unghästträning

aglaonema

Trådstartare
Nån som vet hur man lär unghästen att acceptera att man använder sårspray, pälsglans och rycker manen? Ja det går inte ens att klippa manen med sax. Hjälper ju inte att bråka med den, hästen blir helt galen och gör allt för att slippa undan:grin: Är för övrigt en 2-åring:p

Sv: unghästträning

Man får helt enkelt bara träna på och göra det lugnt så hästen inte ser det som något konstigt.

Klippa manen kan du göra medan du borstar den, hästen blir då distraherad av borstningen av manen som den ser som något normalt eftersom den är van vid det. Då kan man passa på att klippa lite samtidigt.

Spray är det bara att inte ge sig med. Man kan borsta hästen där med, göra pschh-ljud med munnen och hålla sprayflaskan i handen utan att spraya som terapi. Spraya nära hästen så det inte upplevs som 'duschande' och borsta samtidigt runt om där du sprayar så man avdramatiserar det hela.

Låtsas som om du inte bryr dig om hästen hetsar upp sig, att härja med den förstärker bara känslan av att det är något annorlunda.

Just sprayandet kan det ibland vara bra att träna när hästen redan är våt - då upplever den inte vätskan som lika obehaglig.

positiv förstärkning. googla klickerträning eller operant inlärning. Finns inget som slår det. Sunt förnuft egentligen.

här är en artikel om det från tidningen H*sten.
http://www.gryning.nu/KLICKERTRANING.htm

(mod: räknas det som reklam så får ni gärna ta bort det. Är inte tänkt som det dock! )

Sen är det bra att hästen antingen är uppbunden eller att någon håller hästen så den inte är lös när man sprayar.
Många hästar tycker att det är lite obehagligt med spray, men ta det försiktigt i början och prata lugnt.

Min häst fick fullständig panik av sprayflaskor förut, vare sig det var sårtvätt eller bara en dusch med glansspray.. jag hällde iaf vatten i en flaska och sprayade i närheten av henne, då luktar det ju inget, typ stod och pratade lite med henne och sprayade i marken samtidigt.. Tvättade sår med bomull och sprayade åt ett annat håll osv.. Efter ett tag gick det att spraya henne med vatten iaf. Sen bytte jag ut vattnet mot det jag skulle ha och började spraya lite i luften, sen närmre och närmre för varje gång och nu funkar det klockrent :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 876
Senast: SiZo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur