unghästar som kliar sig

Sv: unghästar som kliar sig

På Island kan man oxå se en del hästar som kliat sig. En del säger att det är pälsätare, men har jag hört at det inte finns pälsätare där:confused:
Någon som vet ??

Jodå det finns visst pälsätare på Island, men hästar med pälsätare brukar vanligtvis inte klia av sig manen, självklart kliar sig hästar även på Island all "kliining" är ju inte exem. Mitt avelssto (som bor kvar på Island) tålde tex dåligt att vara uppstallad på vintern, då kiade hon blodiga sår i ansiktet och under manen, troligen beroende på att det är så ruskigt varmt och dålig luft i många isländska stall, det blev bättre när jag fick eget stall och kunde styra temperatur och utevistelse själv.

KL

Många ggr är det så att när unghästarna visar eksemtendenser är ägarna snabba att sätta på täcken efterförljande år så hästen skyddas, hästen har altså eksem om den inte har täcke.
Sedan är det lätt att sätta ut annonser & skriva att hästen inte haft tecken på eksem:smirk:

Ingen som hade ngn kommentar på hur man får manen att växa ut lite snabbare? Borstning är väl bra?

Det tar ju så lång tiiiiid :angel:
Tydligen hade killen jättelång fin man innan men det har jag aldrig fått se och alla bilder är tagna från fel sida :devil:

Det tar ca 2 år, min kliar ena sidan och den hinner precis växa ut till nästa sommar. Då är den ca 15 cm och då börjas det om igen:mad:

Manen kan i vissa fall växa bättre vid tillsats av nägot av följande eller en kombination av Biotin eller Kiselgur eller B-vitamin i foderstaten. Det fungerar dock inte på alla hästar och jättefort går det ju inte iaf.

Hmm, man kanske skulle prova det lär ju inte skada iaf, Biotin är väl dessutom super för hovarna med?

*KL*

Jag har haft en unghäst (svenskfödd) som kliat sig vid några tillfällen under vår/sommar/höst. När det precis hade börjat red jag kurs för en landslagsryttare och eftersom jag var orolig att min häst höll på att utveckla exem frågade jag denne om råd. Fick då höra att det mest troligt var "vanligt unghästkliande" och fick rådet att tvätta man och svans med schampo mot svamp (som man köper på Apoteket). Jag köpte sådant schampo - tror det hette Fenuril - och tvättade enligt bruksanvisningen på flaskan. (Man skulle vänta ett antal minuter innan man sköljde). Kliandet upphörde! Sedan dess har det kommit tillbaka vid 4 tillfällen under 2 år och schampot har varje gång fått det att sluta.

Pratade även med en uppfödare av travhästar (både kallblod och varmblod) och de var väl bekanta med fenomenet "unghästkliande" - de jämförde det lite med människornas tonårsfinnar och hade också erfarenheten att ett svampschampo löste problemet. Så allt kliande behöver defintivit inte vara exem - särskilt inte på unga hästar!

(En viktig skillnad var dessutom att på en häst med "unghästkliande" p g a svamp skulle huden hållas så "luftig" som möjligt, så att sätta på ett täcke för att man misstänker exem hjälper alltså inte, snarare tvärt om. Visserligen är exemtäcken ganska luftiga, men vissa, som sitter åt runt svansen, kan förvärra kliandet där. Min häst hade dock inte minsta antydan till svullnad längs "strängen" under buken - det är ett tidigt tecken på exem!)

Är detta schampo till häst?
Killen har ju reagerat på salubrin så jag vill vara försiktig, men skulle han börja klia igen till våren kan det ju vara värt att iaf prova :idea:
Iofs är han 8 och mer tonåring än unghäst men endå :)

Nej, det är schampo till människa egentligen, men rekommenderas även till häst i Apotekets "hälsoråd för häst". Eftersom människor har tunnare hud än hästar är det ingen fara att använda det.

Salubrin är ju JÄTTESTARKT så jag förstår att din häst reagerade på det - jag har fått hemska "utslag" av Salubrin själv. Och det svider ju så fruktansvärt dessutom!!! Det ska man verkligen använda med försiktighet!

Okej, om han börjar klia sig kanske det är bättre än prob då?
Kan ju testa det först kanske, prob är mer för att insekterna skall låta bli honom...

Jo jag vet, det är inte jag som haft det på honom utan ägaren (men nu skall jag förhoppningvis köpa honom!)
Nej inget ont om ägaren men jag tycker också att man bör vara lite mer försiktig iaf med sådana medel... tack vare detta så kliade han av sig halva manen och har numer en snygg punkfrisyr :crazy:

Så jag vill vara försiktig med han eftersom han är känslig...

Hette schampot Fenuril?

Nu börjar det bli såpass att stå-manen nääästan vippar över, lilla killen med punkfrisyr :rofl:

Så här mycket blir det tydligen till vintern
PICT0102.jpg

Höger sida, den vänstra är lång man på.

Okej, det längtar jag efter!
Innan hade han jättelång och tjock man men nu är han bara punkare, men det kanske har med åldern att göra?
Tonårsrevolt? :rofl:

Nej men allvarligt talat, jag hoppas den växer ut och blir lika fin igen bara man sköter honom rätt och ger f*n i salubrinen :devil:

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka