Unghästar, lösdrift eller inte!

Natasja

Trådstartare
Vad tycker ni är bäst för fölen efter avvänjning, att gå på lösdrift eller stå inne på natten och vara ute på dagen!

De flesta stora stuterier har dem ju ute dygnet runt, men det finns även i varje fall ett stort stuteri som har dem inne på natten, dock i gruppbox på ca 5-6 hästar i varje. De tycker att de leker och rör sig mycket mer när de då är ute än om de skulle vara ute hela tiden.

Hur gör ni med era unghästar, eller hur skulle ni vilja göra? Tyvärr har vi ju inte alltid möjlighet att kunna genomföra det vi vill!

Det är ju främst hur ni gör med era varmblodiga och kallblodiga travare som jag vill veta, därav placeringen i travforumet.

Senast ändrad:
Sv: Unghästar, lösdrift eller inte!

Jag är kluven. Min hjärna säger att de ska vara ute dygnet runt. Om de bara får tillräckligt mycket foder och torr ligghall så är det vad som är bäst för dem eftersom de är mer aktiva ute.

Men jag tar in dem på gruppbox ibland iallafall... :crazy:

Jag får det inte att funka som jag vill att ha dem ute, tycker jag. Det som inte funkar är att jag aldrig får tillräckligt med tid att hantera dem så mycket som jag vill när de går ute. Det är så lätt att skjuta upp det där med hantering och förberedelse för inkörning till "en annan dag". Om man tar in dem om nätterna en tid när det är som mörkast och besvärligast så blir det bättre rutiner på det sättet.

Och sedan tycker jag att de blir finare i hull, muskelsättning och lyster när jag har dem inne om natten i värsta vintertid. Jag antar att jag fodrar fel, men det är efter boken och jag har i vart fall ännu inte hittat helt rätt. (Nej, jag vill inte ha tips och föreläsningar, jag har hört dem alla tror jag. :D)

Ja, jag vet inte. Jag är kanske orimligt kinkig med hur hästarna ska se ut och uppföra sig också. De blev nog egentligen mer hållbara och sunda om de fick vara ute och jag ordnade det praktiska på ett bättre sätt. Hmmm. Nu fick du mig att börja fundera på det där igen...

Jag har ju inte så mycket att jämföra med men mina reflektioner över detta är att ute dygnet runt är vida överlägset.

En del påstår att hästarna "härdas" av att gå ute, det vet jag inte om jag köper riktigt men helt klart så stärks dem i skelettet och muskulärt. Även konditionsmässigt så måste det vara en klar fördel.

Mina unghästar har gått ute dygnet runt. Här uppe har vi ju rätt kalla vintrar så det går åt mycket mat och de ser väl inte vackrast ut under vinterperioden. Men de har vuxit jämnt och bra samt varit lättsamma att hantera då de hela tiden gör av med sin ev överskottsenergi. Hanteringsmässigt blir det nog lätt så att man tappar lite men jag har uplevt att det inte påverkat så mycket eftersom de blir mer "fogliga".

Det är så min hjärna säger också. Men jag skulle helst vilja ha småttingarna bredvid mig i TV-soffan på kvällarna, du vet. :o

Det är så min hjärna säger också. Men jag skulle helst vilja ha småttingarna bredvid mig i TV-soffan på kvällarna, du vet. :o

Jo, jag är likadan.... fast ibland är den enklaste lösningen också den bästa.
Även om det känns i hjärtat när det är snöstorm och -30 ute. Fastän de har möjlighet att gå in på torr plats under tak så står de ute så då kan det ju inte vara så illa som man tror.

När jag jobbade hos en uppfödare hade vi alla fölen på en stor lösdrift där dom gick in och ut som dom ville. Dom fick mycket mat och ren halm att stå på dagligen.

Själv tycker jag att det är det allra bästa sättet oavsett hur hemskt det känns när det är riktigt kallt och man ser dom små stå där ute tillsammans. Men så länge dom har torr ligghall att gå in och äta så tycker jag det är helt klart bäst som sagt.

Jag kan dock hålla med om som någon skrev i tråden att hanteringen lätt blir försummad när dom går där ute. Det var likadant hos oss. När man skulle ta in fölen för verkning, avmaskning och hantering innan det var dags att skicka dom till träning var det en hel dag som gick åt. Herregud vilket helvete det var. Det var 15 unghästar som vi skulle ta in i boxar och en efter en avmaska, verka, borsta och sen gå ut och leda. Hur fasiken klarade vi det egentligen?

Oavsett vad så gick det bra, om jag skulle ha lösdrift längre fram när jag får eget kommer jag nog göra lite annorlunda. Helt klart ha lösdrift men inte så många och absolut lägga ner mer tid på varje häst så det blir enklare sen, det har man igen.

KL

jag har inte hästarna ute på nätterna på vintrarna.. skulle inte ha det om jag hade fina lösdriftsanläggningar heller.. vi har en rätt stor hage som dom går i på vintrarna.. vi har även prövat att ha gräshagarna öppna när tjälen satt sig. Men man ser på spåren att hästarna inte rör sig mer än nödvändigt, mest mellan vattnet och dit höet brukar komma. Dom tycker det är skönt att få komma in ett par timmar på natten och sova och slappna av som de inte kan göra på samma sätt ute. Och sen som någon sa så får man ju väldigt försprång med hanteringen när man ska ta in och ut dom.

men det är bara så som jag gör.

Jag är för lösdrift, när det gäller fölston.
När det gäller föl så vill jag ha dom inne nattetid, ca 8-9 timmar, för att de verkligen ska få chansen att vila utan att nån ligist kommer och biter dom i nacken hela tiden.
Jag har dom två och två i fölningsboxar, på djupströbädd.

Jag är för lösdrift, när det gäller fölston.
När det gäller föl så vill jag ha dom inne nattetid, ca 8-9 timmar, för att de verkligen ska få chansen att vila utan att nån ligist kommer och biter dom i nacken hela tiden.
Jag har dom två och två i fölningsboxar, på djupströbädd.

Så har jag också tänkt ha det, två föl i samma box, fölningsbox, på bädd och inne mellan 21 och 06, då är jag inte ensam alltså!

*KL
Vi kör en medelväg....
Ut vid 6, in vid 22 vintertid. Funkar bra eftersom de inte är så aktiva nattetid.
De tas även in dagligen för borstning, genom-kollning och social-hantering. Tycker att det lönar sig eftersom våra var änglar vid frysmärkningen förra året, vissa andra var snällt sagt djävlar som fick hållas av 3 gubbar med 3 grimskaft, inbackad i en trång gång och brems.... Hua!

Min personliga åsikt är att lösdrift är ett mycket bra system. Hästar är inte gjorda för att stå på box, och bör så inte göra mer än absolut nödvändigt. Att hästana står så mycket på box som de gör beror nog mer på oss än på hästarna.

De positiva effekterna tror jag inte har med den ökade rörelsen att göra utan med att hästen får utföra sitt naturliga beteende.

utan att ge någon kritik till sig.. så vill jag framföra en frågeställning.. är det som är naturligt för hästar samtidigt självklart vad som är bäst för dem?

(tänker på att mina hästar väldigt gärna går in om nätterna där de kan vara trygga och slippa oroa sig för rovdjur9

Jag tycker att det är det ja.hästar har ett behova av att utföra vissa saker på olika tider på dygnet och några av dessa kan inte hästen utföra om den står på box.

När mina hästar står på box vill jag hellst ha ut dem innan klockan sex och inte ta in dem förrans vis nio tio på kvällen. nu hart jag ju turen att ha hästar som inte "vill" gå in. Angående dessa hästar tror jag att det mer är vanan av att komma in som gör att de ställer sig vid grinden än ett behov av att komma in och vila sig.

Det är ju inte kritik om du ställer en motfråga, det är ju det som är en diskussion ju :idea:

hehe jag skrev att det inte var kritik för att man lätt kan bli påhoppad annars :D

Nja jag vet inte om jag vill säga att det är en vana för mina hästar.. dom går ute dygnet runt hela sommrarna..

Vad jag menade med mitt inlägg var att visst är hästar gjorda för att vara ute jämt och att vara ett bytesdjur. Men nog tror jag att de föredrar att få vara i bekanta hagar och ibland till och med boxar mot att vara ute i det fria, som de ursprungliga hästarna var.

Man ska egentligen inte jämföra hästar med människor med det är ju lika med oss.. Vi är väl inte gjorda för att sitta inne i ett uppvärmt hus framför en dator. Men nog tusan föredrar jag det mot att vara ute och jaga min egen mat :)

Fast där tycker jag att ditt resonemang haltar lite;). Människan har sedan elden "uppfanns" inte behövt skydda oss mot kyla, därför har inte vi människor päls, ett lager med fett mm för att skydda mot kylan.
Hästen därmot har inte "uppfunnit" elden och har därför skydd mot kylan.
Det är min bestämda åsikt att hästar inte fryser, och om de gör det så ger man sin häst för lite grovfoder

ja okej.. kan det där med värmen var en dålig jämförelse.. var inte något jag syftade på med hästar.. utan jag tänker mer på tryggheten en häst känner när den är i stallet och vet att inget rovdjur kan komma åt dem.. Det måste väl ändå vara den ultimata känslan för dom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka