unghästar som kliar sig

orientalkatten

Trådstartare
kan svenskfödda unghästar 3-4 år klia av sig man på sommaren utan att ha eksem.
detta fenomen upptäder 1 gång när dom är unghästar och sedan visar dom inga tecken på eksem.
sant eller falskt, har sett sådana påståenden i anonnser.

Sv: unghästar som kliar sig

Jag är böjd att tro att det är en myt... Har sett svenskfödda unghästar klia av sig man och svans och sedan också få eksem. Och säkerligen finns det de som kliar sig nån sommar och sedan inte visar några fler eksemsymptom. Men jag skulle ju hellre köpa en som inte kliat sig alls!

Har sett lite olika varianter på det där.

Min gamla valack svenskfödd i andra led fick gå på alldeles för fett bete en sommar när grannen var snäll och lånade ut en åker, liiite bättre bete än hemma. Han var då ca 10 år och hade aldrig kliat sig, men den sommaren rök både man och svans. Efter det kliade han sig varje sommar i säkert 4-5 år, men de sista sommrarna har han inte kliat mer än nån annan. Det som gör att jag skulle säga att det inte är riktigt exem han har är att han aldrig kliat sig så han har haft sår, inte ens den första sommaren och att det blivit mindre och mindre för varje år som gått. Har aldrig har haft nåt täcke eller hållt honom inne eller så för han har inte varit uppenbart irriterad på insekterna. OBS att jag inte låtit honom gå på ordentligt grönbete sen den gången!

Jag känner också till två unghingstar (en svenskfödd tredje led, en livmodersimport) som kliade av sig manen på hösten efter att de blivit kastrerade, inte heller här så illa att det var några sår, de kan fortfarande klia lite mer än andra men skaver inte av tagel i nån större utsträckning. De ser lite tuffsigare ut än de andra hästarna men det är allt. Inte heller uppenbart irriterade på insekter.

Men i de här fallen har jag ju kunnat observera mer än en sommar, och jag känner tyvärr ett par svenskfödda med riktig exem som utvecklades när de var 2-3 år. Så det är ju omöjligt att veta innan om det är en engångsföretelse eller om det kommer att bli befäst. Så jag skulle säga att det är väldigt oseriöst att gå ut med annons och påstå att det inte är exem för det vet man inte förrän nästa sommar när man ser hur de reagerar då!

Sen är ju frågan vad man ska säga om dem där det inte utvecklas till riktigt jobbigt exem, har de exem light? Och man vet ju aldrig om det kan komma tillbaka eller bli värre om de byter miljö vid försäljning heller.

Beror på var de bor.

Där jag haft unghästflockar i Värmland har ofta hela flocken kliat sig rätt rejält första åren - för de blir så illa bitna helt enkelt. Kanske inte ända upp i fyra årsåldern men vid 1-3. De ser ut som punkare med tovig nedsliten man (inte så mkt i svansen oftast)

Sedan ser man inget, de får något slags immunitet mot de lokala flygfäna.

De som haft eksemtendenser kliar sig lite annorlunda. Mer besatt, får mer svullnader och allergiska reaktioner. Men låter man dem vara utan täcke så kan även det "gå över". Däremot kan det komma tillbaka senare i livet vid miljöbyten har jag också sett.

Men jag skulle ju hellre köpa en som inte kliat sig alls!

DET skulle inte jag, för då är den nog uppväxt utan några knott :eek:

Unghästar ska EXPONERAS mot det man vill de ska tåla, och då kliar det liksom i början.

Men man ska ju helst se och bedöma "kliet" själv så det inte ser ut som ALLERGI.

Beror på var de bor.
De ser ut som punkare med tovig nedsliten man (inte så mkt i svansen oftast)

Låter som "min" kille :angel:
Han kliade sig litegrann förra våren så då hade de på Salubrin i manen på honom, vilket han inte tålde och kliade av allt :(

Nu har han en mega pannlugg, punkfrisyr och 2 längre tofsar i manen, väldigt ovanligt iaf :p

Det här var ett helt nytt fenomen för mig.
jag har ändå hållt på med hästar "hela livet", och har , mig veterligen inte haft en enda unghäst som kliat av sig man och svans EN sommar.
Har iofs aldrig haft ngt exem på någon av halvbloden.

Och jag bor ändå i "knottens förlovade land":crazy:

Menar ni att detta skulle vara vanligt?
Ingen mer än jag som reagerar på detta?

Min femåring fick nåt ryck och kliade av sig en del av manen i somras. Bara tjoff över en natt. Inget i svansen eller luggen (som är enorm).
Såhär såg hon ut (efter typ nån mån):
14970499.jpg

På stället hon stod på då var det väldigt mycket insekter, hon stod i en liten skogshage.
Men hon hade inga svullnader eller något o har inte kliat sig mer sen dess.
Så jag är inte så orolig för eksem :)

Min femåring fick nåt ryck och kliade av sig en del av manen i somras. Bara tjoff över en natt. Inget i svansen eller luggen (som är enorm).
Såhär såg hon ut (efter typ nån mån):
14970499.jpg

På stället hon stod på då var det väldigt mycket insekter, hon stod i en liten skogshage.
Men hon hade inga svullnader eller något o har inte kliat sig mer sen dess.
Så jag är inte så orolig för eksem :)

Haha! Det där hade kunnat vara en bild på Draumur, samma färg och allt! (Nå, han kanske är lite mer maskulin bara...)
Exakt sådär ser hans man ut med mkt lugg, en tofs där Meira har en tofs och en tofs längst ner vid manken, då är han inte ensam :p

Ngt bra tips på hur man skall få manen att växa ut igen på bästa sätt?
Förväntar mig ingen mirekelkur på 3 dagar á TV shop men alltid finns det väl ngt man kan göra som iaf är bra för blodcirkulationen?
Jag ser till att borsta och massera ofta (varannan eller varje dag) för att han inte skall få tovor som sliter, har även balsam i för att det inte skall slita... Det bör väl vara bra för blodcirkulationen iaf?
Svansen är tjock, fin och lockig :love:

Det här var ett helt nytt fenomen för mig.
jag har ändå hållt på med hästar "hela livet", och har , mig veterligen inte haft en enda unghäst som kliat av sig man och svans EN sommar.
Har iofs aldrig haft ngt exem på någon av halvbloden.

Och jag bor ändå i "knottens förlovade land":crazy:

Menar ni att detta skulle vara vanligt?
Ingen mer än jag som reagerar på detta?

Halvblod ska inte ha av sig FÅRLIKNANDE varm päls på våren :smirk:

Många islandsunghästar som går på skogsbete fejar av sig som renar ungefär och ser ut som f-n.

Men de brukar som sagt sluta med det när de får vuxenpäls och inte störs av insekterna.

Unghingstar ser värre ut än ston för de slåss och leker och biter av varann.

Jag blev galen på fölen som skulle hänga i manen på avelshingsten hela tiden så han fick en ful punkfrilla vid manken :mad:

Jag blev galen på fölen som skulle hänga i manen på avelshingsten hela tiden så han fick en ful punkfrilla vid manken

Även ston kan drabbas, mitt gick som uppfostrare under de första månaderna av dräktigheten. Även om hon inte tillät dem att leka med henne, så fanns det en och annan som gjorde ett försök och resultet blev en sån punkfrilla.:o:crazy:

kl*

"Riktiga" exemhästar brukar man kunna identifiera på den tjocka, svullna mankammen, hudförändringar och liknande. Håller också med på det någon annan skrev om besattheten i kliandet. Vissa hästar har en tendens att stå och skrubba sig lite då och då för att de inte har något bättre för sig:smirk: En exemhäst däremot slänger sig på vad som helst för att få klia sig, med risk för diverse sekundärskador.

På Island kan man oxå se en del hästar som kliat sig. En del säger att det är pälsätare, men har jag hört at det inte finns pälsätare där:confused:
Någon som vet ??

JA det undrar jag med? Var hos en känd uppfödare här i sverige, där en del unghästar hade kliat sig och det skulle tydligen vara mask. Men tänkte inte på att fråga om hur man ser att det är just mask??

Ingen som hade ngn kommentar på hur man får manen att växa ut lite snabbare? Borstning är väl bra?

Det tar ju så lång tiiiiid :angel:
Tydligen hade killen jättelång fin man innan men det har jag aldrig fått se och alla bilder är tagna från fel sida :devil:

Vet hästar som kliat sig för att de varit allergiska mot switch pour on, är tydligen rätt vanligt med tanke på hur många hästar detta har hänt.
Men skönt att det inte var eksem hursomhelst.

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka