N

Nataliiie

Vet inte vart man ska lägga tråden, så jag lägger denhär.

Nu till min fråga, om en häst är 3 år och är 147 cm, är inte risken att den växer över ponnymåttet väldigt stor? :crazy:

Sv: Unghäst.

Jo, det kan man ju tycka. Vår sexåring köptes som treåring och han har då blivit betydligt högre sen dess, men så är han islänning också, kanske växer de långsammare?

Beror på hur hästen växt och hur färdig den är samt hur de 147 centimetrarna ficks fram.

Min häst sjönk 6 cm vid mätninnen inför treårs (hemma, inte på plats) och då hade han ändå långt i från slappnat av när han väl var nere på 148.0. Han blev helt enkelt tokspänd när han kom hem till uppfödaren och mätstickan låg alltså på 155 cm från början (skodd så drog av 1 cm).

Dvs mättes de här 147 cm i ett så spänt tillstånd så har hästen ju säkert massa cm tillgodo om den slappnar av.

Det var i februari som blivande 3-åring. När han mättes till kvaliten september som 4-årin var han 154 cm och han har växt mer sedan dess.

Men han tillhör både en sen ras (connemara), en sen släkt (de är färdiga vid ca 8 års ålder, först då övergår de tunna fullblodskropparna som unghästarna har till biffiga connemaror ;)) och så är han väldigt stor vilket gör honom ännu senare.

Dessutom är ju en 3-åring inte färdigmusklad (förutom inte färdigvuxen) och därav lägre.

Men det finns säkert de som inte växer mkt mer på höjden efter 3 oxå även om jag inte vågat lita på det bara rakt av utan goda anledningar att tro det (tidigare släkt osv).

Han är korsning mellan welsh och halvblod, nån som har en aning?

Kan försöka få tag på henne, men jag hör av mig sen :)

Om det är absolut viktigt att den inte blir över ponnymått så skulle jag inte satsa på den, om det är ett köp det gäller. Då är det bättre att köpa färdigväxt och slutmätt.
Inte alltid att släktingarna ger en rättvis bild.
Min 6åring har en welsh-russ-mamma på typ 110 cm och en islandspappa på kansk 137, själv är han nu runt 140 skulle jag tro..

Jag tror att risken är stor att den växer över måttet tyvärr.Vill du absolut ha en D ponny ska du nog låta bli.

Tror nog att det är stor risk att det blir en liten häst.Det där med hur de växer är svårt ,köpte min D-ponny som 5-åring,då var hon 142 cm medan hon blev slutmätt som 146,5.Sen att det är en korsning så kan det ju vara arv längre bak som slår igenom.Min D-ponny blev betäckt med ett halvblod och som 2-åring mäter hon nu strax över 1,60.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 016
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur