Unghäst sparkar i transport

Joyride

Trådstartare
Last tränar min 4 åring.
Vi har åkt nu några gånger och han har stått stilla mer eller mindre.
Har tagit några minuter att få in honom men inget jag ser som ett problem.

Nu körde jag honom i går en kortare sträcka till ridhus och han banka hela vägen dit och hem.
Fins det något man kan göra för att få honom att sluta??
Har inget strö i trasporten.

Sv: Unghäst sparkar i transport

Har du testat att hänga in lite hö, det kan ju kanske sysselsätta honom lite.
En väninna till mig har en "sparkare". Tror inte det finns så mkt att göra. Hon kör helt enkelt och det har funkat i alla år, sparkandet har även avtagit efter hand.
Sparkar din även när transporten står stilla? Om det är så, så kan man ju träna genom att stå med inne och berömma när han inte sparkar etc.
Hur är det i stallet?

Min 3 åring står och sparkar med frambenen mot dörren i transporten när vi kör henne, när vi skulle ta hem henne från inridaren så tipsade hennes mamma om att bromsa till lite, inte jättemjukt men inte jättehårt heller. Just för att hon ska lära sig att står och sparkar och larvar sig så blir det bara jobbigt att göra det. Det blir som en bestraffning.

håller faktiskt med i detta lite. kör försiktigt, men tillräckligt "brutalt" för att hästen ska koncentrera sig på att hålla balansen. att bromsa in lite för häftigt är faktiskt ett ganska bra tips.

Sist vi åkte så funkade det rätt bra, tillslut gav hon upp och stod stilla. Är ju svårt att säga till hästen att uppföra sig när mab själv sitter i bilen så inbromsningen är ett sätt att säga till hästen att skärpa sig.

Har precis samma problem! Han sparkar mindre nu när vi åker utan transportskydd har bara boats o vanliga senskydd!
Sparkar imellanåt nu med då bromsar vi lite hårdare eller tutar med bilen;)
för att han skall koncentrera sig!

Min pålle sparkar och sparkar om han inte får åka brett... som sist när vi skulle iväg på tävling (hade inte åkt på länge) så lastade vi och ställde mellanväggen där den ska vara (har dock en extra bred transport)åkteiväg och det blev ett jädrans väsen! Han som aldrig brukar hålla på så utan stå som ett ljus! Kände påmig att nått va fel, stannade...lastade ur och flyttade mellanväggen till sidan så det blev brett bak och VOLA! han stod som ett ljus... dumma matte som glömde detta :o

precis hästar har alltid en orsak till sitt beteende

med tanke på hur många kör rally med sina transproter...så skulle jag också protestera

stå själv i en buss utan att hålla i er i något... :grin:

Min 2-åring är inte nöjd när han står i transporten vilket jag ska träna ordentligt på så fort jag har smällt in golvet, satt dit fönster och målat invändigt (renovering pågår). Han visar sin missnöjdhet genom att sparka med framhovarna och planen är att ställa in honom i släpet, hänga upp hö och eventuellt ge kraftfodret där om han behöver något sådant i vinter. Han har åkt förut och stått som ett ljus på motorvägen (där de andra kan stå och slå om de är missnöjda med något) men han gillar inte landsväg och grusväg :crazy:

Rekommenderar starkt att lasta in hästen och bara låta den stå ett tag, exempelvis varje dag vid matdags då de får in den vanan då.

Jag löste problemet med min framhovsbankande häst genom att sätta proppar i öronen på henne! Jag köpte sådana "bollar" som man har i öronen på travarna och satte en huva med öron över = hon slutade nästan helt att slå och skrapa med framhovarna!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV