Unghästens inträde i vuxenvärlden

C

C_L

Ni som tränar eller har tränat unga hästar, vid vilket moment, vilken känsla eller fas märker ni att de börjar bli vuxna?

Alla individer är såklart olika med olika yttringar.

Jag har uppmärksammat lite olika gemensamma nämnare, bland annat hur de uppför sig mot varandra i hagen.

En annan fundering inom samma ämne handlar om voltarbete och snurrande.

En större volt kan jag tycka vara ok i båda varv vid alla träningstillfällen, så länge jag ser att hästen är upprätt och stark nog samt bär sig på inner bak, men jag ser också tränare snurra in unghästar på små små volter där hästen inte kan stanna balanserad,
varför gör man detta? Vad är syftet? (När jag frågat har jag fått lite olika svar, vanligast för att stärka balansen)

När tycker Ni att Unghästen är vuxen nog att arbetas på volt?

Sv: Unghästens inträde i vuxenvärlden

Oj, vilken spännande fråga med när man anser dem bli vuxna. Den har jag nog aldrig funderat över. Det måste tänkas på innan jag svarar.

Jag ser inte hur man stärker balansen genom att låta en häst falla ur balans. Och det gör ju de flesta som man tar in på för små volter för tidigt. För mig finns det ett skäl till varför små volter kommer sent i tävlingsprogrammen. Det är för att det är svårare att rida dem i balans då.
Men även jag har hört det argumentet.

Men på unghästar som inte är skolade och har så mycket energi i sig(och olydighet) att de riskerar explodera om man inte varierar arbetet konstant kan jag förstå att det ibland slinker in någon volt som är mindre än hästen egentligen kan balansera upp sig optimalt i. Men då ser jag det mer som en säkerhetsgrej än som uppbyggande eller utbildande övning.

Jag rider varken unghästar eller outbildade äldre hästar på små volter. Någon gång ibland kan jag slänga in en sådan volt om den äldre hästen negligerar tygeln eller unghästen börjar gå och spana in omgivningen för mycket i väntan på att få explodera. Då kan jag rida en volt eller svänga på annat vis.

Jag rider dem på stora böjda spår och minskar gradvis vartefter de orkar bära sig och lägger in små volter fler och fler för att de ska orka bära sig genom hela böjda spåret. Det är olika efter individ hur snabbt det går. Och det gäller som sagt äldre oskolade hästar med. Jag ser ingen vits med att rida dem ur balans och ser inte volten som ett självändamål.
Tyvärr tycker jag man ser ryttare rida på små volter i bromsande syfte ganska ofta och hästen förväntas själv lära sig balansera sig genom att man bara drar runt den på volt. Om man inte riktar in den på linjen så är risken stor att man får en häst som skjuter ut en bog och räddar sin balans genom att hänga i skelettet istället för att bära med muskelstyrka.

Min lillskit är garanterat bebis än. Han är det i alla bemärkelser. Men han börjar finna sin egen balans i lina och man behöver inte balansera upp honom lika mycket när man rider på framåt nu som förut. Han "kan själv" nu, som en del andra stora pojkar.;)
Dock är han helt unghäst i hagen. Han börjar lära sig sin plats lite mer. Men han har gått herr Spanjor på nerverna dagligen sista månaderna.
Han är fortfrande väldigt oral av sig och ska undersöka allt och smaka på saker. Han har också inte riktigt fattat vilka gränser som gäller med personligt space mellan honom och andra varelser, människor som djur. Han är väldigt väluppfostrad tack vare uppfödaren och de tränare han stått hos dock.
Han är också fortfarande i härm-fasen och kopierar min andra hästs resp mitt beteende. Han utvecklar väl eget så småning om.

Gud vilket blabber.. jaja.. ni står väl ut..

Underbart svar och målande beskrivning :D

Vi har uppmärksammat här att de som vuxit fysiskt också vuxit mentalt, blivit emellanåt, sjujävliga mot de andra i hagen och även i några fall, testat människan som hanterat dem lite väl skarpt.

Vi gör en hel del arbete på volt, dock en väldigt stor sådan, för att stärka balansen, men som du säger, otroligt viktigt är det att se så hästen varken ramlar in eller ut.

Vi har några stycken nu samtidigt runt 4 år gamla så det är superkul o se hur den ena växer, den andre stannar upp, den tredje mopsar upp sig om han får jobba mest och den 4:e bara är och iakktager de andras dramer.

Slutsatsen är i alla fall att ju mer de får jobba fysiskt desto mer växer de mentalt och tror sig äga världen, ganska kul iakktagelse :D

Det är fantastiskt kul att jämföra hästarna i liknande ålder. Det gör jag även med min 28-åriga gubbe och den 27-åring som finns i stallet. Men oj vilken skillnad det är på dem i både kropp och psyke. Min är på båda sätt minst 10 år yngre.

Lillskit har idag noga gått igenom hela torvmix-balen jag hackat upp. Det gör han varje gång man lägger in nytt. Det är i den grisens box ca 2-3 ggr/v. Han måste, måste bara finmala allt med näsan och kolla så ingen gömt någon skatt där i. Det är otroligt spännande varje gång tydligen.
Idag hängdes en hink upp iom frysrisk av vattenkoppar. Då måste man provgnaga på grimskaft, hink och sen skvätta vatten i halva boxen.

Min gubbhäst kollade knappt åt hinken. Han blev inte imponerad skulle man kunna säga.

Gubbhästen skyddar dock sin lilla halvt retarderade lillebror i hagen när Spanjoren blir lite för hård mot honom. Då går gamle gubben emellan. Trots att han aldrig brukar säga ifrån om Spanjoren säger åt honom något så tar han parti för sin lilla följeslagare. Man kan se den lilla Islandsgubben stressa genom hagen för att genomskära Spanjoren när han är på väg att säga åt unghästen som har placerat sig fel i hagen. Jag är dock jätteglad att ha en så just och ranghög herre som den spanska som lär lilla unghästen hur man för sig i flock. Han är hård. Men han är just. Och han har väl utvecklat sinne för det där iom att han är gammal, smart och gått som hingst i runt 15 år eller så. I början gjorde ynglingen fel konstant. Men nu har han lärt sig hur han ska göra. Tyvärr också att göra fel och sen gömma sig bakom hans lilla raggiga beskyddare.

Unghästen är också väldigt humörstyrd mer än jag upplever äldre hästar vara. Han är väääldigt morgontrött, väääldigt hungrig, väääldigt pigg eller vääääldigt sjuk. Det är inte mycket till mellanläge på honom och inte mycket till impulskontroll. Och iom växtfaserna som du pratat om så är han ju olika i perioder. Ibland är han så seg att han är som en gammal ökenråtta. Och ibland så taggad att han exploderar.

Det är också kul med att allt är så nytt och spännande för honom. Det är som att se världen genom ett barns ögon. "mamma, mamma! Vad är det? Varför då? Hur då?"
Allt är frågor..
Från de andra är det mer "jaha, det igen.." om det mesta. Saker kan vara kul. Men då är det mer "jag älskar att göra det här.. det vet jag för vi har gjort det tusen ggr". Och inte "oj, det här var ju faktiskt jäkligt roligt! Oj, jag måste nog bocka för att fira hur kul det var. Oj, bocka var ju också jäkligt roligt" som ny upptäckt som det är för småbarnen.

Underbart svar och målande beskrivning :D

Vi har uppmärksammat här att de som vuxit fysiskt också vuxit mentalt, blivit emellanåt, sjujävliga mot de andra i hagen och även i några fall, testat människan som hanterat dem lite väl skarpt.

Vi gör en hel del arbete på volt, dock en väldigt stor sådan, för att stärka balansen, men som du säger, otroligt viktigt är det att se så hästen varken ramlar in eller ut.

Vi har några stycken nu samtidigt runt 4 år gamla så det är superkul o se hur den ena växer, den andre stannar upp, den tredje mopsar upp sig om han får jobba mest och den 4:e bara är och iakktager de andras dramer.

Slutsatsen är i alla fall att ju mer de får jobba fysiskt desto mer växer de mentalt och tror sig äga världen, ganska kul iakktagelse :D

Vore kul att höra mer, är det dina hästar? Vad är det för några?

Jag tycker hästar utvecklas i olika faser precis som barn, det är helt enkelt olika personligheter, sen beror det på hur många du har av samma kön och är de tillsammans eller inte?

Vuxna mentalt riktigt är de först som 7-åringar tycker jag. Det märks verkligen.

Har du utbildning av unghästar som en del i din verksamhet, sen tidigare? Vore som sagt kul att höra mera om vad det är du gör därnere:)

Nä inte små volter för unghästar. Stora vägar, balans. Blir lite nyfiken varför du undrar och på detta forum? (Jag vet att flera på detta forum pratar om att springa till balans och visar försöken på film emellanåt....) Men antar att det inte är skälet?

Det här har jag också noterat. Dels att de mognar fortare i skallen och fysiskt och dels att de blir lite kaxigare...

Köpte ju min häst som fyraåring och han hade inte gjort mycket innan dess. Han delar stall med en jämngammal travmärr och det är en enorm skillnad på deras skallar. Nu är de förvisso helt olika typer av individer men det är ändå roligt att jämföra nivå på dem ur ett arbetsperspektiv. Travstoet har ju jobbat sedan dryga ett års ålder och för henne är arbete verkligen arbete. Man märker på hela henne så fort hon får på sig sele eller sadel att "jaha då var det dags att jobba då" medan min är lite mer valpig och inte alls så övertygad om att matte menar allvar...

Samma sak om vi skall passera något läskigt - travhästarna vet att de kommer att gå förbi medan min är helt övertygad om att det klokaste vore att springa hem. Förbi kommer de allesammans men min är klart mer rädd för ballongen som grannen satt på postlådan när ungarna har födelsedagskalas än travarna. Delvis säkert beroende på att de är ute och reser och ser en massa konstigt på banorna, delvis säkert på grund av att deras ägare/tränare är så förbaskat bra på att lugnt och metodiskt bygga upp dem. Men just att de allesammans har varit i träning från ett års ålder gör en enorm skillnad jämfört med jämnåriga ridhästar tycker jag.

Vore kul att höra mer, är det dina hästar? Vad är det för några?

Det är blandat. Varmblod, mest Tyska.

Jag tycker hästar utvecklas i olika faser precis som barn, det är helt enkelt olika personligheter, sen beror det på hur många du har av samma kön och är de tillsammans eller inte?

Det var en riktig intressant fundering, och så sann, visst beror det på det! Vi har bara haft valacker men nu kom det en flicka till gruppen, i samma ålder, det ska bli jättespännande att se vad som händer med pojkarnas utveckling i ridningen nu när hon gjort inträde.

Vuxna mentalt riktigt är de först som 7-åringar tycker jag. Det märks verkligen.

Håller med, ibland ända upp i 10 - års åldern ju! och här kommer ju en del av min fundering in, kan det bero på vilket ansvar som läggs på dem? Vad tror du?

Har du utbildning av unghästar som en del i din verksamhet, sen tidigare? Vore som sagt kul att höra mera om vad det är du gör därnere:)

Vi gör lite blandat, vill inte beskriva min verksamhet i en tråd, vill följa de direktioner jag fått om att göra reklam.. Pm:a gärna med specifika frågor om du undrar!

Nä inte små volter för unghästar. Stora vägar, balans. Blir lite nyfiken varför du undrar och på detta forum?

Anledningen varför är, för att vi har blandad utbildning på hästarna, dels Klassisk Tysk Dressyr, dels Barock dels annat åt det historia hållet. Jag tyckte min frågeställning om volt är högst relevant på detta forum. Är det ej?Sen att jag lägger in en utstickare om unghästen som håller på att bli vuxen, är i alla fall för mig en intressant aspekt, oavsett inriktning.

(Jag vet att flera på detta forum pratar om att springa till balans och visar försöken på film emellanåt....) Men antar att det inte är skälet?

Har ingen aning om vad du menar här. Jag talar om hästens mognad, om voltarbete, när man "ser" på hästen att den är mogen att arbetas på volt, (Inte bara fysiskt då) Det är många som snurrar sin häst på små små volter tex. samt många som jobbar i kapson, tömkör etc. och använder sig av voltarbete i Barock, akademiskt osv.

Men kanske tråden passar bättre någon annan stans. Det vet bara Moderatorn.

Svar infogat i ditt svar.

:)

Det här har jag också noterat. Dels att de mognar fortare i skallen och fysiskt och dels att de blir lite kaxigare...

Köpte ju min häst som fyraåring och han hade inte gjort mycket innan dess. Han delar stall med en jämngammal travmärr och det är en enorm skillnad på deras skallar. Nu är de förvisso helt olika typer av individer men det är ändå roligt att jämföra nivå på dem ur ett arbetsperspektiv. Travstoet har ju jobbat sedan dryga ett års ålder och för henne är arbete verkligen arbete. Man märker på hela henne så fort hon får på sig sele eller sadel att "jaha då var det dags att jobba då" medan min är lite mer valpig och inte alls så övertygad om att matte menar allvar...

Samma sak om vi skall passera något läskigt - travhästarna vet att de kommer att gå förbi medan min är helt övertygad om att det klokaste vore att springa hem. Förbi kommer de allesammans men min är klart mer rädd för ballongen som grannen satt på postlådan när ungarna har födelsedagskalas än travarna. Delvis säkert beroende på att de är ute och reser och ser en massa konstigt på banorna, delvis säkert på grund av att deras ägare/tränare är så förbaskat bra på att lugnt och metodiskt bygga upp dem. Men just att de allesammans har varit i träning från ett års ålder gör en enorm skillnad jämfört med jämnåriga ridhästar tycker jag.

Just travare, i alla fall om de gått på banan och fått en bra träning, är snabbare att anta en bra balans på volten tycker jag.

I övrigt målar du upp en bra beskrivning på vad jag själv upplevt vad det gäller skillnaden rent rasmässigt, de flesta travare jag mött är verkligen "Där" i arbetet medan många andra vill att jag är "Där" för dom och stödjer. Detta gäller säkert för fullblod också men jag kan inte säkert veta, jag har ingen större erfarenhet av fullblod.

Sen är det intressant de du beskriver, hur de färgar varandra, just det drar vi nytta av här, låter unghästarna vara i ridhuset samtidigt som de äldre skolhästarna, det blir en annan stämning då :D

Vi har en obstinat ungpojke just nu som jag funderar på att boxa brevid gammelhingsten, det kan bli spännande att se om han får en högre arbetsmoral då :laugh:

Schelin:j vilken inriktning har du? Hur jobbar du med dom rent ridmässigt?

Nu är inte jag med. Men vad menar du med springa till balans?

Ah, ser att du också undrar över detta uttalande...

själv brukar jag undra just på detta forum varför alla skrittar...o skrittar...o skrittar...o skrittar........

Haha du skulle skrivit en bok om dom, eller göra en serie :D

Nu är ju min häst en -10a så jag rider inte så ofta på henne :p

Men jag studerar henne lite i hagen hur hon uppför sig i flocken, jag ser (inte bara tittar) vad hon gör i olika lägen där folk kanske inte tänker så mycket på det, ex när hon kom till sitt nya stall första gången (25 mil bort och utan mamma). Jag följde hennes rörelser varje sekund i huvudet och när min kompis skulle stänga gallret till boxdörren (så hon inte skulle få för sig att hoppa ut) så lät det högt. Min häst gick bak ett steg o tittade, sedan fram, bak ett steg när det smällde igen, sedan fram osv.

Jag upplever att min 8 månaders bebis är mognare i huvudet än vad hon är i kroppen, hon har en räv bakom varje öra men hon kommer säkert ha det när hon trätt in i vuxenvärlden också :D Det viktiga för mig är att inte skynda på, det är ju lätt att göra det i en sådan sits...Samtidigt som jag är övertygad om att hon kommer bli riktigt skitjobbig om hon inte aktiveras.

Nåväl, när jag ridit unghästar så har vi aldrig ridit på volter, eller iallafall mycket sällan. Mest för att det är så lätt att tappa framåt-tänket. Då får man komma ihåg att jag började rida in/rida unghästar när jag ridit 2 år under tillsyn såklart.
Vi longerade knappt våra hästar heller, vi gjorde det kanske 4-10 gånger under 1-2 år, mest för att de skulle få springa med alla pinaler några gånger.

När vi sedan började rida stora volter var när vi säkerställt framåtbjudningen.

Schelin:j vilken inriktning har du? Hur jobbar du med dom rent ridmässigt?

Inriktning och inriktning...

Jag har ingen :)

Eller så får man väl sammanfatta mig som en variationshästägare. Kör och rider, jobbar med longeringsövningar och tömkörning. Tränar en gång i veckan för en tränare som har akademisk inriktning och rider dessemellan mest ut men tar något pass på banan då och då och gör lite övningar ibland på uteritterna. Umgås mycket med min häst och myser. Körtränar när andan faller på eller när det var länge sedan... Tränade tidigare för en tjej som mer var inriktad på klassisk dressyr.

Skogsmulledressyrkörningsinriktning kanske :rofl:

Eller som jag själv uttrycker det - jag och hästen lär oss ridning tillsammans. Och gör lika med körningen.

Men mest av allt älskar vi varandra, han uppfyller villigt och glatt mitt behov av att få kramas och få goa pussar och jag uppfyller hans behov av att bli kliad på insidan av bakbenen...

Sicken deal :love:

Nu är ju min häst en -10a så jag rider inte så ofta på henne :p

Men jag studerar henne lite i hagen hur hon uppför sig i flocken, jag ser (inte bara tittar) vad hon gör i olika lägen där folk kanske inte tänker så mycket på det, ex när hon kom till sitt nya stall första gången (25 mil bort och utan mamma). Jag följde hennes rörelser varje sekund i huvudet och när min kompis skulle stänga gallret till boxdörren (så hon inte skulle få för sig att hoppa ut) så lät det högt. Min häst gick bak ett steg o tittade, sedan fram, bak ett steg när det smällde igen, sedan fram osv.

Jag upplever att min 8 månaders bebis är mognare i huvudet än vad hon är i kroppen, hon har en räv bakom varje öra men hon kommer säkert ha det när hon trätt in i vuxenvärlden också :D Det viktiga för mig är att inte skynda på, det är ju lätt att göra det i en sådan sits...Samtidigt som jag är övertygad om att hon kommer bli riktigt skitjobbig om hon inte aktiveras.

Nåväl, när jag ridit unghästar så har vi aldrig ridit på volter, eller iallafall mycket sällan. Mest för att det är så lätt att tappa framåt-tänket. Då får man komma ihåg att jag började rida in/rida unghästar när jag ridit 2 år under tillsyn såklart.
Vi longerade knappt våra hästar heller, vi gjorde det kanske 4-10 gånger under 1-2 år, mest för att de skulle få springa med alla pinaler några gånger.

När vi sedan började rida stora volter var när vi säkerställt framåtbjudningen.

Ja det är ju så otroligt viktigt med framåtbjudningen, likaså om det går för fort :D , tajming och reglering även här.

Härligt att du betonar att du verkligen "ser" För där har man ju mkt att hämta i träningen, för att anpassa rätt.

:laugh:

Inriktning och inriktning...

Jag har ingen :)

Eller så får man väl sammanfatta mig som en variationshästägare. Kör och rider, jobbar med longeringsövningar och tömkörning. Tränar en gång i veckan för en tränare som har akademisk inriktning och rider dessemellan mest ut men tar något pass på banan då och då och gör lite övningar ibland på uteritterna. Umgås mycket med min häst och myser. Körtränar när andan faller på eller när det var länge sedan... Tränade tidigare för en tjej som mer var inriktad på klassisk dressyr.

Skogsmulledressyrkörningsinriktning kanske :rofl:

Eller som jag själv uttrycker det - jag och hästen lär oss ridning tillsammans. Och gör lika med körningen.

Men mest av allt älskar vi varandra, han uppfyller villigt och glatt mitt behov av att få kramas och få goa pussar och jag uppfyller hans behov av att bli kliad på insidan av bakbenen...

Sicken deal :love:

Hehe Underbart :love:

Kvalificerad Hobbyryttare kallar vi det :D

Unghästen är stark nog att arbetas på volt när dens ryttare lärt sig att sitta på ytterbak och inte drar den i innertygeln:angel:

Vuxen är en häst när den slutar skämta aprilo med människan undera arbete och börjar ta ansvar och sammarbeta.
Min ridlärare här ursäktade just en 7 åring med att han lär fortfarande så ålder spelar nog ingen större roll:-). Vad han lärde sig just då var att stenar inte är hästätande monster.....Vilket han borde ha lärt sig för länge sen då han bor och arbetar i berg varje dag...Man ser på hela hans upsyn att han är en osnuten skitunge:D

Voltarbete...Min nya lärare är min idol. Vi harvar sällan på en volt. Däremot så lägger vi in en volt i varja hörna ( ialla gångarter...) eller en volt i mitteln på varje sida....Vår paddock är inte stor...... Men just det där att aldrig harva runt runt, det är viktigt.

Senast ändrad:

En större volt kan jag tycka vara ok i båda varv vid alla träningstillfällen, så länge jag ser att hästen är upprätt och stark nog samt bär sig på inner bak, ....

Ett litet kul experiment: har du testat att vara häst och se vilket bakben som verkligen bär vikt på en volt? (förutsatt att hästen förhåller sig korrekt till volten). Det är nämligen inte riktigt som "klyschan" med innerbak säger! :laugh:

(Och med "vara häst" menar jag givetvis att ställa sig på alla fyra och sätta sig in i vad som händer i kroppen vid olika rörelser - hur får man framdelen lätt, hur känns det i en korrekt böjning, vilket framben blir lätt när hästen är böjd osv osv, finns tusentals roliga saker man kan testa för att få ökad föreståelse om biomekaniken)

Japp Jacko! Det har jag, det är en viktig del i utbildningen av ryttaren. Ytter bak tar vikt på ett helt annat sätt än inner bak, inner bak har kortare väg, ytter bak längre, vilket ger dem totalt olika arbete och sätt att ta vikt, oavsett klyscha eller ej.

:)

Ja vissa hästar mognar jättesent och vissa i perioder, det gäller att hålla koll och pricka in när det är som mest gynnsamt att ålägga dem ansvar :laugh:

Nej jag tror inte alls på det där. Hästar mognar olika sent men det hindrar inte att de kan lära sej saker:) Dom kan lära sej när det är arbete och krav och vad man förväntar även om de är valpiga i sättet. En trav eller galopphäst eller andra som tränas av proffs tillåts inte vara beeeebisar som hobbyhästar får vara, alltså kan de uppföra sej bättre för att de tränas rätt, inte för att de "får ansvar" när det " är läge":confused:

Det handlar om hantering helt enkelt, och vad man lär hästen, en mentalt sent mogen häst har lika stor inlärningsförmåga. Sen vet jag inte om det så ofta handlar om mentalt sent mogna heller, eller att de tar de friheter de tillåts ta sej, hästar är enormt olika vad gäller rang, självförtroende, benägenhet att vara till lags, mm. De tar det utrymme som ges dem, de är flockdjur mest av allt.
En del är tuffare och tar alla chanser som ges att gå utanför det som är tillåtet, hos en ägare kan de bli svårhanterade pga det, hos en annan är det inga problem. Man ska inte förmänskliga hästar och lägga på dem avsikter eller egenskaper de inte har, de är hästar och man måste förstå dem ur ett häst-beteendeperspektiv. Tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka