även om de inte används i avel.

Men man får vara beredd på att inte ha det lika enkelt som om hästen vore en valack. Och självklart skall ägaren och de som hanterar hästen ha kunskap att hantera den.

Hingstar kan gå tillsammans och med andra valacker, ju yngre de är, desto enklare är det.
Visst kan det gå fel, men det kan det mellan både ston och valacker också.

Så istället för att komma med dryga kommentarer så kanske du kan komma med något konstruktivt eller skita i att skriva i tråden övht!

Som hingstägare som fått min häst piskrädd av någon klåpare så kan jag säga att jag Inte skulle uppskatta att någon tog med ett spö in i hagen utan min vetskap! Jag skulle bli fly förbannad (vilket jag också blev) om jag upptäckte att någon slagit min häst!
Jag kom aldrig på vem det var, och tur för den personen.

Fö är det inte din uppgift att uppfostra någon annans häst, varken uppgift, ansvar eller rättighet!
Har du ett problem så skall du först och främst ta det med ägaren av hästen (att fråga Buke om ideér är helt ok) innan du ger dig på att prova uppfostra hästen.

Självklart ska inte du behöva komma i fara men du har ändå inte rätten att utan ägarens tillstånd uppfostra hästen!
Det är farligt för både dig, andra människor och hästen.

Samla idéer här och prata sedan med ägaren om vad ni kan göra med problemet, hästen är inte problemet i sig, det rä alla människor runt omkring honom som inte satt upp ordentliga gränser! Att straffa honom för människans lathet är fel och orättvist.

Att jaga bort en hingst som uppför sig illa är helt rätt, men det skall göras på rätt sätt, det skall göras av kunnig person, med ägarens tillstånd och helst under ägarens uppsikt så man inte får skit ifall något skulle gå fel med någon annan person!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat