Sv: unghäst

Man kan inte bara slänga av sig jackan, tappa en vante, sätta spöet under sadeln, etc. Hästen är grön! Allt måste få ta tid och gå lugnt till väga. Det bästa är om du kan ha minst en medhjälpare och helst en äldre trygg häst med.

Så enormt viktigt att tänka på. :bow: Tyckte att jag varit noggrann och tänkt på allt men så kom något så naturligt som en gren i skogen och drog mot min hjälm, hon studsade framåt, jag skrattade lite för högt och för plötsligt åt något som sällskapet sagt, hon hoppade framåt, jag hostade osv osv och då är min en stabil och trygg dam som det inte varit några som helst problem med alls att rida in, det var bara något helt nytt som kom från helt fel ställe och som måste upplevas för hästen.

Sen måste man ju se på hästen, hur man kan gå vidare utifrån hur de reagerar och tar till sig det nya.

Jättebra tips om att ta hjälp av tränare!

Hästen kanske är van vid ryttaren den varit hos. Men inte vid dig. Och kanske(antagligen) satt den andra ryttaren upp på ett annat sätt.

Jag skulle backat lite med hästen och börjat vänja in den själv igen.

Min unghäst har ridits i ett år nu. Han skulle man aldrig bara kunna slänga upp vem som helst på. Då flyger de direkt. Han är fortfarande inte helt trygg med mig uppsuttet. Jag har haft honom sen innan sommaren. På marken är han stencool med mig för det mesta. Men jag märker en enorm skillnad så fort jag hoppar upp. Och allt som han annars inte är rädd för är fasansfullt då inte jag är på marken och stöttar.
Han har dessutom sadeltvång som kan triggas om han tar ett hopp åt sidan för något annat hastigt eller läskigt. Så unga hästar kan behöva lite tid med att vänja sig vid sadeln och gjord som kramar runt magen och någon tungd på ryggen. Det är ju något som triggar deras flyktinstinkt.

Innan jag sitter på en så pass oriden häst så jobbar jag den från marken. Jag tömkör gärna och longerar i alla gångarter(med sadel) och ser till att hästen sköter sig där. Den ska röra sig avspänt och "släppa ner" partiet nedanför virveln bak vid bakknäet. När de är avslappnade där brukar de vara mindre bockbenägna.
En unghäst kan ju också behöva rastas ur på ett annat sätt än en äldre innan man vill sitta på dem.
Just nu har jag min unghäst med som handhäst en stund efter gammelhästen innan jag rider honom. Alt så longerar jag eller tömkör innan. Allt för att slippa överskottsenergi och minimera risken för att åka i backen. Det kommer jag väl tyvärr få göra iaf tids nog. ;)

Att ta hjälp av någon som leder hästen kan vara bra i början nu.
Tipset att vänja hästen vid att du tar överallt och drar och trycker är bra. Är den rädd om att benen tex kan det vara bra att lära den att det är ok att du lyfter och drar i dem med. Allt för att den ska lita på dig i situationer som inte är vad den är van vid.

Men låt det ta tid! Du har igen det sen iaf i slutändan i en trygg häst. Och förhoppningsvis slipper du göra om och rätta till saker. För det tar mer tid än att skola in.

Lycka till! Och all heder till dig som inser att det inte går och du behöver hjälp.

Det var liksom för att slippa flygturer som jag skickade i väg hästen på inridning. Jag trodde att när hästen accepterat en ryttare på ryggen kan man rida den i alla gångarter också själv utan problem. :(
Förstås är ju såna som rider in väldigt balanserade ryttare och när någon mindre duktig ryttare sen ska rida kanske hästen reagerar på ett annat sätt om den inte är mycket riden.
Eller så var hästen inte på utbildning tillräckligt lång tid, inridaren tyckte bland annat det är för tidigt att rida ut med hästen hon är enbart riden på ridbana ännu trots att hon var där i 2 månader. Min häst var enligt henne jobbig och behövde mycket tid med en sak innan man kunde gå vidare till nästa.

Okej, helt förståeligt. :)

Men jag tänkte på detta med sadeltvång. Det låter ju lite som att det kan vara det. Sätt sadelgjorden ganska löst till att börja med och så spänner du den litegrann i taget. Går litegrann och spänner den igen tills den sitter. Det kanske kan ta bort något av problemen. Men ha någon med som håller och leder hästen.

Jag tror att tid och tålamod samt en hel del nerver och mod krävs för att du ska få ordning på din häst.
Det kanske är så att hästen i fråga har ett jäkla humör och en stark egen vilja. Då gäller det att tämja detta och det tar sin tid. Men du ska veta att dessa hästar blir riktiga klippor när de väl förstått och accepterat sin ryttare. Då blir ni ett starkt team.
Så försök tänka positivt när du ska rida även om det gått katastrof gången innan.
Prova gärna att löshoppa, gärna med sadel på då om det skulle vara så att det handlar om sadeltvång, innan du hoppar upp.
Det funkade för mig iallafall. Men visst, jag ska erkänna att senast jag var 4 meter upp i luften var för bara två veckor sedan men jag har lärt mig sitta kvar när det blir luftsprång och bus (eller stress och rädsla för den delen). Så det händer fortfarande då och då.
Ett bra hjälpmedel är en halsrem så att du kan hålla dig i när det bär iväg. Men försök att sitta kvar mot alla odds. När de väl fattat att de kan kasta av dig och slippa jobba hamnar man i en riktigt ond cirkel.
Var heller inte rädd för att ta tag i din unghäst när hon börjar med krumsprång, du måste visa att det är allvar och att hon absolut inte får lov att bete sig på detta vis. Det svåraste av allt: Försök att inte bli rädd.

Jättemånga enkla tips och råd men såklart svåra att omsätta i praktiken.
Hoppas att det hjälper dig lite på vägen.

Lycka till! :)

Ett tillägg till ditt svar till TS:

Om det verkar vara sadeltvång så finns ju gjordar som kan underlätta.
Min unghäst går bättre sen han fick börja ha gamlingens Eric Le Tixerand-gjord. Den är helt i resår och har en tryckfördelande platta över bröstbenet.

Den uppskattar många sadeltvångshästar.

Såg du när inridaren red hästen?

Kan du inte köra dit henne i nån vecka så att inridaren kan hjälpa dig hur du ska gå till väga, men det är du som rider hela tiden.

Eller ta den tuffa vägen lämna iväg henne till en inridare med skinn på näsan som vågar ta fighten på ryggen dvs vågar sitta trots att hästen bockar och brallar. Kanske är det så att om hästen är en tuff dam med hård skalle att hon behöver känna att den som sitter på ryggen sitter där den sitter oavsett hur man uppför sig.

Nu förutsätter jag att hästen är frisk och inte har ont någonstans.

Som många säger så får man nog räkna med att flyga av om man skaffar unghäst. Det är nog snarare en bonus om man slipper.

Det är självklart individuellt beroende på psyke av häst hur stor risken är och sen vem man själv är och hur lätt man ramlar av.

Grundarbetet innan vad har du gjort och utsatt hästen för spelar också stor roll liksom vilken typ av inridare du anlitar. Vissa kör försiktighetsprincipen för att så bygga förtroende och vissa utsätter hästen för allt (inkl ta av jackan uppe på ryggen, rida under granar etc) för att den så ska bli trygg.

Du behöver veta vad hästen har fått för behandling för att kunna veta hur du ska jobba vidare och om du vill att den ska vara säker för att du studsar upp från marken måste du vara tydlig med det till inridaren också.

(Sen undrar jag också - är hästen ok i ryggen? Om det är en proffesionell inridare som haft henne i 2 månader skulle jag undra om något är fel. Fast den kanske var helt ohanterad när den skickades dit?)

Senast ändrad:

kl

Generellt så tycker jag att en seriös tillridare/utbildare även erbjuder ägaren att komma och vara med i hästens utbildning och även rida den innan den åker hem.

Jag har ett treårigt halvblod som varit på inridning i 2 månader. Dom tyckte att hon var svår att rida in för hon var så känslig och stoig. Hon är riden enbart på ridbana och hon som red in henne red henne i lina 5 veckor innan hon kunde börja rida själv.

När hästen kom hem var hon i alla fall inriden i alla gångarter men när jag själv skulle sitta upp så hann jag bara svänga benet över ryggen på hästen sen så vet jag inte riktigt vad som hände men jag hamnade i alla fall på marken väldigt snabbt.

Hon som red in henne trodde jag skulle kunna rida själv nu så då trodde jag också det men så är det inte. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra men uppenbarligen behöver ju hästen mera utbildning innan jag kan rida henne själv.

Hur mycket brukar man behöva rida en treåring innan nästan vem som helst kan sätta sig upp på den? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu men jag vill ju börja kunna rida hästen utan att hon blir rädd för mig och jag ramlar av.

Jag är ingen expert men frågan är om hästen var redo för inridning egentligen? Om hästen kanske hade behövt mer förberedande träning innan? Jag har hjälpt till under ledning av erfarna hästmänniskor att rida in några unghästar och de unghästar jag har varit den första att sitta upp på har bara efter en eller två gånger kunnat skrittas ut i skogen tillsammans med en äldre häst. Trots att jag inte är någon proffsryttare har detta gått alldeles utmärkt och jag klarade mig undan flygturer. Men inridningen har hela tiden skett utan någon tidpress och högst två korta ridturer i veckan första tiden på treåringar

Att rida i lina i fem veckor känns för mig lite konstigt och enbart på ridbana och dessutom hur ofta och hur länge reds hästen under dessa veckor? Inte varje dag väl?
Var du någon gång där och såg hur inridningen gick till och hur de arbetade med hästen?

Senast ändrad:

Ja jag måste säga att jag faktiskt håller med om att detta verkar underligt.

Det känns som att under 5 veckor hinner man nog "köra slut" på unghästen och jag skulle också protesterat om någon bett mig köra ett styrketräningspass om dagen i fem veckor utan att ens ha fått lära mig hur maskinerna fungerar...om det är så en inridning går till när man lämnar bort till en inridare.

Men TS kanske har utbildat från marken så pass att uppsutten utbildning kunnat inledas. :)

Håller med!
Det är ju ändå sen ekipaget hemma som ska fungera.

Jag håller på det jag skrev innan.
Kontakta en tränare som kan träna er som ekipage.
Så är ju en unghäst en unghäst oavsett om du lämnar den hos en utbildare i ett halvår.... Sen kommer den peroden då dom blir starka och kommer på att man inte bara kan göra som ryttaren säger utan ska testa lite med. Men har man varit med hela vägen så är det ju inte något som man inte reder ut i vanliga fall.

Hästen var longerad och van med sadel och träns innan hon åkte på inridning, men hon var inte tömkörd och kunde inga tygelhjälper.

Hon har aldrig haft nånting emot sadeln men bettet tycker hon inte om, hon gapar och tuggar men där hon var på inridning sa dom att det är vanligt att unghästar gör så.
Hon reds 5 dagar i veckan max en halvtimme per gång men dom gjorde nånting med henne 6 dagar i veckan, longerade eller löshoppade. Jag var dit en gång under inridningen och då red dom fortfarande i lina i skritt och trav, när jag hämtade hästen fick jag se när hon reds i alla gångarter.

Nu håller jag i alla fall på och letar efter någon som kan rida tills jag kan göra det själv.

ang inridning

hej :) jag har ridit in ca 4 hästar själv och för mig låter det som att hästen inte riktigt accepterar uppsittningen för hade den gjort den hade den aldrig rusat upp sig så. d är viktigt att skilja på insittning och inridning och många hästar rids in utan att först acceptera själva uppsittningen och då blir det sånna problem som du verkar ha. ta hjälp av nån erfaren lr så jobbar du med hästen själv stegvis så att du kan sätta dig på honom och hästen vet att han ska stå still. rör han på sig så fortsätt INTE utan gör istället ett flertal upprepningar så kommer hästen så småningom att acceptera. en farlig men viktig liknelse är att hästen ska stå avslappnat när du sätter dig upp utan tyglar eller sadel och bara stå still. detta kan du göra om du bara så har hängande tygel av säkerhetsskäl, men kom ihåg att du inte ska behöva använda dom. VIKTIGT TIPS är att inridningen kan ALDRIG påbörjas förrän du ordentligt suttit in hästen och använd absolut inte linan mer, det istället förvirrar nog hästen bara mer. kommentera gärna det här eller kontakta mig på jennyohgren@live.se:idea:

5-6 dagar i veckan tycker jag låter som alldeles på tok för mycket för en 3-åring samt att om den bara varit där två månader så har ju all utbildning forcerats på hästen. Vilken häst skulle inte bli knäpp av sådan behandling? :crazy:

Jag skulle aldrig skicka iväg min häst till en sådan typ av behandling, jag lägger själv upp inridningen under hela hösten/vintern för att få en trygg häst som vem som helst kan rida på.
Mina hästar kan man kravla sig upp på utan reaktion alls.

Jag tycker att förvänta sig att en häst ska kunna ridas av "vem som helst" efter ha varit i väg på två månaders inridning är väldigt optimistiskt. Även om det nu är ägaren som känner hästen.

Är man inte tillräckligt rutinerad för att rida in en häst är man antagligen inte tillräckligt rutinerad att rida en precis inriden häst. Skillnaden är inte så stor.

Är man inte tillräckligt rutinerad för att rida in en häst är man antagligen inte tillräckligt rutinerad att rida en precis inriden häst. Skillnaden är inte så stor.

Kloka ord. :bow:

Till TS: Det blir inte alltid som man tänkt sig med inridning och gjort är gjort. MEN du kan gå vidare och göra saken bättre. Ett mycket bra sätt att komma vidare nu är att ta hjälp av ett proffs. Satsa så högt du kan, d v s ta hjälp av någon erkänt duktig så att både du och hästen får hjälp. Det går att ta sig vidare väldigt fort med rätt guidning. Om du vill vara med på noterna.

Hästen var longerad och van med sadel och träns innan hon åkte på inridning, men hon var inte tömkörd och kunde inga tygelhjälper.

Hon har aldrig haft nånting emot sadeln men bettet tycker hon inte om, hon gapar och tuggar men där hon var på inridning sa dom att det är vanligt att unghästar gör så.
Hon reds 5 dagar i veckan max en halvtimme per gång men dom gjorde nånting med henne 6 dagar i veckan, longerade eller löshoppade. Jag var dit en gång under inridningen och då red dom fortfarande i lina i skritt och trav, när jag hämtade hästen fick jag se när hon reds i alla gångarter.

Men om hon inte tycker om bettet kan det väl betyda att hon faktiskt har besvär av bettet? Vargtänder, tandömsning det händer en hel del i munnen på unghästar. Och bör man inte då utreda varför hästen inte accepterar bettet och kanske använda ett bettlöst alternativ tills alla tänder är på plats?

Jag kikade in lite snabbt i min unghästs mun under tandömsning när vet var här för en rutinkoll av munnen, och det var trångt när alla nya tänder skulle upp och en del gamla satt kvar.

Och ridas fem dagar i veckan max en halvtimme tycker jag är på tok för mycket för en treåring. Och då enbart i lina första fem veckorna innebär detta att hästen i stort sett bara ridits på voltspår?

Jag är ingen expert som sagt men detta låter väldigt tokigt i mina öron. Och jag tror inte att en unghäst blir färdiginriden på två månader.

Nu håller jag i alla fall på och letar efter någon som kan rida tills jag kan göra det själv.

Du bör nog inte leta efter någon som kan rida utan efter någon som kan fortsätta inridningen. Eventuellt till och med någon som börjar om från början eller i alla fall går tillbaka några steg.

Senast ändrad:

Är det verkligen en unghäst du vill ha? När du beskriver dina förväntningar tänker jag inte bara på en äldre häst, utan en stensäker äldre häst med gott temperament. Alltså så långt ifrån en livlig och probmelmatisk unghäst som man kan tänka sig.

De som haft hästen på inridning verkar vara klåpare. Att hantera en grön häst så mycket, så ofta och så länge ger garanterat problem på den normalkänsliga hästen. En känslig häst blir det större problem med.

Det viktigaste tycker jag är att man gör rätt från början, då slipper man göra om, man slipper tragga länge. Man har korta pass med mycket vila emellan och säkerställer att det går rakt framåt i utbildningen och aldrig tillbaka. Självklart står det emellanåt still, men inte får det gå bakåt.

Något som är viktigt - och som var väldigt viktigt för äldre och duktiga unghästhanterare - är att unghästen inte ska tappa ryttare. Ska man hålla på med unghästar ska man vara rimligt säker på att sitta kvar när de rockar loss (p g a överraskning eller för att de vill bli av med ryttare). Blir hästen skrämd och brallar kommer den att bli ännu räddare av att ryttaren lämnar, då har man ökat hästens rädsla i det momentet. Och hästen vill bli av med ryttaren och testar hur långt den kan gå, är det viktigt att sitta kvar och korrigera så hästen förstår att så får man inte göra, att man inte vinner något på det. Lämnar ryttaren vid de här tillfällena så har man ofta större problem nästa gång, vilket är svårare att reparera.

Kommer du att trivas med att ha en unghäst? Det händer mycket, det skuttas och testas med jämna mellanrum (inte alla, men den absoluta majoriteten). Allt måste befästas hela tiden, och att inte befästa ett bra uppförande är att befästa ett dåligt. Förstår du vidden av vad hanteringen innebär? Är det denna ridning du är ute efter?

Varför är det då så många människor som skickar sin häst på inridning? Det är ju inte direkt billigt.

Jag har kört både ett och tvååriga travare som varit hur lätta att köra som helst efter att någon annan kört in dom men det kanske man inte kan jämföra med ridning, vad vet jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras