Unghästträning

Kiwifrukt

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderator gärna flytta den. Jag har börjat jobba lite med ett ponnysto född i maj 2010. Jag har stor hästvana, men har aldrig jobbat helt ensam med en unghäst förut, och tänkte höra med er vad ni tycker man ska göra med henne och vad som är viktigt att öva på.

Hon är alltså ett och ett halvt år gammal lite drygt, hon kan stå uppbunden i både boxen och i gången någorlunda stilla, hon kan bli borstad över hela kroppen, hon är regelbundet verkad så hovarna lyfter hon (även om hon försöker dra till sig dem ett par gånger i början) och hon kan gå i grimman efter lite övertalning. Hon har alltid gått på släp efter mamman, så hon är inte direkt van vid att behöva gå själv, men det går trots allt. Hon har sovit i egen box i lite mer än ett år, men hon går med mamman om dagarna och hon diar fortfarande, dock har mamman ridits utan fölet sen hon var fyra månader gammal. Att lämna henne i hagen utan mamman går alldeles utmärkt, men hon gillar inte att själv gå ut utan mamman. Det är inte min häst, så jag kan inte göra så mycket åt hagsituationen, även om det naturligaste känns att sära på dem?

Hur hade ni gått vidare? Vad hade ni jobbat med?
 
Sv: Unghästträning

Jag tycker hon kan det en så ung häst behöver kunna. Jag hade fortsatt med att ta ut och leda henne själv så att hon följer med lugnt och fint. Först nära stallet och på en ridbana och sedan på lite längre turer i omgivningarna. Jag hade även lasttränat henne så att hon blir van vid att lastas. Till våren hade jag vant henne vid träns och börjat tömköra ( ej runt som vid longering, utan som vid inkörning) i skritt och lärt henne göra halt, sätta igång, svänga, gå över lite bommar mm.
 
Sv: Unghästträning

Tack för input! Det är så jag har börjat, små promenader precis utanför stallet. Ridbanan ligger precis bredvid, så jag kan gå där inne också om det skulle vara så. :)
 
Sv: Unghästträning

Ett tips till: De som håller på med western har en trevlig tränings- och tävlingsform för unghästar tycker jag. Jag har för mig att det heter "trail in hand" - kolla på youtube. Jag har inte sysslat med detta i sin helhet, men att ha en liten bana med lite svårigheter gör ju det roligare med träning vid hand speciellt om man inte har så roliga omgivningar att gå i hemmavid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp