Unghästmål

Welsh

Trådstartare
Vad har ni tänkt er för aktiviteter i år med era unghästar?
Själv har jag en 5 åring som ska mathas fram till kvaliten samt en 1 åring som ska lära sig visas exteriör på ett bra sätt. Hämtar troligne hem en av mina 2 åriga hingstar som ska visas och löshoppas under våren.
Har turen att kunna vara med en ungponnygruppträning under våren :banana:

Sv: Unghästmål

Jag har en unghäst som nu sätts igång efter vila. Hon ska nu stärkas i kroppen, lära sig att tölta (vilket inte lär bli några problem som helst då hon verkar ha extremt lätt för det!) och visas på höstbedömningen om hon verkar redo. Vi väntar oss inga superresultat på bedömningen utan ser det mest som en träning för kommande visningar samt ett mål att arbeta mot. Hon är ju fortfarande bara en bebis, flickebarnet! :)

Min tvååring ska på inkörning nu i vår en månad, men innan hon åker kommer jag själv att åka med henne och träna lite mer i ridhus så hon får lite miljöträning. Testa lite löshoppning och vänjas vid tömmar. Gjord var den naturligaste sak i världen och jag kan lasta henne helt själv trots att hon bara åkt transport totalt fem ggr ensammen! :bow: Sen blir det betet igen med kompisarna och till senhösten/förvinter ska vi börja sitta lite. Anmälan till visning i slutet på sommaren, så får vi se om vi åker beroende på hur hon växer. :crazy:

Jag har en fyraåring som ska matchas mot kvalitén och bruksprov. Sen har jag en ettåring och en tvååring som ska tränas och visas på utställning, tvååringen ska börja löshoppa och tömköras under våren.

Kommer att träna fyraåringen på samma kurs som Welsh, tror det kan bli riktigt bra :bow:

Har en 5 årig ungponny som målet i år är finalen i championatet, så jag har börjat precis att sätta igång henne försiktigt och sedan skall förhoppningsvis kvalningen vara klar i augusti.

Treåringen e.Last Liberty ska ridas in och visas på treårstestet. Sedan ska hon säljas.
Tvååringen e. Camaro M ska vänjas vid sadel och träns samt börja tömköras till hösten/vintern så han är klar för inridning efter årsskiftet.
Fölet e. For Feeling ska förhoppningsvis födas och vara frisk. :D
Sexåringen e. Cardento ska förhoppningsvis kvala till Falsterbo och/eller Breeders i hoppning.

Welsh skrev:
Vad har ni tänkt er för aktiviteter i år med era unghästar?
Själv har jag en 5 åring som ska mathas fram till kvaliten samt en 1 åring som ska lära sig visas exteriör på ett bra sätt. Hämtar troligne hem en av mina 2 åriga hingstar som ska visas och löshoppas under våren.
Har turen att kunna vara med en ungponnygruppträning under våren :banana:

Har en som blir 5 i år E. Cortus - Landadel. Han ska matchas inför Scandinavian open, alltså gå 1.20.

Stoet som blir 3 i år E. Carano - Landlord ska matchas inför 3 årstest, och bli inhoppad uppsutten lite senare i höst. Hon är inriden.

4 åringen är på utbildning och skall matchas till kvaliten. Därefter får vi se.

1 åringen (04:an) skall säljas, så det är inget bestämt med honom ännu, förutom att han skall uppfostras, då han blivit ordentligt kaxig.

Mina mål är med -03 welsh hingst tuktas och visas på premiering till hösten, Ridponnyhingst 02 rids nu och förbereds inför bruksprov i april.
ungstona 03 - 04 går på lösdrift i väntan på att fylla 3
unghingsten Hbl-04 är till salu och bara allmänt tuktas!
4 åriga Hbl stoet dräktigt efter fölning o sommaren ska hon vidareutbildas och förhoppningsvis bli min dotters tävlingshäst ett tag!

Har två treåringar som ska ridas in för att sedan visas på treårstestet. Mitt största problem är vem jag ska anlita att göra det. Är det någon som hart förslag på någon ryttare som är duktiga med unghästar ( i mellansverige ) och som ni kan rekomendera så får ni gärna PM:A mig.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

har en supernice 2-åring som skall forsätta dagis. dvs uppfostras av kamraterna samt lära sig hederligt hyfs! Skall löshoppas under våren, gå på tidigt bete och sedan tas hem i juli och musklas upp inför premiering om han är hel och ren då.
Om jag fortfarande äger honom då, han är "halvt såld" just nu (igen...)

Halvblod -02 e San Quintero ska förberedas för treårstest och, om allt går som det ska, visas valborgshelgen. Dvs han ska löshoppas och ridas rakt fram i skritt, trav och galopp under vinter/vår. Är nu sutten på en gång och löshoppad 2-3 ggr. Sen blir det bete hela sommaren och sen fortsatt utbildning under hösten. Hoppa lite uppsuttet, rida ut mkt.

Unghästen f 03 ska ev visas i sommar om hon inte växer då och inför det tränas att visas för hand.
Ev lite löshoppning i sommar.
I höst tänker jag sitta på henne så hon vänjer sig med ryttare, allt för att underlätta inför inridning om ett år.
Då ska hon betäckas och även gå 3 års-testet. (06)

Har en hingst f 04.
I vinter/vår blir det promenad och träning i grimma/träns någon gång/månad. Sedan åker han på hingstbete hela sommaren. På hösten innan han blir valack tänkte jag visa honom. Mest som social träning för honom att få komma ut.
Till vintern börjar jag med lite tömkörning.

4-årsstoet e.Lasandos-Happy Day ska visas på kvalitetsbedömningen i maj om vi hinner. Hon fick en spik i hoven och drabbades av hovböld så vintervilan blev längre än tänkt. Blir hon inte klar så får vi visa henne i höst istället, om det nu är några föreningar som fortfarande har visningen på hösten. 4-årschampionat i hoppning skulle också kunna vara aktuellt.
3-åriga welshvalacken e.W Peng- P. Camargue ska visas på 3-årstest. Jag sålde honom till en kompis igår och han ska såsmåningom bli hennes dotters ponnykompis och förhoppningsvis tävla.
2-åriga valacken e.Bernstein-Martini ska hanteras lite mer innan betet och till hösten blir det inridning med sikte på 3-årstest -06.
1-årspojkarna och flickorna, 2 av varje, ska bara gå på bete och ha det bra. Grabbarna är till salu, men flickorna ska vi behålla.
4-årsstoet e.Rubignon-Ampere ska föla e.Metall i början av maj och jag vet inte om vi ska betäcka om henne eller lämna ut henne till någon dressyrryttare för vidareutbildning och tävling. Isåfall ska hon delta i kvalitetsbedömning och försöka kvala till championat som 5-åring. Det vore kul, men isåfall måste jag ha tag i en duktig ryttare att samarbeta med.

2-årsstoet e.Akribori-Edingburg ska allmänt hanteras samt prova på tömkörning och löshoppning innan betet, sen blir det mer i höst med sikte på att hon ska vara sutten på i alla gångarter innan nyår. Vidare är planen treårstest och betäckning -06 men det är långt kvar, mkt kan hända...
1-årshingsten e.Nactus-Magritte är till salu, så länge han är kvar så är det bara daglig hantering som gäller, han går i folck med två andra lymlar så de "uppfostrar" varandra. Ev får han hänga med till ridhustet nån gång "galoppera över bommar" :D

Det 4-åriga welshstoet som fick diplom förra året, skall ställas ut en hel del, sen ska hon nog betäckas ;), hon ska också gå kvalitetstävlan i höst.

De andra 2 welshstona som är 4 och 5 år är utlånade, men ska nog ut och tävlas lite, 4 åringen skall också försöka matchas fram till kvalitetstävlan.

Sen har jag min "odräglige" halvblodshingst på snart 2 år, skall fortsättas att tömköras för att sen köras in.

Mitt sto -03 ska fortsätta att löshoppa och köras in under våren. Även tränas med sadel, typ longering...

Ska gå på bete här hemma och ev visas på utställning i sommar. Senare på sommaren blir det nog lite körning förhoppningsvis.

Till hösten/vintern blir det lättare inridning, bör vara riden lite smått i alla gångarter innan jul. Sen är det vila innan treårstest.

Hoppas att hon fortsätter att växa jämnt och fint :D

Min unghäst blir sex i år (Landlord - Racot) och snart är hon inte unghäst!! :eek:

Åren går fort, höll ju nyss på att planera inför 3-årstestet!!!

Hon har ju varit skadad en hel del (sammanlagt 12 månader i boxvila och lika mycket som konvalescent) så hon ligger ju lite efter. Hon har gått ett par rundor 1,10 och förhoppningen är att hon ska vara klar för 1,20 under våren. Hon har dock blivit rejält het och svår så vi får se. Hon överhoppar sig rejält fortfarande och jag har ingen brådska så vi tar det lugnt...

Det hade ju varit kul om hon kunnat gå Breeders i höst men jag har inga större förhoppningar. Inget vi planerat har hittills gått att genomföra pga skador... :crazy:

/C

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 604
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar