Unghästsommarbete för islandshäst

kvandi

Trådstartare
Jag har klurat på en sak ganska länge. På sommaren är ju insekterna hemska, blinningar, bromsar, fäbromsar i storlek med kolibris och knotten på kvällen. Mina vuxna hästar använder sina ligghallar som skydd nästan hela dagarna för att slippa bli uppätna.

Men hur är det på stora unghästbeten? Att dom har ligghall på vintern är väl självklart -men på sommaren? Är det vanligt att man har ligghall även sommartid?

Jag hade velat skicka iväg mina småtöser på bete några sommarmånader men eftersom jag vet hur väl ligghallarna här hemma nyttjas under högsommaren så är jag mycket tveksam till att skicka dom dit det inte finns någonstans att ta skydd de dagar insekterna är som värst. (kan ju inte hålla på med insektstäcke på åringar o vill inte hålla på med medel varje dag heller, de skall ju isåfall få bara vara hästar)

wpid-imag1814.jpg

Hur har era unghästar det på sina sommarlov? (bilder är alltid välkommet!)

Sv: Unghästsommarbete för islandshäst

Vi har lite olika hagar, de minsta på 20 hektar så det finns även en hel del skog i hagarna, för unghästarna och de har ligghall i nästan alla hagar och de använder de frekvent under sommaren. Dock i vissa hagar används de mindre, framförallt hagarna vid havet och där det blåser lite extra.

Sv: Unghästsommarbete för islandshäst

Våra killar var på kloberget en km från oss hos ngr vänner på bete i somras och förra sommaren. Men nu i somras var dom tyvärr bara där till midsommar då min 08a Figge fick en spark så vi tillbringade hela midsommarafton på strömsholm med han och jag var höggravid och det var väääldigt varmt! haha jaja nu det till det som är viktigt=) Dom har en stor hage som innehåller vatten från en å som går igenom hagen och en stor skogsdunge med skugga. Vi var där ngr ggr i veckan och hälsade på. Medans min vän skötte sprayning och smörning varje dag.
Hittade ingen bra bild över hela men slänger in denna från första mötet med en sommarkompis förra sommaren=)

Figge-på-sommarbete-kloberget1-300x199.png

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 718
Senast: Liten
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 423
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar