Unghäst VM, Le Lion d´Angers

Sv: Unghäst VM, Le Lion d´Angers

Skulle man kunna tro, men verkar mest slumpmässigt tycker jag, eftersom de flesta irändska hästarna med fullblod i är skrivna på franska, känns inte troligt att alla de fullbloden skulle vara franskreggade. Men som med det mesta i Frankrike vet man aldrig... lixom dressyrpoängen

Ja o vet ni det bästa av allt??? VM-ryttarinnan rider MIN häst!.....:rofl::rofl::rofl:

Skämt åsido......vilken fantastisk upplevelse att fått vara med om att ens uppfödning går VM i fälttävlan! När jag blir gammal o grå som Pooh då ska jag föda upp en VM-pålle har jag bestämt!

JA! Jag HAR förstått att jag nog får köpa mig en avkomma av Pooh först för att komma dit med min avel....:angel::D

Skulle man kunna tro, men verkar mest slumpmässigt tycker jag, eftersom de flesta irändska hästarna med fullblod i är skrivna på franska, känns inte troligt att alla de fullbloden skulle vara franskreggade. Men som med det mesta i Frankrike vet man aldrig... lixom dressyrpoängen

Jag har aldrig tävlat i Frankrike men för mig ser det ut som om de svenskar som var där har ungefär samma poäng som dom brukar ha i övriga europa alltså runt 10 straff mer än hemma vilket är fullt normalt tycker jag iallafall.

Det är väl mer så att dom får "för bra" poäng i Sverige isåfall än att dom döms ner utomlands..... i mina dressyrögon iallafall!

Det handlar snarare om att de franska ryttarna får typ 10 straff lägre än vad de kanske hade fått någon annanstans... Gäller såklart inte alla, men mååånga.

Det handlar snarare om att de franska ryttarna får typ 10 straff lägre än vad de kanske hade fått någon annanstans... Gäller såklart inte alla, men mååånga.

Likväl som dom svenska ryttarna får 10 straff lägre här hemma än vad dom får någonannanstans ;)

Är det inte alltid så för alla ryttare på hemmaplan oavsett då?

Men det är väl inte riktigt sant? Jag upplever nog att de svenska ryttarna ligger 10 straff lägre här hemma på nationell nivå men inte på int tävlingar här hemma (och då menar jag tex Ribban och ingen liten tävling i busken med en dansk och en finländare som enda exotiska inslag.)

Nåja en sanning med modifikation, jag har nog sett en och annan framförallt manliga deltagare (inga namn nämnda) som fått betydligt bättre på Ribban än någonannanstans i Europa under åren! Men eftersom vi bara har en stor internationell tävling i Sverige så självklart oftast nationellt.

Men som sagt jag har inte sett några fransmän i frankrike så jag har ingen aning om vad dom brukar rida på.

Senast ändrad:

Jag tror att inhemska ryttare ofta kanske hamnar lite högre än normalt - kanske för att många lyfter sig lite extra och naturligtvis av andra orsaker också :angel: men i Frankrike, där är det extreeemt.

Ja ok jag tror dig ;) Jag har aldrig som sagt var sett några tävlingar i frankrike men dom kanske rider på 10 straff lägre på SINA nationella tävlingar och får de 10 obligatoriska straffen extra på dom internationella :rofl:

Men Fransmän är ett släkte för sig så jag är inte ett dugg förvånad dock men vill nog bara inflika att det nog är lite samma överlag för alla hemmaryttare även om det då just uppenbarligen verkar vara extremt i frankrike.

JA! Jag HAR förstått att jag nog får köpa mig en avkomma av Pooh först för att komma dit med min avel....:angel::D

Åh, då borde jag väl ligga bra till då :angel: Även om hon inte är en avkomma till Pooh så är hon ändå Pooh-häst som har Pooh-bebisar :D Frågan är bara vem jag skall sätt upp på ryggen på dem, jag kommer aldrig våga rida så höga klasser och definitivt inte på den banan!

Åh, då borde jag väl ligga bra till då :angel: Även om hon inte är en avkomma till Pooh så är hon ändå Pooh-häst som har Pooh-bebisar :D Frågan är bara vem jag skall sätt upp på ryggen på dem, jag kommer aldrig våga rida så höga klasser och definitivt inte på den banan!

Puh! Nu blev det så jobbigt o invecklat att jag återgår till min skatteberäkning med 0,28 procentsats och schablonberäkning icke att förglömma....:angel:

Frågan är bara vem jag skall sätt upp på ryggen på dem, jag kommer aldrig våga rida så höga klasser och definitivt inte på den banan!

Nej förstår att du inte vill rida på den banan, du är väl fortfarande jätterädd för de kinky jättekaninerna med träd upptryckta i rumpan!:D:devil:

OK för att inte komplicera resonemanget ytterligare framför jag min lilla teori såhär.... :angel:

De bästa fick sämre poäng än de brukar (som ML t.ex som var besviken över sina poäng tills hon såg vad de andra, läs tyskarna, fick)
De som red sämst fick inte heller så usla poäng som de kanske förtjänade

Jag tror att man höll sig på den gråa skalan för att inte dressyren skulle få allt för stort utslag (programridningsmässigt) det är ju trots allt ett VM för hästarna. Det var väldigt tunnsått med 8: or, bara nån enstaka 9:a och vid missar blev det oftast 5: or inte lägre om det inte var rejäla missar.

Sen är det min personliga reflektion att man får poäng om man har ett världsnamn efter att sett en av de absolut mest meriterade ryttarna samla ihop 55 straff på en mkt. medioker ritt i klass med de som fick 65 straff, men så är det ju i vanlig dressyr så det vore väl konstigt om det var annorlunda i fälttävlan... :cool:

Du kanske förstår varför vi köper avelsston från Pooh:idea: New Forest aveln är ju inte direkt lysande....Vår avkomma e. Nike Pooh är såld till HOFORS så det är ju bra att lillBetti vågar rida unghäst-VM !

Ja man blir inte glad när man ser hur fransmännen agerar när de är värdar för mästerskap. På EM i Fontainebleau såg jag när N. Touzaint skulle rida efter pausen så bad speakern publiken att vara tysta dessutom hade tydligen Nicolas valt att inte rida till musik?? Efter nästa paus sade speakern ingenting och alla sprang fram och tillbaka på läktarna och tjattrade högljutt, dessutom satte man på hög rockmusik!! Jag studerade ganska många uppvisningar och jag tycker att när det gäller de sämre uppvisningarna, det är då schlagerfestival dilemmat träder i kraft och bedömningarna blir ologiska. Det bästa vore att ha domare från andra världsdelar som tex USA, Canada, Australien som dömer europeiska mästerskap, fast det blir ju problem vid VM och OS.

Bettibets bor ju i Norrland som vi alla vet...hon tror nog därför att alla även besöker deras hemsida titt som tätt...Ni vet, Norrlänningar tror ju inte vi är så många för dom är inte vana att se så mycket människor där mellan träden...:angel::devil:

Nåväl, för alla er som inte sett videon på Lill-Bettis VM-äventyr så finns länken här...OBS! Hon har nr 27 och man kan dra fram filmen till henne men passa så ni inte missar början för då visas nummer 24 men det är Lill-Betti!

Om ni undrar vad hon gör när hon ska ner för en sluttning o sen hoppa en trahkener så var det bara lilla Bruna Stoet som försökte smita hem till stallet i förtid...:rofl::rofl:

http://www.vo-live.fr/live/live.php?stream=cross7ans&id=96

Tack Nova :bow:

Jag hade även tänkt att lägga in några av dom fina korten.... men trots noggranna intruktioner :o har jag inte lyckats

Men du får gärna slänga över några om du får långtråkigt ;) dom finns ju på facebook :p

Jag funderade på att lägga in några bilder igår men var osäker om Frida ville det men dåså!! Mitt absoluta favvokort på Frida och Herta var detta :love: Kolla in blicken på båda två !!

7117_1135959604194_1383454829_371708_4390361_n.jpg

Över c-hindret

7117_1135959724197_1383454829_371710_7645800_n.jpg

Och säkert skitglada för att ha det där hindret bakom sig :D

7117_1135959764198_1383454829_371711_5661022_n.jpg

Dressyr

7117_1135956244110_1383454829_371627_6696077_n.jpg

7117_1135956644120_1383454829_371636_4215935_n.jpg

Betti och Frida

7117_1135957244135_1383454829_371651_2758150_n.jpg

Frida och tvillingen :D

7233_1135958564168_1383454829_371684_4803790_n.jpg

Det fruktade hindret i 7 årsklassen

7117_1135958804174_1383454829_371689_5011035_n.jpg

7233_1135958884176_1383454829_371691_3458922_n.jpg

7233_1135958924177_1383454829_371692_1698308_n.jpg

Frågan är ju om Lill-Betti hade nåt liv innan hon mötte dig o mig fio??? Genom åren har vi fixat o trixat det mesta åt henne....:D

T ex:

Jag fixade så hon fick komma före mig i Breeders...

Jag fixade så hon fick rida FT-häst som går BRA i dressyr....

Jag filmade henne så hon fick sin första film ever på sig själv o Herta.....

Jag lärde henne att hästskötaren (läs Betti :devil:) är till för att SERVA ryttaren, inte glida runt o snacka med andra.....

Fio ser till att hålla Betti på mattan genom glada tillrop här på buke....

Fio håller koll så Betti inte svävar iväg o tror att hon vet mer än fio om nåt....

Nu slutligen får vi lägga upp bilder o film så Lill-Betti hängs ut på hela internet, nåt hon med sin blyga personlighet säkert uppskattar till fullo!:devil:

Betti my dear....har vi inte förtjänat lite rosa skumpa vi med???:angel::D

Betti funderar över livet...
7117_1135957884151_1383454829_371667_1113056_n.jpg

Lill-Betti....

7117_1135957564143_1383454829_371659_4902003_n.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur