Unghäst VM, Zangersheide -08

SeagirlM

Trådstartare
Blir jätteglad när jag ser vilka hästar som kommit med, samt vilka hingstar som är fadershingstar till dessa unghästar. Man kan ju se att Cardento är helt klart väl representerad (Outstanding) i detta sammanhang, spec bland 7-åringarna. Listan är klar nu och ligger ute på ridsportförbundets hemsida.

Sv: Unghäst VM, Zangersheide -08

Kan inte ha varit så stort sug på platserna i år ? Två av de svenska 7-åringarna har ju inte ens gjort en enda felfri 140 i år inte ens på regional nivå, man kan ju verkligen undra varför man släpar ner en sådan, det kostar ju ändå en hel del ?

Oj då...Vilka är de som inte varit felfria? Ja, det finns ju kanske inte så många 7-åringar som är kvalificerade, det är väl i princip samma hästar som gick i falsterbo i år.? (det faller ju bort en massa på vägen mellan 6år och 7år...) Ja, billigt är det Ju INTE, och man får inga bidrag att snacka om heller, Jag tror att jag fick 500kr från förbundet samt ett täcke och en vojlock till hästen förra året...Vi klagade rätt mkt på det, så får se om dom bättrar sig i år!

Senast ändrad:

Hälften av dem är ju sådana som inte gick Falsterbo, en del av dem har man ju sett och vet därav att de inte gått så lysande heller under säsongen.
Carmeline tex har ju inte precis haft någon toppensäsong och mest gått 120, 130 inte en enda nolla i 140. Castillio har inte heller några nollor, inte ens någon start på elit. Himer har ju gått några bra starter dock bara på nationell.
Kommer inte ihåg i huvudet nu vilka det mer var, på denna datorn kan jag inte öppna xls filer av någon anledning utan bara på den bärbara som är nerstängd.

Finns ju många fler som har mer meriter (än 4 fel som bästa resultat i 140), men de är väl inte intresserade av att åka ner antagligen.

Har du någon aning om vad som hänt med Bleckert är han såld eller skadad ? Kom ju aldrig till start i Fbo och inte heller med här trots att Lagerfeldt/Jörgen skall ner med andra.

Har faktiskt ingen aning vad gäller Bleckert Boy, om han är skadad el såld?

Pratade med Ancan idag och hon sa att det var lätt att ta ut 7-åringarna men betydligt svårare att ta ut 5 och 6-åringarna.
Om det beror på litet intresse eller att man inte tycker att hästarna är klara för att gå där eller ekonomiska aspekter, det vet jag inte. det är ju väldigt speciell miljö att tävla på, samt svåra banor...

Men det jag vet är att det är dyrt att tävla internationellt...bara resan till Polen och starter där gick väl på en 15000kr...kommer att kosta lika mkt att åka till Zangersheide oxå, med resa, startavgifter, hotell, mat etc etc.

Men det är så fantastiskt roligt att vara uttagen och representera sitt Land så det är faktiskt värt pengarna.:D

(X-tra roligt för mig som är både uppfödare/ägare. Ger ju lite bra PR om inte annat:)

(Kanske att dom andra hästarna har tävlat utomlands och att resultaten inte registrerats hos förbundet?)

Resultat på min häst saknas oxå från en del tävlingar, bla Polen i juni.

knapplån

Någon som kan kopiera in listan här?? Jag kan inte heller öppna länken med min dator:(

hade mer än gärna gjort det men jag är för dålig på datorer... vet inte hur man gör....

Det tror jag inte, man har ju sett dem löpande på tävlingarna under säsongen, så det är ju på den nivån de ligger.

Jag är glad nu med facit på hand att vi la ner planerna på det tidigt (fick ok om möjligheten att gå via danmark med tanke på hans resultat redan tidigare i våras men de ville ha dansk ryttare på honom något vi tyckte blev för mkt med tanke på att han redan bytt ryttare hit och dit iår) för gud vad man hade retat sig och försökt stressa fram en läkning av frakturen om man hade haft vm på gång, nu kan han få läka i lugn och ro och det får ta den tid det tar för att han skall bli helt bra finns ju ingen anledning att stressa igång honom (även om det är väldigt tradigt att inta ha några tävlingar alls på gång, har ju lillskruttans kvalite i alla fall att se fram emot).

Så vi får ta igen det sedan när det blir dags för småtjejerna, då har vi ju svenskfödda och slipper de knepiga wildcard medgivandena från Z. Min ena har ju dessutom bättre förutsättningar än vanligt, där nere bryter de året 1/7 vad gäller ålder alltså tävlar min ena som är född 7/7 med de som är ett år yngre.

men gud vad roligt med kvaliten, vart visar du henne, bollerup eller Flyinge?

Ja, det är ju roligt med kommande stjärnor i stallet:) Har själv ett par stycken som jag är lite förväntansfull på:d

Har lite ångest...Det är ju semi final i HBG samma helg som Zangersheide så jag får ju inte se min andra häst som skall gå där...
Men förhoppningsvis så kanske hon kvalar in till Finalen på flyinge, och då får man se henne där.? Har precis bytt ryttare på henne och det blir lite kort inridningsperiod, men som det ser ut nu så kommer dom att passa varandra jättebra. Rytttaren skall matcha henne 2år frammåt genom championaten och Falsterbo nästa år. Hon är fölssto så hon har ju bara ett bonus år där.

Men nu har tråden spårat ur lite..
Skulle vilja prata om Fadershingstarna som är representerade i år.

Kommentarer, Tack!

Senast ändrad:

5-åringar Kön Härstamning
Alexander V New Balance-Carinette-Herkules
Cafino V Cardento-Firona-Roderik
Fetcher N 1134 H Feliciano-Coritza N-Cortez
Lets Dance V Landor S-Weltana-Accord
Niveau 1136 H Emmerton-Revolution-Voltaire
Midas V Feliciano-Bolanda-Tangelo xx

Ansökta
Wild Card
Callisto V Casall-O-Chanel-Acorado
Chellando Z V Chellano Z-Cibharcolle Z-Carthago
Co-Rocket V Colander-N-Latina-Latouro
Dadais van het Kastanjehof S Thunder van de Zuuthoeve-Kascha van het Kastanjehof-Pachat II
Wannabee of the huts S Celano-Legata-Damiro
Weramee O.A. H Radisson VDL-Ramee-Corlando
Wessel V Guidam-Rachel-Hemmingway

6-åringar
Cantadou V Guido-Madam-Amiral
Carlos H V Cappucino-Cordaba H-Cor de la Bryére
Easy Boy H Quite Easy-Cordelia-Cardento
High Yummy V New Balance-Hight Society-Sandro
Liebling S Last Liberty-Athena-Everest
Thunderball H Cardento-Fanny-Dragon

1a reserv
Matrix H Cardento-Medusa-Maximus

Wild Card
Aiken 2 S As di Villagana-Palmbeach-Picard
Caballito V Contendro-Arabesque-Argentinus
Jastino H Jasperado-Mary Lou-Mentor
La Toya S Le Cou Cou-Aurelia-Argentinus
Meddalist V Pius-Midnight Lady-Cassius Clay
Valentino V Royal Bravour-Beauty-Abgar
Veronieque S Indoctro-Ramonieque-Ahorn
Vitaly V Hors La loi II-Rarinette-Monaco

7-åringar
Cadence V Cardento-Main Mirco-Irco Marco
Carmeline M S Carmaro M-Pauline - Orust 639
Castillio V Camaro M-Dixiede Castillie xx-Ragtime Band xx
Glory Days V Cardento-Diamond Glory-Diamond Serpent
Midsummer S Cardento-Heather Honey-Nurprimus
Panthalassa S Cardento -Pangea - Robin Z

Wild card
Brooklyn van´T Rozenhof V Poor Boy-Rambling Rose-Lys de Darmen
Eccleston V Escudo-Ramona-Raphael
Himers Iceface V Ircolando-Hianti-Burggraaf
Lagana S Landgold - Ganita - Sandro
Liberace 1087 H Lansing-Fair Lady II-Capitol I
Restless S Lovari-Icara II-Linaro
Undercover V Baloubet Du Rouet

Sires of the World
Etrusco 1050 H Escudo I-Gandria-Genever
Nostradamus 972 H Nocturne-SunjistXX-JuniusXX
Saint Amour 1125 H Stakkato-Sarah-Sherlock Holmes

i vilken förbund gör man sa att man reggar dom som ett år senare om dom är födda efter 1/7??

Castillio gick både 140 och 145 på elittävlingarna i Hammarö. Har inte koll på res men vet att han gick till finaliaf som gick i 145.

Har du verkligen koll på alla tävlingar som konkurenterna har gjort ? I så fall är jag imponerad, men också tycker jag mig ana lite rönnbärsfilosfi.

i vilken förbund gör man sa att man reggar dom som ett år senare om dom är födda efter 1/7??

Ingen aning men det står så i proppositionerna att iom delar av världen tillämpar det så har de valt att bryta årgångarna så att hästar födda 1/7 och senare räknas som ett år yngre.

En annan fråga - hur funkar det med fölstona, gäller det hela deras unghästperiod att de får gå med kullen som är ett år yngre ?

Vad det gäller fadershingstar så tycker jag att det är väldigt kul att en av Radissons få avkommor i Sverige är nominerad till ett WildCard.

Har du verkligen koll på alla tävlingar som konkurenterna har gjort ? I så fall är jag imponerad, men också tycker jag mig ana lite rönnbärsfilosfi.

Utbudet är inte så stort på den nivån och 7 åringarna samma tävling efter tävling så känner man snart igen dem och vet hur de går för dem när man träffas på nästan varje tävling, innan jag uttalade mig kollade jag även att jag hade rätt för mig mot databasen och det jag hade för mig stämde mkt väl, svårare än så är det inte.

Jag kan inte någon som du uttalar det "rönnbärsfilosofi" bara intressant att se vad som krävs för att med svenskfödd häst bli uttagen. Förstår sedan inte vad jag skulle vara avundsjuk på (för jag antar att det är det du menar) min egen hade om jag valt att tacka ja till deras erbjudande en biljett via sitt hemland då han gjort mer än tillräckligt med resultat, nu var det som sagt tur att vi valde att inte satsa på det iom att han står här hemma på totalvila med en fraktur i ett framben. Så vad skulle jag vara avundsjuk på att de får åka trots mkt sämre resultat när vi själv valt att inte åka ?

men gud vad roligt med kvaliten, vart visar du henne, bollerup eller Flyinge?

Ja, det är ju roligt med kommande stjärnor i stallet:) Har själv ett par stycken som jag är lite förväntansfull på:d

Har lite ångest...Det är ju semi final i HBG samma helg som Zangersheide så jag får ju inte se min andra häst som skall gå där...
Men förhoppningsvis så kanske hon kvalar in till Finalen på flyinge, och då får man se henne där.? Har precis bytt ryttare på henne och det blir lite kort inridningsperiod, men som det ser ut nu så kommer dom att passa varandra jättebra. Rytttaren skall matcha henne 2år frammåt genom championaten och Falsterbo nästa år. Hon är fölssto så hon har ju bara ett bonus år där.

Men nu har tråden spårat ur lite..
Skulle vilja prata om Fadershingstarna som är representerade i år.

Kommentarer, Tack!

Hon kommer gå i Bollerup, lite lugnare atmosfär där (inga jätteläktare odyl) iom att hon är så himla grön så är det nog bäst och lugnast för henne.

Vem blev det nu till 5 åringen ?

En annan fråga - hur funkar det med fölstona, gäller det hela deras unghästperiod att de får gå med kullen som är ett år yngre ?

Vad det gäller fadershingstar så tycker jag att det är väldigt kul att en av Radissons få avkommor i Sverige är nominerad till ett WildCard.

Rabatten för fölston gäller endast i Sverige alltså inte på unghäst vm och Falsterbo ger bara rabatt för 6 åring att gå 5 års alltså ingen rabatt sedan för att gå 6 och 7 års där.
Asvh ger rabatt i alla championaten dock måste avkomman där ha gröna papper (osäker på vad som gäller vita o gula men grå gäller det inte i Falsterbo gäller det oavsett var avkomman är reggad eller på vilken färg)

Ingen aning men det står så i proppositionerna att iom delar av världen tillämpar det så har de valt att bryta årgångarna så att hästar födda 1/7 och senare räknas som ett år yngre.

Måste jag ha missat igår när jag skummade igenom proppen från Zangersheide.

Off Topic: Hästarna som anmäls via sitt hemland måste också godkännas av OC i Zangersheide, Vet inte om det bara gäller Wild carden eller även övriga anmälda hästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SWB och Svenska Ridsportförbundet skickar en blandad kompott till unghäst-VM i holländska Ermelo. Fullt 5-årslag, halvfullt i...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) UNGHÄST-VM I HOPPNING: (Uppdaterad kl 18:00) I dag är det dags för det andra kvalet för 5-, 6- och 7-åringarna nere på...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10