C
C_L
Ni som tränar eller har tränat unga hästar, vid vilket moment, vilken känsla eller fas märker ni att de börjar bli vuxna?
Alla individer är såklart olika med olika yttringar.
Jag har uppmärksammat lite olika gemensamma nämnare, bland annat hur de uppför sig mot varandra i hagen.
En annan fundering inom samma ämne handlar om voltarbete och snurrande.
En större volt kan jag tycka vara ok i båda varv vid alla träningstillfällen, så länge jag ser att hästen är upprätt och stark nog samt bär sig på inner bak, men jag ser också tränare snurra in unghästar på små små volter där hästen inte kan stanna balanserad,
varför gör man detta? Vad är syftet? (När jag frågat har jag fått lite olika svar, vanligast för att stärka balansen)
När tycker Ni att Unghästen är vuxen nog att arbetas på volt?
Alla individer är såklart olika med olika yttringar.
Jag har uppmärksammat lite olika gemensamma nämnare, bland annat hur de uppför sig mot varandra i hagen.
En annan fundering inom samma ämne handlar om voltarbete och snurrande.
En större volt kan jag tycka vara ok i båda varv vid alla träningstillfällen, så länge jag ser att hästen är upprätt och stark nog samt bär sig på inner bak, men jag ser också tränare snurra in unghästar på små små volter där hästen inte kan stanna balanserad,
varför gör man detta? Vad är syftet? (När jag frågat har jag fått lite olika svar, vanligast för att stärka balansen)
När tycker Ni att Unghästen är vuxen nog att arbetas på volt?