Sv: Unghästar
Jag har bara ridit in en häst - min egen. Med honom har jag gjort ungefär följande:
4 år: Hanteringsträning, ledträning och longering under våren, handhäst och sadelinvänjning under våren/sommaren, satt på honom under sommaren, började rida KORTA ridpass under sensommaren, då han fick lära sig svänga och sätta igång/stanna. Lite mer "seriös" ridning under hösten, men fortfarande mycket korta pass. Påbörjad töltsättning under senhösten, vila i november och december.
5 år: Något längre ridpass än tidigare, för att bygga upp styrka och kondition. Träning av form och takt i fyra gångarter. Träningstävling under sommaren, "riktig" tävling (lätta klasser) under hösten.
6 år: "Riktig ridhäst" - ordentliga dressyrpass, långturer då och då, några tävlingar. Krav på samling i tölt och trav, skolor i skritt.
7 år (detta året): Rider som på "vilken häst som helst", alltså utan särskild hänsyn till hästens ålder. Krav på "rätt" gångart, dvs den jag ber om, korrekta galoppfattningar, självbärighet i tölt, bra form i trav. Har provat passläggningar, men tränar inte pass (behöver träna mer tölt och galopp först...), börjat tävla öppen klass (T2).