Unghästar

P

Poetry_princess

Vad ska man tänka på när man rider unghästar? (la det på islandsforumet eftersom det är islandshästar det handlar om).
Hur mycket kan man kräva av t.ex en 5-6 (7) åring som behöver jobba på tölt eller trav, vad är OK och inte Ok? Är grön på området men måste börja sätta mig in i det... Tacksam för svar.

Sv: Unghästar

Öhm...det var en fråga som kräver LÅÅÅNGA svar....Först beror det på hur långt kommen hästen är.

Har den lätt för sej eller inte?? Är den grundtränad så den lyder, flyttar sej för skänkel o hand??

Har man en grundtränad häst som lyder, är lösgjord och följsam, flyttar sej för skänkel o hand så tränar man på volt, söker tölt. Hur lätt hästen har för sej beror på metoden.

Läs gärna så många böcker du kan först innan, sök en tränare med bra rykte. Hästen ska gå i form med överlinje, det är mycket viktigt.

Böcker: Reynirs ridskola, Islandshästar, Unghästträning av Einar Øder Magnusson... En bit på vägen. Finns att köpa hos SIF.

Jo, jag vet att frågan var lite "dum", men jag ville som sagt bara ha ett litet hum om vad jag ger mig in på. Tränare har jag som ska hjälpa mig, ska leta efter lite bra böcker också, som de du beskrev...:)

Poetry_princess skrev:
Vad ska man tänka på när man rider unghästar? (la det på islandsforumet eftersom det är islandshästar det handlar om).
Hur mycket kan man kräva av t.ex en 5-6 (7) åring som behöver jobba på tölt eller trav, vad är OK och inte Ok? Är grön på området men måste börja sätta mig in i det... Tacksam för svar.

Om du inte kan läsa av sig själv hur mogen din häst är och du är grön på området så är det förvisso bra du läser böcker men du behöver vägledning av en tränare. Men hästen ger bästa facit om du ställer rätt krav. Lyckliga, lydiga hästar med positiv inställning till det du gör, mår bra!

Anette

Jag har bara ridit in en häst - min egen. Med honom har jag gjort ungefär följande:

4 år: Hanteringsträning, ledträning och longering under våren, handhäst och sadelinvänjning under våren/sommaren, satt på honom under sommaren, började rida KORTA ridpass under sensommaren, då han fick lära sig svänga och sätta igång/stanna. Lite mer "seriös" ridning under hösten, men fortfarande mycket korta pass. Påbörjad töltsättning under senhösten, vila i november och december.

5 år: Något längre ridpass än tidigare, för att bygga upp styrka och kondition. Träning av form och takt i fyra gångarter. Träningstävling under sommaren, "riktig" tävling (lätta klasser) under hösten.

6 år: "Riktig ridhäst" - ordentliga dressyrpass, långturer då och då, några tävlingar. Krav på samling i tölt och trav, skolor i skritt.

7 år (detta året): Rider som på "vilken häst som helst", alltså utan särskild hänsyn till hästens ålder. Krav på "rätt" gångart, dvs den jag ber om, korrekta galoppfattningar, självbärighet i tölt, bra form i trav. Har provat passläggningar, men tränar inte pass (behöver träna mer tölt och galopp först...), börjat tävla öppen klass (T2).

Jag har tyvärr inga böcker utan ska helt få hjälp av tränare som känner hästarna ifråga..

Det jag vill inventera lite i är vad man ska tänka på (diffust, jag vet). Jag har begränsad erfarenhet av unghästar och vill bara veta "vad man ska vänta sig" om ni begriper vad jag menar.

Man kan vänta sig det mesta när det gäller unghästar.
Vissa är hur lugna som helst och andra är lite mer åt andra hållet.
Vissa kastar sig och andra växer fast på stället medans några försöker fly genom att springa iväg.

Man kan aldrig säga vad du ska vänta dig, det är så olika från häst till häst.

kanske du kan köpa några böcker? eller låna på bibblan? I alla fall "Rida Islandshäst - Reynirs Ridskola" har jag sett på flera bibblor.
Böcker är ett jättebra hjälpmedel som man kan söka inspiration i! Men att du har en tränare, som dessutom känner hästen är jättebra! Lycka till!

/Malin

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 534
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar