horselover77

Trådstartare
Jag har ett treårigt halvblod som varit på inridning i 2 månader. Dom tyckte att hon var svår att rida in för hon var så känslig och stoig. Hon är riden enbart på ridbana och hon som red in henne red henne i lina 5 veckor innan hon kunde börja rida själv.

När hästen kom hem var hon i alla fall inriden i alla gångarter men när jag själv skulle sitta upp så hann jag bara svänga benet över ryggen på hästen sen så vet jag inte riktigt vad som hände men jag hamnade i alla fall på marken väldigt snabbt.

Hon som red in henne trodde jag skulle kunna rida själv nu så då trodde jag också det men så är det inte. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra men uppenbarligen behöver ju hästen mera utbildning innan jag kan rida henne själv.

Hur mycket brukar man behöva rida en treåring innan nästan vem som helst kan sätta sig upp på den? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu men jag vill ju börja kunna rida hästen utan att hon blir rädd för mig och jag ramlar av.

Sv: unghäst

Ta hjälp av någon som har er i lina och går bredvid.
Att hästen har fått förtroende för inridaren, innebär inte automatiskt att hon har förtroende att ha dig på ryggen.

Det finns inget svar på hur mycket man behöver rida en treåring för att vem som ska kunna sitta upp på den,
vissa hästar kan aldrig ridas av vem som helst, och är din häst väldigt nervös och känslig bör man som ägare inte låta vem som helst rida heller.

Viktigt är att du inte har bråttom, det finns hästar man kan rida in på ett par veckor, och det finns hästar som det tar tid med.
Har du kunskap att fortsätta utbildningen av din häst själv?

Nej jag anser mig inte ha kunskap att fortsätta utbildningen själv. Efter att jag föll av så får jag inte ens hänga på hästen utan att hon blir rädd. Förr har jag kunnat sitta på henne i boxen utan att hon brytt sig.
Jag tycker inte jag har varken psyke, kunskap eller vilja att rida hästar som inte är lugna och säkra.

vad gör du då med en treåring? Låter som en läromästare passar dig bättre.

En treåring behöver automatiskt inte vara hispig och rädd. Min som jag red in var som en klippa. Han kunde givetvis inget, men blev aldrig rädd för något.

Jag hjälpte en kompis med hennes fyraåring i våras.. Den är sent inriden pga att den skadade manken när den var tre. Hästen hade varit iväg på inridning och var väl galopperad ett par gånger när den kom tillbaka hem. Hon hade den bortlämnad ett litet tag till då hästen var väldigt kittlig i sidorna + bakskygg. När den kom hem så red jag den i en månad för jag är ganska obekymrad över div skutt osv när jag rider, och har lite unghästvana efter att ha ridit in min egen -innan hon själv tog över då hon var lite osäker efter en riktigt otäck vurpa med sin andra häst.

Först övade hon själv mycket från marken med att ta på hela kroppen och vänja hästen vid att det kan klämma på olika ställen utan att det är farligt. Sen brukade vi longera henne en liten stund innan jag satt upp för att göra av med ev överskottsenergi innan.
Jag hoppade upp själv då jag tycker att det nästan blir knöligare när nån ska lyfta upp en. Sen vara försiktig med skänklarna -men givetvis använda dem. Det vi gick in för var att hästen skulle vänja sig vid att det kan hända saker, att ryttaren inte sitter blickstilla hela tiden utan kan röra sig lite i sadeln, jag gungade med benen fram och tillbaka längs sidorna på henne (liksom strök med skänklarna), klappade henne bakom sadeln -första gångerna fick jag en rivstart och kaninskutt bort igenom ridhuset ;p
Men efter hand så brydde hon sig inte längre. Jag lyfte benen ut från hästen och liksom släppte dem så att de dunsade mot sidorna och även detta slutade hon bry sig om efter ett par gånger.

Ang hur lång tid det kan ta innan en unghäst är så säker att "vem som helst" kan rida är ju ytterst individuellt. Ingen annan fick sitta på min häst innan hon var 4 -och då endast skritta ut. Rida ordentligt har ingen gjort förrän i våras (5 år nu). I mina ögon är hon en stabil häst, men jag känner henne ju utan och innan och vet hur man parerar henne på rätt sätt om hon tex blir rädd ute -gör man fel så kan hon resa sig tex, medan om man gör rätt så går hon fram överallt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en tvååring som är supersansad. Men jag anser inte att "vem som helst" kommer kunna sitta upp på henne de närmsta åren.

Om du varken vill, vågar eller kan rida på hästen så finns det väl egentligen bara ett alternativ..?!
Dvs att göra sig av med hästen. (fodervärd eller sälja)

Hästen har ju varit iväg i två månader utan att ha blivit "trygg" och nu har den blivit skrämd, så du får nog räkna med att det tar minst lika lång tid igen.

Är hästen dessutom så pass känslig och stoig som du säger, så lär det nog ta flera år innan den blir "trygg och säker" som du vill ha den.
OM den ens blir det. Alla hästar har ju inte samma psyke.

Jag har en tvååring som är supersansad. Men jag anser inte att "vem som helst" kommer kunna sitta upp på henne de närmsta åren.

Jag förstår inte din poäng alls. Vi pratar ju om att TS ska kunna rida sin egna häst. Hästen är rädd och har kastat sig när TS skulle sitta upp. Jassica skrev att då skulle TS ha en läromästare istället. Min enda poäng var bara att en 3åring inte behöver vara hispig och rädd.

*KL*

I det här fallet så är den här unghästen nervig av sig. Frågan är hur lätt hon är att få kontakt med när hon hetsar upp sig? Är hon kontaktbar så kommer arbetet gå förhållandevis enkelt, med tanke på omständigheterna. Om inte, då är det verkligen dags att ta en funderare på om man orkar, klarar av och har tålamodet med att itu med det.
Kommer man fram till att man inte har det, då ska man nog se sig om efter någon som kan hjälpa till med hästen och få den såld innan allt förvärras och man står där med en häst som inte går att sälja.
När man väl hittat en köpare till hästen så ska man gå igenom vad för häst man vill ha härnäst, och börja leta efter den "perfekta" hästen oavsett ålder, även om man kanske ska rikta in sig på något lite äldre som åtminstone är inriden till den grad att man kan börja rida direkt utan bekymmer.

Oavsett vad TS kommer fram till, så önskar jag dig all lycka till!

Du måste vara mer försiktig när du hoppar upp. Speciellt om hästen nu är känslig ... Bara för att hästen är inriden så betyder den inte att den är färdig på något sätt! Sen vill jag tillägga att bara för att hästen är lugn och trygg i sig själv så betyder det inte att vem som helst kan sitta upp, hästen ska fortfarande utbildas! spelar ingen roll om hästen är super känslig eller om hästen är sten cool.. hästen ska ändå utbildas och då behövs det kunskap.

Innan "vem som helst" kan sitta upp så kan du räkna med att det tar minst 4-5 år till.. innan den blir någorlunda "klar".

Jag har fött upp hästen själv och har inga som helst planer på att göra mig av med henne. Men hon lär ju behöva mer skolning innan jag kan rida själv synd bara att det är så dyrt. Egentligen är hästen väldigt lätthanterlig men att lära in nya saker kan vara svårt. Om hon inte får som hon vill kan hon bli riktigt arg. Hon är envis och vissa saker som hon måste lära sig kan hon vara rädd och osäker för väldigt länge innan det börjar funka.

Har du provat att backa lite i utvecklingen med henne? Att du på nytt påbörjar att låta henne vänja sig vid att du hänger på henne och hoppar upp på henne? Det kan ju vara ett alternativ för att återvinna hennes förtroende. Det kommer kunna ta tid, och du är tvungen att ha mycket tålamod.
Jag tror det bästa är om du själv får komma förbi allt det här, istället för att skicka iväg henne. Så att förtroendet byggs upp gentemot dig, på det sättet kommer du kunna ha mycket nöje av din häst i många år. Be någon i din närhet som är kunnig om hjälp, och återigen; var lugn med mycket tålamod!

Om du inte har kunskapen att göra det på rätt sätt, som du själv säger, är ju det enda att skicka iväg hästen igen.
Alternativt ta hem någon som rider den åt dig.
En treåring behöver inte sittas på mer än två gånger i veckan, kan tänka mig att det blir billigare än att skicka iväg den.

Om du dessutom vill göra ridhäst åt dig själv av den, så får det ju faktiskt kosta om du inte reder ut det själv,
då ni bara kommer förstöra varandra.

Jag skulle råda dig att ta hjälp av en tränare som tränar er tillsammans. För som du sett, att hästen gör en sak hos utbildaren hjälper inte dig /er hemma.

Ni behöver hjälp som ett ekipage!

Om det är det egen uppfödning så antar jag att du inte är helt grön på ridning och hästar och även om du inte utbildat hästar förr så kan du säkert göra massor om du får guidning och hjälp utav en tränare 1-2 ggr i veckan.

Det är billigare än att skicka iväg på tillridning och så får du automatiskt en häst som är van att lastas och åka, plus att du själv kommer att ha så mycket mer utbyte av hästen då du får hjälp att lösa problemen tillsammans med hästen.

Jag har ett treårigt halvblod som varit på inridning i 2 månader. Dom tyckte att hon var svår att rida in för hon var så känslig och stoig. Hon är riden enbart på ridbana och hon som red in henne red henne i lina 5 veckor innan hon kunde börja rida själv.

När hästen kom hem var hon i alla fall inriden i alla gångarter men när jag själv skulle sitta upp så hann jag bara svänga benet över ryggen på hästen sen så vet jag inte riktigt vad som hände men jag hamnade i alla fall på marken väldigt snabbt.

Hon som red in henne trodde jag skulle kunna rida själv nu så då trodde jag också det men så är det inte. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra men uppenbarligen behöver ju hästen mera utbildning innan jag kan rida henne själv.

Hur mycket brukar man behöva rida en treåring innan nästan vem som helst kan sätta sig upp på den? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu men jag vill ju börja kunna rida hästen utan att hon blir rädd för mig och jag ramlar av.

Äsch, lite flygturer får man räkna med... ;)
Det är ju en busig unghäst vi pratar om...

Se till att ha hjälm och väst på och lär dig att trilla av utan att slå dig (jo man kan lära sig det). Det blir lite rodeo ett par gånger men sedan brukar de ju lugna ner sig lite. Jag red in min när han fortfarande var hingst och jäkligt ranghög. Han fick spelet några gånger å jäklars vad jag flög, men skam den som ger sig. Nu ett år senare hoppar vi 1m banor och går LB:1 dressyr utan problem. MEN det är MYCKET jobb innan man kommer dit! Det ska man vara medveten om.

Sedan får man se till att direkt sätta hästen i sysselsättning när man suttit upp, att försöka skritta långsamt runt paddocken i lugn och maklig takt brukar sluta med att de får tid över att hitta på bus. Fram i trav med en gång och kanske lite galopp till och med och trava över en bom på marken. Då aktiveras hjärnan och de tänker mer på att lösa uppgiften och hålla balansen än att klura ut hur de bäst ska bli av med åbäket på ryggen.
Oftast blir de snabbt trötta och då kan man börja sakta av till skritt och börja lätt grundläggande arbete som att flytta för skänkel och stanna.

Vill du inte riskera flygtur i början så börja med att longera i skritt, trav och galopp så att primära spänningar löser upp sig, är hästen fortfarande spattig så ta och löshoppa några språng så att den är lite trött när du ska sitta upp.

Försök att lämna rädslan hemma på hyllan, DET känner de av direkt och flyktinstinkten tar överhanden.
Det ska nog gå bra ska du se, keep up the good work!
Lycka till! :)

Det var liksom för att slippa flygturer som jag skickade i väg hästen på inridning. Jag trodde att när hästen accepterat en ryttare på ryggen kan man rida den i alla gångarter också själv utan problem. :(
Förstås är ju såna som rider in väldigt balanserade ryttare och när någon mindre duktig ryttare sen ska rida kanske hästen reagerar på ett annat sätt om den inte är mycket riden.
Eller så var hästen inte på utbildning tillräckligt lång tid, inridaren tyckte bland annat det är för tidigt att rida ut med hästen hon är enbart riden på ridbana ännu trots att hon var där i 2 månader. Min häst var enligt henne jobbig och behövde mycket tid med en sak innan man kunde gå vidare till nästa.

Det var liksom för att slippa flygturer som jag skickade i väg hästen på inridning. Jag trodde att när hästen accepterat en ryttare på ryggen kan man rida den i alla gångarter också själv utan problem. :(
Förstås är ju såna som rider in väldigt balanserade ryttare och när någon mindre duktig ryttare sen ska rida kanske hästen reagerar på ett annat sätt om den inte är mycket riden.
Eller så var hästen inte på utbildning tillräckligt lång tid, inridaren tyckte bland annat det är för tidigt att rida ut med hästen hon är enbart riden på ridbana ännu trots att hon var där i 2 månader. Min häst var enligt henne jobbig och behövde mycket tid med en sak innan man kunde gå vidare till nästa.

Precis som du säger så bara för att hästen accepterat och vant sig vid inridaren så är det inte säkert att det går bra med en själv. Balansen är ju som sagt olika tex.
Men det med uteridningen... Min egen gick ut i skogen innan hon reds på bana, då det var mer naturligt för henne att gå framåt i skogen.. det kanske du kan prova? -om du kommer upp utan problem såklart. Bara "åka" efter en trygg häst...

Det var liksom för att slippa flygturer som jag skickade i väg hästen på inridning. Jag trodde att när hästen accepterat en ryttare på ryggen kan man rida den i alla gångarter också själv utan problem.

Du måste tänka om i din inställning till din unghäst tror jag. Det är en unghäst: ingenting "sitter", hästen har inga rutiner angående ridning. Du måste ha en ödmjuk attityd och fundera över vad du själv håller på med hela tiden. Jag har sett flera rutinerade ryttare i min närhet som flugit som vantar när de börjat om med unghäst. Man kan inte bara slänga av sig jackan, tappa en vante, sätta spöet under sadeln, etc. Hästen är grön! Allt måste få ta tid och gå lugnt till väga. Det bästa är om du kan ha minst en medhjälpare och helst en äldre trygg häst med.

Eller så var hästen inte tillräckligt förberedd - det allra vanligaste jag sett när folk skickat iväg sina hästar för inridning. Man kan hjälpa till otroligt mycket genom att grunda arbetet före inridningen. Mycket hantering, promenader, miljöträning, sätta på utrustning, etc. Beridaren kan inte "snabbfixa" eftersatt utbildning av den unga hästen. Det tar tid helt enkelt.

Att fara iväg till tränare är ett jättebra sätt att komma tillrätta med det hela och kan ge en trygg miljö där du vågar sätta lite mer press på er tillsammans.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras