D

Duva

Är säkert i fel forum, men det verkar finnas en hel del unghäst ägare här. Min fråga är hur mycket erfarenhet av unghästar och hästar ni hade innan ni vågade köpa er en unghäst?

Det beror på vad du räknar som unghäst.

Då jag köpte min insuttna 4-åring (ja han hade inte fyllt 4, men det gjorde han samma år) hade jag inte så mycket erfarenhet alls, men jag hade oerhört kunniga personer i min omgivning.

När jag köpte min första unghäst så hade jag haft egen vuxen häst i några år. Jag hade kunnigt folk om kring mig och var inte rädd för att fråga så fort jag hade funderingar. jag red tidigt för instruktör som hade unghästvana. Det viktigaste är nog att man är ödmjuk och inser hur lite man kan och har kunniga runt omkring sig. :)

När jag fick min första unga häst så var jag 16 och hästen skulle fylla 5. Min nästa unghäst var 4 när jag fick henne och då var jag 21. Sedan dog hon tyvärr 1999 och jag var utan häst fram till april 2003 då jag köpte min nuvarande häst. Då var hon 11 månader och jag 28. Jag har ridit sedan jag var 7 år och då väldigt mycket privata hästar. Så det var inte mer än ett par år på ridskola det handlade om.
Jag har aldrig haft några problem med mina unghästar. Iofs så är min nuvarande den yngsta av dom men det har gått väldigt bra än så länge. Ska börja rida in henne till vintern. Är lite nervöst eftersom det är min första häst som jag själv rider in helt från grunden, men jag har mycket kunnigt folk som kommer att hjälpa till.

Håller med Welsh precis i vad hon skriver, man kan inte mäta unghästköp i hästvana utan i sunt förnuft och ödmjukhet inför sina egna kunskaper. Jag hade ridit och hållt på med hästar i över tjugo år när jag köpte min första unghäst och det hade jag aldrig gjort om jag inte haft hjälp tillgänglig att fråga eller diskutera lösningar med... =) Man kan väl köpa unghäst efter "bara" några års erfarenhet om man bara är beredd att ta den hjälp som behövs!!

Jag har aldrig haft egen häst tidigare, men ridit på ridskola från att jag var sju till 19, ridit in några blivande ridskolehästar där, samt gått naturbruk och jobbat med hästar i två år. Mycket unghästar på jobben. Så för min del var det ekonomin som gjorde att valet föll på en unghäst. Jag känner dessutom uppfödarna väl och vet att jag kan be dem om hjälp om jag behöver. Min häst är nu två år, köpte honom som ettårig hingst.

He he...Jag betäckte mitt sto så jag fick min lilla kille från allra första början.. Jag hade ingen erfarenhet alls av unghästar..och jag råder dig att tänka två gånger innan du skaffar en unghäst för det är inte det enklaste...fast visst e det kul...det e tom med superkul, men du måste fråga dig själv om det är värt besväret och om du klarar av att fostra en unghäst... :banana:

Jag hade liksom Xeline inte någon större egen erfarenhet utan kompenserade det med att ha mycket kunnigt folk runtom mig. Den största hjälpen var min äldre syster som hjälpte mig ganska mycket med min första unghäst som jag fick när hon var nio månader och jag var 10 år. Då hade jag haft "gammhäst" i tre år men jag tycker fortfarande att det var idiotiskt av mina föräldrar att öht gå med på att köpa hästen. Dock gick det bra och hon vart en finfin ridhäst, om än lite tokig ibland :cool: Man får en speciell relation med hästen om man har varit med från början, nu har det gått ett halvår sedan jag tog bort min lilla bäbis confetti och jag har tagit mig an en ny unghäst som egentligen har mycket bättre förutsättningar för att kunna bli en riktigt bra ridhäst, men när jag tänker så känns det nästan som att jag är otrogen mot Connie och det tror jag är för att hon var den första hästen som riktigt var MIN som jag fick forma precis som jag ville.

Att ha unghäst är bland det roligaste som finns-
när det går bra....
men vissa dagar ångrar man dyrt och heligt att man inte köpte en gammal ridskolekuse istället ;)

Är inte unghästägare men har ridit in endel och vart mycket på ett stuteri med connemaror. Enligt mig så ska man aldrig köpa en unghäst utan att ha erfarenheter av dem. Hur skicklig man än är på en "färdig" häst så kan man inte bara hoppa upp på en unghäst. Många saker är dock självklara (enligt mig) men det är få människor som verkar förstå detta utan att ha upplevt problemen en unghäst ger.

Håller med. Det är en helt annan sak att ha unghäst, sedan kan man ha otur och få en busig typ. Det vet man aldrig om den inte är inriden. Tänk efter två gånger, minst!

min unghäst köptes som fyra åring. det var min första egna ponny och innan dess hade jag ridit och tagit hand om dels mammas hästar och olika ponnyer sen jag var liten. dessutom fick jag lite hjälp/stöd av mamma som är van vid unghästar(alltid köpt unghästar, ridit in allt från shettisar till stora halvblod osv).

Är säkert i fel forum, men det verkar finnas en hel del unghäst ägare här. Min fråga är hur mycket erfarenhet av unghästar och hästar ni hade innan ni vågade köpa er en unghäst?
Jag håller precis på att rida in min lilla islandstjej som är 4. Köpte henne som 1,5-åring o det är min första unghäst. Har hållit på med hästar sen jag var 9 år (35 nu). Ridskola fram till tonåren. Därefter uppehåll några år, sen ridskola och sköthästar privat i flera år (olika raser o storlekar). Sen har jag haft två egna hästar och två foderhästar (islänningar) innan jag började med nuvarande tjej.

Jag tror att inställningen är den viktiga: hur mycket kan man göra själv och hur mycket vill /har man råd att ta hjälp med? Jag köpte min unghäst som 2-åring från uppfödaren och då var väldigt mycket hanterad. Jag betalade ganska mycket för just att min häst var så mycket hanterad och det gjorde jag medvetet eftersom det var min första egna unghäst. Jag tror också att det är bra om man rider/ hanterar mycket unghästar innan, så man vet vad man ger sig in i. Det sista är dock det viktigaste: Har man tid och engagemang för en unghäst? Och den mentala styrkan det faktiskt krävs för att uppfostra en liten häst till en trevlig och stor individ?
Att ha en unghäst som första häst kan ju funka bra om man har mycket erfarenhet och bra folk omkring sig. Jag har haft flera vuxna hästar innan, och det känns som om det var en förövning för att ha unghäst! Men å andra sidan finns det inget roligare än när man ser resultatet av sitt hårda arbete med tottisen (nej, du får inte gå över mig idag heller....! :D)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lingon
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama