Unghäst - vila, träning mm.

Martina_m

Trådstartare
Har precis köpt unghäst och får hem honom nästa vecka. Han är 3 år och har gått på lösdrift hela sitt liv, tills nu i sommar när han blev kastrerad och inriden. Han är jätteduktig och har tagit allt med ro. Men nu när jag får hem honom har han kanske blivit riden i ca 3 månader.

Ska jag låta honom vila lite nu när han kommer hem till mig? hur länge i så fall?
Jag har ingen sadel till honom ännu, utan tänkte vänta till nästa lön ;). Men har longeringsutrustning. Ska jag longera och ut och gå med honom till att börja med?

Har hittat en tränare en ganska bra bit från mig men som kör hit om man har fler ekipage som vill träna för honom. När bör man sätta igång med träningen? Det är min första unghäst och jag har ingen större erfarenhet, så vill gärna få lite hjälp i god tid. Kan det passa bra med tränings för instruktören 1-2 ggr i månaden?

Alla tips mottages tacksamt :bow:!

Sv: Unghäst - vila, träning mm.

Hej, om jag var du skulle jag kanske låta hästen vänja sig lite i den nya miljön. Men det hindrar dig inte från att gå ut på promenader med den, det är alltid bra för en unghäst att få titta sig omkring i trakten. Ni kanske även kommer varandra närmanre på det viset. När det känns som att ni har lärt känna varandra lite bättre, skulle jag börja att longera och rida lite smått och lungt.
Att rida för en tränare 1 - 2 ggr månaden verkar super, börja så och se sedan hur det går. Går det super, kan du absolut lägga in några flera träningar då och då :D Tänk på att inte poffa fram för snabbt med all träning i början bara ;) Alltid lite lättare om du och hästen "gjort saker tsm innan" också. Promenera är ett bra alternativ, unghästar brukar tycka det är super kul att "busa i skogen", tex springa över små hinder klättra i skog och mark med ryttaren på marken :bump:
Lycka till :D

Oki, men tack för svaret!

Då kanske jag kan börja lite lugnt med promenader och när jag hittar en sadel kanske det är dags för första träningspasset för instruktör? Om en månad eller så?

Man brukar låta unghästar vila när de hamnar i tillväxtfaser eller när de nyss blivit inridna och behöver smälta intrycken av att bli ridna. Har han gått i tre månader (hur intensivt då?) så skulle jag tycka det passade bra med vila. Prova ut sadel till växande unghäst är alltid en spännande bit tycker jag :).

Såg förresten att du också bor i Halmstad, vart ska du ha din häst någonstans? :laugh:

Oki, men hur lång vila kan passa i så fall?

Är det ok att ut o gå med hästen under 'vilan'?

Tänkte se om jag hittar en sån där mätpinne, till att mäta mankhöjden. Även ett viktband, så hoppas jag kunna se när växtperioder kommer ;).

Och jag skulle haft honom på Rosenberg (har jag för mig att det heter), men plötsligt står jag utan jobb flyttar därför tillbaka till föräldrarna i Ronneby i helgen. Så han åker direkt dit istället.

Senast ändrad:

Oki, men tack för svaret!

Då kanske jag kan börja lite lugnt med promenader och när jag hittar en sadel kanske det är dags för första träningspasset för instruktör? Om en månad eller så?
Lycka till :D
Ja, det verkar som ett super bra alternativ ( tycker jag :) )!

Det beror ju lite på vad du ska göra med honom. Ska ni ut o tävla, kvalitéen? Isf brukar man ge lite kortare vila, eller ingen vila alls. Har du inga sådana planer skulle jag låta honom vila i två-tre månader och sedan börja om igen med inridandet. För att ge honom tid efter perioden ifrån lösdrift-inridning. Under den tiden kan ni göra annat än rida, jag skulle föredra att tömköra med min häst :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 787
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka