Unghästar

K

kentflikkan

Har en fråga ang unghästar !
Hur gamla är oftast hästarna när de startar fälttävlan första gången? Är det vanligt med 4-åringar som debuterar i 90cm på hösten eller är det för tidigt?

Sv: Unghästar

Våran 4 åring gick sin första debutant nu i augusti. Skall dom gå 4 års championatet så måste dom ju ha startat tidigare. Krävs ju kval tävlingar för att få starta i championatet.

ska man tex kvala till 4-årschampionat startar man debutant med fyraåringen på sommaren/ sen vår, på ett ungefär.

men det är minst lika vanligt att starta först som 5-åring eller ännu senare. det är ju trots allt inte så många som satsar på championat osv

Det var meningen att min fyraåring skulle gått sin första debutant i juli men det blidde bara dressyr och hoppning, terrängen ställdes in pga vädret... :smirk:

Jag har en 3,5 åring som jag hoppas kunna rida i gärds deb i april nästa år.
Det beror ju lite på hur han utvecklas i vinter och hur snappt vinter försvinner så man kan komma ut och träna.

Jag har dock ingen brådska. Han ska få utvecklas i sin egentakt. Tanken är ju att han ska hålla länge :d

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fem unghästar representerade Sverige när unghäst-VM i fälttävlan avgjordes i Frankrike. Allra bäst gick det för 6-åringen Sella med...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 573
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar