Unghäst VM, Zangersheide -08

Sv: Unghäst VM, Zangersheide -08

Måste jag ha missat igår när jag skummade igenom proppen från Zangersheide.

Off Topic: Hästarna som anmäls via sitt hemland måste också godkännas av OC i Zangersheide, Vet inte om det bara gäller Wild carden eller även övriga anmälda hästar.

Godkännande gäller bara wildcarden, de har ingen rätt att påverka vilka som startar på förbundets kvot mer än att de skall vara svenskfödda.

Ja, jag hade för mig att det var så. För du ansökte väl om Wild card förra året? men undrar bara då varför ni inte kom med i den kvoten?

Vad det gäller fadershingstar så tycker jag att det är väldigt kul att en av Radissons få avkommor i Sverige är nominerad till ett WildCard.

Ja, det är jätte roligt! Radisson är ju en jätte intressant hingst för Svensk avel. Ska bli kul att se den därnere!

Måste jag ha missat igår när jag skummade igenom proppen från Zangersheide.

.

Tog en skärmdump på där det står i proppen, fattar inte varför det inte kan gå att kopiera text direkt från adobe.

zang.jpg

Ja, jag hade för mig att det var så. För du ansökte väl om Wild card förra året? men undrar bara då varför ni inte kom med i den kvoten?

Kvoten gäller ju bara svenskfödda vilket han ju inte är, wildcard delades ju bara ut till hästar ur "rätt" förbund, vi hade ju en lång tråd om det ifjor när man väl kunde se vilka förbund som fått wildcard och det var ju enbart, zangerzeid, kwpn, belgiska och någon tysk häst som fått alla danska, irländare och franska blev nekade, du vet ju själv som du sa när vi pratade om det att det bara var en massa holländare bla de hade ju ca 30 hästar mer än sin kvot om jag minns rätt. Belgarna dit även zangerzeid hör var ju ännu extremare med typ att de hade 20 x sin egen kvot (de har ju mkt mindre kvot från början än kwpn). Det var ju inte så svårt att se vilka länder som håller i arrangemanget.

Okej, fast vad det gällde Castillio så stämde det ju inte eftersom den gått Hammarö.

Med rönnbärsfilosofi menar jag att jag tycker att dina uttalanden om de andra hästarna är ganska tråkiga och onödiga - att de inte skulle ha presterat tillräckligt bra och att det inte skulle vara attraktivt att få sin häst till unghästVM i ljuset av att din egen häst inte kan åka.

Okej, fast vad det gällde Castillio så stämde det ju inte eftersom den gått Hammarö.

Med rönnbärsfilosofi menar jag att jag tycker att dina uttalanden om de andra hästarna är ganska tråkiga och onödiga - att de inte skulle ha presterat tillräckligt bra och att det inte skulle vara attraktivt att få sin häst till unghästVM i ljuset av att din egen häst inte kan åka.

Jo det stämde vist det gå du in och kolla resultaten där så har han fortfarande ingen felfri 140.

Det hela började med ett rent konstaterande att intresset för att åka till unghäst vm uppenbarligen inte var så stort bland sjuåringarna. Vi har många sjuåringar i sverige som presterat mer resultat men de är uppenbart inte heller intresserade av att åka ner.

Att jag sedan skrev att jag inte förstår hur man kan åka ner med en häst som inte ens har en felfri runda på småtävlingar på hemmaplan i kvalomgångarnas höjd är väl upp till mig om jag tycker. Där nere krävs oftast dubbelnolla i kvalen för att ta sig vidare, banorna är tuffa, hästarna skall resa 120 mil dit vilket ofta sätter sig i benen på en ej så resvan häst och då vill det ju till att de kan gå höjden ändå trots att de kanske är lite tagna av resan. Vilka hästar kan då logiskt göra det, jo de som går höjden enkelt på vanliga tävlingar i sverige eller tom enkelt går en höjd högre vilket de börjat göra nu i sverige. Finns det då någon logik att åka ner med en häst som inte ens på hemmaplan klarar att gå felfritt ? Jag anser i alla fall att det är att kasta pengar i sjön och det är min åsikt och hade varit även om det gällde min egen häst (jag hade inte ens kommit på tanken att lämna intresseanmälan ens på de resultaten)

Jo det stämde vist det gå du in och kolla resultaten där så har han fortfarande ingen felfri 140.

Men du påstod i ditt första inlägg att han inte ens hade gjort någon start på elit :angel:

Så där får du erkänna att du hade lite fel ;)
Sedan kan man ju ändån tycka att det är för dåliga resultat med start på elit men ingen felfri 140

Delvis *KL*

Även Carmeline gick finalen i Hammarö som gick i 1.45 och hade där 4 fel. Det tycker i alla fall inte jag är ett dåligt resultat för en 7-åring ;)
Och den har dessutom visst nolla i 1.40.

innan jag uttalade mig kollade jag även att jag hade rätt för mig mot databasen och det jag hade för mig stämde mkt väl, svårare än så är det inte.

Jag skulle inte ta den för absolut sanning, utan komplettera med google om jag ville vara säker pa att fa med alla resulat. Beror lite pa hur snabb klubben är med att rapportera in resultaten till förbundet när tävlingar kommer med där.

Delvis *KL*

Även Carmeline gick finalen i Hammarö som gick i 1.45 och hade där 4 fel. Det tycker i alla fall inte jag är ett dåligt resultat för en 7-åring ;)
Och den har dessutom visst nolla i 1.40.

Nej, hon var inte nolla i 140, och 4 fel kan vist vara ett bra resultat men inte i dessa sammanhangen, här handlar det bara om nollor inget annat räknas. Kvalen till sjuårschampionatet är dubbelnolla på lägst elittävling alt internationell lägst 3* tävling, inget annat än en dubbelnolla räknas. Det lägger ribban lite var 7 åringarna skall ligga för att tillhöra toppskitet. är det då rimligt att åka ner till vm med en häst som aldrig har gjort en nolla i 140 oavsett nivå, alltså inte ens på regional nivå ?

Inte en aning vad som är rimligt, det tycker jag är upp till hästägare och ryttare att bestämma. Har aldrig sett hästen i fråga, så det tänker jag inte kommentera.

Men att säga att den aldrig varit nolla i 1.40 stämmer inte.
Första resultaten jag fick upp när jag Googlade var nämligen en dubbelnolla i 1.40
http://infobase.lbs.se/infobasedl.asp?filerefid=2629&meid=10562

Fel av mig hon nollade ifjor, tänkte inte på fjorårssäsongen då gick hon väldigt bra, i år har hon inte sett lika övertygande ut och det är iår som 7 åring hon inte haft någon nolla alls. Blir lite så på unghästarna att man bara tänker på årets resultat iom att det är det enda som räknas när det gäller deras kval så det blir lite att man börjar på noll i tanken igen när det är nytt år.

Kvoten gäller ju bara svenskfödda vilket han ju inte är, wildcard delades ju bara ut till hästar ur "rätt" förbund,

Ja, eftersom jag har väldigt dåligt minne så får du väl uppdatera mig lite...
Varför fick han inte åka via Danskarnas avelsförbund då? Då nämdes väl ingenting om byte till dansk ryttare?
Varför fick han inte Wild Card via Danmark? (Sorry...Min skada har gjort att minnet är kort...)

Ja, det är rätt att grannländerna Belgien och Holland hade en STOR andel startande hästar. Sen vet ju inte jag om dom fick större kvot % pga av det stora antalet startande? Det är ointressant för mig.

Det som är intressantare, det är diskussionen i tråden om hästarna är lämpliga eller ej att representera Sverige. Läs en gång till Uttagskriterierna! Tror inte att uttagningskommitten är snälla och låter skräpet åka ner och träna/göra bort sig!

Som jag skrev tidigare, hästarna kan ha gått utomlands och presterat väl men databasen är inte med. Jag har själv inte rapp till Förbundet våra res från Polen, ointressant för mig...Den kvalade klart där på 3***tävling och har presterat jämt och bra hela våren.

Tycket oxå att dina inlägg är lite "bittra"/. Gläds i stället åt dom som blivit uttagna och får åka...

jag hade i alla fall gratulerat dom:grin:

Ja, eftersom jag har väldigt dåligt minne så får du väl uppdatera mig lite...
Varför fick han inte åka via Danskarnas avelsförbund då? Då nämdes väl ingenting om byte till dansk ryttare?
Varför fick han inte Wild Card via Danmark? (Sorry...Min skada har gjort att minnet är kort...)

Ja, det är rätt att grannländerna Belgien och Holland hade en STOR andel startande hästar. Sen vet ju inte jag om dom fick större kvot % pga av det stora antalet startande? Det är ointressant för mig.

Det som är intressantare, det är diskussionen i tråden om hästarna är lämpliga eller ej att representera Sverige. Läs en gång till Uttagskriterierna! Tror inte att uttagningskommitten är snälla och låter skräpet åka ner och träna/göra bort sig!

Som jag skrev tidigare, hästarna kan ha gått utomlands och presterat väl men databasen är inte med. Jag har själv inte rapp till Förbundet våra res från Polen, ointressant för mig...Den kvalade klart där på 3***tävling och har presterat jämt och bra hela våren.

Tycket oxå att dina inlägg är lite "bittra"/. Gläds i stället åt dom som blivit uttagna och får åka...

jag hade i alla fall gratulerat dom:grin:

Ifjor hade vi inte kunskapen om hur det egentligen gick till vid deras så kallade wildcard utdelning (= att man var körd om man inte kom från rätt förbund, enligt proppen framgår klart och tydligt att han borde varit berättigad, villkoren för att få ett wildcard är att häst som stadigvarande tävlar i annat land än sitt födelseland och som uppnått tillräckligt med meriter för att den skulle blivit uttagen i sitt nuvarande hemland om den varit född där skall ges wildcard att starta, detta för att det aldrig skall vara negativt för en uppfödare att exportera en häst, enda anledningen egentligen de har att neka ett wildcard är om det förbundet då får orimligt många platser alltså om det som i hans fall hade ansökts om väldigt många wildcard från olika länder på danskfödda hästar, ifjor delades inte ett enda wildcard ut till varken dansk, irländsk eller fransk födda och trots detta så nekades samtliga av dessa wildcardansökningar på de som var uttagna via sverige däremot godkändes både kwpn, zangerzeid och tysk häst trots mindre resultat än de som kom från de tre andra förbunden, resultaten skickas med ner till zangerzeid inför uttagningen)
Enligt reglerna kan man endast anmäla via det land hästen stadigvarande tävlar i, även utlandsbaserad ryttare skall söka via det land de tävlar i och inte via sverige (vilket ju inte följs så noga utan både ifjor och iår har de ansökt för utlandsbaserade ryttare med hästar som inte ens har svensk licens).
När vi fick lära oss ifjor den hårda vägen, 1 vecka innan avfärd fick vi besked om avslaget och sedan fick höra att det tydligen alltid är så här med vissa nationer så var det ju lite för sent att själva också försöka ta "ful"vägen in genom att gå via hans födelseland trots att man alltså egentligen inte får göra så, så är det tydligen inte ovanligt att så sker. Dessutom har danmark så att man skall anmäla redan på våren om intresse finns för att de skall kunna hålla ögonen på ekipaget.
Med lärdomen från ifjor så funderade vi inte ens på att gå via wildcard i år utan då var det i så fall om det gick att gå via danmark. Därav kollade jag med dem i våras och med de resultat han redan gjort under våren var det inga problem (de hade dessutom sett honom på några av tävlingarna bla Fbo ifjor) men de ville som jag sa ovan ha dansk ryttare på honom så att han tävlade under dansk flagg, att klydda med ytterligare ryttarbyte vilket ju då inneburit att skicka över honom till danmark (är ju lite långt att pendla bara för träning) detta var ju innan han skadade sig och då blev det lite som att välja falsterbo eller unghäst vm (han hade ju behövt flytta över till danmark innan fbo om ny ryttare skulle ha en rimlig tid på sig att rida in sig och jag kände bara att nej vi skiter i det, jag tyckte att det varit nog med klydd med olika ryttare under våren som du ju vet.......

En sak är ganska lustig att bara för att man kommenterar att intresset inte varit så stort i år med tanke på de uttagna hästarna (du vet ju också att det finns en hel del fler 7 åringar som gjort betydligt bättre resultat iår än de som diskuterats här och ju uppenbarligen skulle blivit uttagna om de ansökt, vilket ju tydligt visar att intresset alltså varit litet) så är man bitter och avundsjuk.

Är det någon slags regel att om man själv äger en häst i samma ålder på samma nivå så får man inte komma med kommentarer, jag får väl kommentera de andra årgångarna i stället, problemet är bara att jag har inte en susning om vad det är för hästar de flesta (även om man ju kan säga att Falsterbo kan ju inte ha vägt så tungt i 5 åringarnas även om jag är tacksam att den ena av dem som misslyckades där kom med ändå:angel: ?

Vad skulle jag vara bitter på ? Att vi själva tidigt gjorde valet att inte bry oss om unghäst vm trots att vi hade chansen ? Eller skulle jag vara bitter på att de har hästar som kan hoppa när min egen står med fraktur ? Du får gärna förklara vad jag skulle vara bitter över, just för tillfället kunde jag inte brytt mig mindre om en tävling eller inte, nu handlar allt om att grabben skall bli frisk och ser med spänning fram emot fredag när benet skall röntgas igen för att se om det läkt som det skall eller inte och vi kan få börja röra på den fläskiga magen, just nu hade han klart rivet med magen om han försökt sig på att hoppa något högre än 1 meter ;)

OOOoops... Romanförfattaren i tagen ikväll....;)

När man läser Zangersheide proppen så kan man ju tydligt utläsa att varja Nation har möjlighet att anmäla ett visst antal Wild Cards (6st) sen är det upp till OC i Zangersheide att bevilja eller inte. Om det beror på bristande tävlingsresultat eller annan kvotering mellan länder som haft bättre resultat på sina hästar det kan du bara ringa/maila och fråga dom om...

Jag har ingen aning i år om vilka utlandsbaserade hästar/Ryttare som inte löst Svensk Licens som har blivit uttagna?! Men antagligen ses dom som goda representanter för sin årgång i Sverige.

Skriv till Förbundet eller ring upp uttagningskommitten om du undrar.

Är ju inte helt säker på att din häst blivit uttagen via Sverige med tanke på res den gjort from Norrköping och Frammåt...Trots sin plac i Stävie... Det är ju faktiskt så att dom ska VISA att dom kan PRESTERA BANOR av INTERNATIONELL karaktär för att vara en god representant.

Stävie var regional/Nationell och banbyggaren byggde banorna utifrån VILKA som startade där, dvs erfarna Ryttare på debuterande hästar och vice versa, dvs Oerfarna ryttare som debuterade på erfarna hästar, det var Banbyggarens egna ord över en lunch tillsammans... Många av "storfräsarna" såsom Peter Erikssom mfl saknades i startfältet i år, därav en MKT snällare banbyggnad. Men jag gratulerar ändå till plac, det var fantastiskt bra och roligt för er, med tanke på att den är skadad/sjuk titt som tätt!
Det som ligger din häst lite i "fatet" är ju att den INTE så gärna hoppar VATTEN, det är ju ingen hemlighet...? Det kanske beaktas oxå? Vatten förekommer även på VM för unghästar, och det är dyra pengar att sluta framför det....:( Han kanske kan liknas vid High Stepper...)?

Att du INTE skulle bry dig om Unghäst VM är väl ändå att ta i? Som Ni kämpade för att Kvala till Falsterbo med att åka vidare till nästa meeting efter resultaten i Norrköping... En annan hade ju vänt hem till Skåne Direkt till Veterinären för undersökning...

Sen tycker jag att det är MKT TRÅKIGT Att han är skadad! Jag hoppas att det läker fort och utan komplikationer och att ni snart är tillbaka i Matchen igen!

Själv jobbar vi med att få hästen på benen igen efter en virus infektion igen efter Falsterbo (Den 3:e denna våren sen April...) Duktig häst som kämpat på så bra trots Virus, Transportsjuka etc, etc....

Nya prover tagna idag, får svar i morgon... För 1 mån sedan visade det både på Herpes virus och Erlichia... Motsägelsefullt pga att proverna är analyserade i Tyskland och på SVA i Sverige...Vem ska man Lita på?

Kom på en sak till... Tror att Födelse datumet du nämde (1/7/) gäller hästar födda betydligt längre söderut än våra hästar...Typ Mexiko/Usa etc. Vet att dessa regler fanns på La Silla när jag var där och bevistade tävlingarna i Okt-04 när min Syster jobbade där som beridare i Mexiko... Men jag är inte helt säker...Men proppen antyder det, (Nu är jag rätt så dålig på Engelska, men du kanske är bättre...?):)

Tyckte du verkligen att Niveau misslyckades där?

Jag måste ju ha varit blind eller nåt...

Nu snurrar du nog till det ganska ordentligt.

Vad gäller wildcard pratar vi om ifjor och de resultaten som utan diskution var bättre än vad som behövdes för att komma med som svensk född vilket står klart och tydligt i proppen att det är det som gäller (men du var ju som du själv sa inte så duktig på engelska ;) inte heller har varje land någon som hellst kvotering vad gäller wildcarden, de kan ansöka om hur många som helst bara hästarna uppfyller det krav som satts att de måste ha bättre resultat än den som har sämst resultat uttagen av de svensk födda, då dessa hästar ju inte tävlar för det svenska förbundet utan officielt då det egentligen är en tävling mellan förbunden tävlar för sitt födelseförbund. Du skall nog läsa på lite mer innan du uttalar dig (det finns engelskt lexicon och alla villkoren står i proppen)

Att han inte skulle blivit uttagen pga vatten är ganska lustigt med tanke på att han aldrig stannat på vatten på tävling vid den tidpunkten. Och faktum är att som frisk har han aldrig stannat på något vatten, precis som jag skrev i ett pm för kort tid sedan till dig, du måste ha ganska dåligt minne.

Jag vet inte vilken del av mitt svar du inte förstår ? Vi valde själv bort unghäst vm han hade möjlighet att åka för danmark.

Är det bara om man vill åka till unghäst vm man satsar på falsterbo ? Nej jag tror inte det.

Ja jag undrar om din häst hade hoppat bättre i Norrköping och Strömsholm med en fraktur i benet ? Jag tror de flesta hade gått ganska kasst då, så inget vi hänger upp oss på.

Vist har min drabbats av mkt skador men det är som tur var olycksskador av yttrevåld och inte ridrelaterade kotledsinflammationer som vissa andras........

Jadu och om du finner någon glädje i att dra i Joys resultat så får du nog hålla dig lite närmre verkligheten.
A. Jag tror inte ryttarna som red 145 an i stävie blir särskilt glada av det fack du stoppar in dem i med tanke på att det är samma ryttare på samma hästar som man hela tiden ser i resultatlistorn i 145, 150 så allt sådant snack är bara bullshit. Du får nog titta en gång till på listorna, borde känna dig ganska dum efteråt av ett sådant uttalande. (för att nämna några Peder Fredricsson, Anders Lidbeck, Tomas Velin, Henrik Lanner, Fredrik Jönsson, Pia Pantsu, din egen ryttare samtliga på sina rutinerade svårklass hästar är det en samling debutanter :angel:)

För övrigt så har han ju lite fler placeringar än 145 på nationell, bland annat som du mkt väl vet 140 på såväl elittävling som nationell dessutom med två olika ryttare.

Och han tar sig enkelt över dessa hinder utan att man behöver använda teknikskydd och sådant för att de skall få med sig tassarna.

Jo jag förstod varför ni valde att vänta till Polen istället för Strömsholm har man precis sprutat hästen efter kraftiga böjprovsreaktioner på båda fram (var det väl du sa att han hade)bara någon vecka innan start så är det väl lite väl mkt för den att hoppa två helger i rad.

Du glömde nog att du skickade ett pm till mig förra veckan om att du fått svar att det INTE var hepatit.

Nu lägger jag ner denna löjliga diskution du får vara hur besviken du vill att jag inte jublar och är jätteimpad över att ni lyckats bli uttagna, jag är tyvärr en sådan där tråkig typ som anser att man skall tävla renhårigt och att man skall tänka på sin häst först och främst. För mig är inte hästen en tävlingsmaskin och kommer aldrig att bli. Vill du något mer så kan du ta det via pm.

Ameo får gärna radera hela denna löjliga diskution, jag vill egentligen inte alls posta delar av detta inlägg men det får vara nog med vissa som kastar paj här, man kanske skall tänka efter innan man skriver eller hur...

Kom på en sak till... Tror att Födelse datumet du nämde (1/7/) gäller hästar födda betydligt längre söderut än våra hästar...Typ Mexiko/Usa etc. Vet att dessa regler fanns på La Silla när jag var där och bevistade tävlingarna i Okt-04 när min Syster jobbade där som beridare i Mexiko... Men jag är inte helt säker...Men proppen antyder det, (Nu är jag rätt så dålig på Engelska, men du kanske är bättre...?):)

Tyckte du verkligen att Niveau misslyckades där?

Jag måste ju ha varit blind eller nåt...

Det gäller alla hästar.....

4+8 fel i kvalen är väl inte precis något att hänga i julgranen, det kallar jag att misslyckas vilket Micke också tyckte det behövde man inte vara expert för att se när jag tittade på andra rundan ihop med honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SWB och Svenska Ridsportförbundet skickar en blandad kompott till unghäst-VM i holländska Ermelo. Fullt 5-årslag, halvfullt i...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) UNGHÄST-VM I HOPPNING: (Uppdaterad kl 18:00) I dag är det dags för det andra kvalet för 5-, 6- och 7-åringarna nere på...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10