Unghästridning

S

Saraseal

När vet man att ens unghäst är mogen för att man sitter ner på den i trav och galopp? Jag har en unghäst som är fyra år, sent tagn som inte går framåt ordentligt, nu har jag inga planer på att sitta ner i trav och galopp än tills han går fram ordentligt till bettet och fått mer muskler över ryggen men när började ni med era unghästar? den är ju enklare när man ska börja samla hästen lite om man kan använda sätet, men nu vill jag att han ska ta ut sitt steg ordentligt först, han har ett stort steg men inte tillräckligt med tempo.

Sv: Unghästridning

Bra fråga! Jag gjorde förmodligen fel på min och satt ner "för tidigt", eftersom jag vid den tidpunkten började få trassel med min egen höftled och helt enkelt inte orkade rida lätt eller stå upp i tvåpunktsits så länge åt gången. Jag var helt enkelt tvungen att sitta ned i sadeln emellanåt för att vila... Men hästen verkar ju ha klarat av mitt beteende... Kan någon som vet berätta?

Min unghäst är också fyra år, reds in i augusti förra året. Jag är väldigt noggran med att mina hästar ska gå framåt, alltid även unghästar, så när han började gå fram för skänklen och tänkte framåt så började jag sätta migi galoppen som är hans lättaste gångart, nu sitter jag även i traven.. Så länge ryttaren är i balans och inte låser eller hindrar hästen så är det inga problem att sitta på dem..

jag är mest rädd att belasta ryggen när han är omusklad, han går i skrtittmaskin en timma varje dag nu och rids mest i skogen. men tillgång till skrittmaskin har han bara en månad till.. men jag kanske är övernojig med min bebis :love:

Hej!

Jag började rida min häst på sommaren när han fyllde tre. Jag satt ner och växlade med lättridning redan från början. Min filosofi med att sitta ner direkt är att jag som ryttare stör min häst mindre om jag sitter ner med en passiv sitts än om jag rider lätt. Vid lättridning så ändras ju min (ryttarens) tyngdpunkt vid varje steg och det kan vara lite svårt för en obalanserad häst att hitta både sin och ryttarens balans. Det är ju så mycket nytt i alla fall när man börjar rida hästen så jag vill gärna göra det lättare för den.

I år blir min häst fem år till sommaren. Sitter ner nästan hela dressyrpasset. Rider lätt då jag rider ut och använder trepunktsittsen vid hoppning. Som på en vuxen häst.

Senast ändrad:

Vår tyngd så länge vi sitter i balans påverkar inte hästen.. Och som Myy säger så är det lättrare för hästen att hitta sin balans eftersom vi inte flyttar på oss hela tiden..
Lycka till!

ja... det har ni nog rätt i! man vill ju inverka med den korrekta sitsen från början, han har så stoooort steg bara :D

På tal om korrekt, min unghäst har alltid lyssnat fint på sittsen just när det gäller svänga o så, det gjorde han från början och om du försökte styra honom med tyglarna så såg han ut som ett levande frågetecken och undrade vad tusan jag höll på med:angel: :rofl:

Så gör min med, tar jag ett ledande tygeltag böjer han bara på halsen, använder jag säte och skänkel däremot så följer han hur lätt som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar