Unghäst Som Stegrar

L

lill_jarske

Min väns häst som är fyra år gammal har börjat stegra sig när hon står uppbunden,Hur hade ni gjort för att vänja bort det beteendet?
Tacksam för allt tips:banana:

Sv: Unghäst Som Stegrar

När jag fick hem min unghäst så stegara han sig i gången, och detta kan låta grymt...men jag rappa till han lätt med spöt när han var på väg att ställa sig upp...det tog 4 dagar så stog han stila och nu efter ett år står han tillo med lös.

Jag tror man måste göra detsamma att markera bestämt på det sättet att: det här accepterar inte jag istället för att mesa,då tar det nog längre tid

kan hon ta sig lös? Annars är väl det prio ett, att se till att hon INTE kommer lös och på så sätt lär sig att det "lönar sig". Om så inte var fallet skulle jag bli förbannad (dvs. om jag sade till henne och hon fortsatte). Dock, frågan är väl om det itne ger sig? Hur länge har hon hållit på såhär? I vilka situationer?

Hon kan inte ta sig lös o detta ha hon precis börjat med i samband med hovslagaren i förra veckan.Det var då hon börjar att stegra..

Hm.. Jaa, jag skulle som sagt säga åt henne. Ryta till "nej" och kanske buffa till henne om det inte hjälpte. Allt beror så mycket på hur känslig häst man har!

Jag har jobbat med unghästar hela mitt liv och provat alla möjliga knep. Det jag framförallt lärt mig är att bestraffning i de flesta fall inte hjälper. Sätt fast henne och ignorerar därefter henne. Den största sannolikheten till att hon gör det är för uppmärksamhet eller att hon blir uttråkad. Precis som barn använder hästar olater för uppmärksamhet. Jag har fått alla mina stegrande hästar och otåliga hästar att uppföra sig genm att ignorera dem. Sedan berömma när de gör rätt. Det krävs dock tålamod och insikt i att det är för hästens bästa. Lycka till.:bump:

Jag har jobbat med unghästar hela mitt liv och provat alla möjliga knep. Det jag framförallt lärt mig är att bestraffning i de flesta fall inte hjälper. Sätt fast henne och ignorerar därefter henne. Den största sannolikheten till att hon gör det är för uppmärksamhet eller att hon blir uttråkad. Precis som barn använder hästar olater för uppmärksamhet. Jag har fått alla mina stegrande hästar och otåliga hästar att uppföra sig genm att ignorera dem. Sedan berömma när de gör rätt. Det krävs dock tålamod och insikt i att det är för hästens bästa. Lycka till.:bump:
Ja precis, håller med dig, attignorera, vi ahr en häst i stallet som inte gillar att stå inne, vilket hon då river ner sin grimma, springer runt i boxen och buffar os.v men när vi inte bryr sog om henne gör hon inget så de funkar=) men om de inte funkar kanske man ska vara lite hård på rösten? då kan oftast hjälpa men, har även också fått använda pisken:( på min häst, som när han i hagen sparkades med framhovarna mot en annan häst hela tiden, som leda till ganska llvarliga skador, fick "göma" sig i hagen och sedan klictha till med spöt så fort han avr uppe med frambenen han har aldrig gjort de sen dess=) inget ja ville gjort men var tvunget

Mjo, men sedan tycker jag att det beror på om det blir "ignorera med fara för sitt eget liv", ungefär... Jag skulle nog prova att säga ifrån först och funkade det inte skulle jag ignorera. För som du säger, till sist är det itne så kul längre ;)

Hon kan inte ta sig lös o detta ha hon precis börjat med i samband med hovslagaren i förra veckan.Det var då hon börjar att stegra..

Är den allmänt ouppfostrad eller var det ngt som hände vid hovisbesöket?
Man bör vara med unghästar när hovisar ska fixa med dem- för allas skull.

Har aldrig varit med om att hästar reser sig. Möjligvis går omkring, backar eller kastar sig.

Jag hade nog också tagit en ordentlig funderare när det hände när hovslagaren var där. Vi har en ponny som vi haft i flera år och vid en skoning var han väldigt bråkig. Han är en känslig ponny och kan lätt stressa upp sig så vi tyckte mest att han var tramsig och sa till honom på skarpen när han kastade sig hit och dit. Två veckor senare får vi genom en annan händelse förklaring till beteendet - han hade kotledsinflammation fram. Det gjorde naturligtvis ont när han tvingades lägga all tyngd på ett ben likaså när hovis slog i sömmen. Vi har en annan häst som också "bråkade" på ett bakben. Hon skulle inte hålla upp det och var allmänt stökig. Det visade sig att hon hade en skada i ryggen (är nu T-märkt p g a detta) som vid den tiden inte visade sig vid ridning. Men när hon skulle hålla upp benet högt och en längre tid så gjorde det ont och hon var tvungen att sätta ner benet. Detta låter negativt och jag vill inte skrämma dig men man kan ju kolla om det är vid en speciell "behandling" stegringen kommer. Hästen kan ju ha sträckt till sig i hagen eller något.

min ena polle höll på så ett tag, han gillade inte att sitta fast från båda håll, utan bara i haken under grimman, Jag gjorde även så att jag hade en sopborset och tryckte på honom när han gjorde så! och det funkade för han upplevde då ett obehag, gjorde inte ont utan bara obehagligt!
Var på klinik med honom och de ställde upp honom och han ställde sig och kastade sig bakot, då tog veterinären också fram sopborsten, och han ställde sig lungt igen! de gånger han gjorde så hemma var jag snabb med soppborsten och han slutade med den dumheten!! Soppborstar är bra till mycket!!

Tack för alla svar,ja vi diskuterade vad som kan vara bäst med tanke på hur hennes häst är som individ och funderar om att det bästa e o ignorera henne sen ryta till på skarpen.//Jarske

Lånar tråden lite, har en unghingst som stegrar sej vid in och utsläpp, hur kan man träna bort detta??

Hej!
Det är min häst som stegrar i stalldelen och sist då hovslagaren var ute.Har insett att detta bara är unghästfasoner.Jag och min vän som skrev tråden har diskuterat och som hon skrev tidigare så är det bästa att markera och inte göra så stor sak av det hela.Sist reste hon sig när hon började tröttna på att stå uppbunden,tålamodet är inte så långt när man är ung och vill testa.

Tips vid stegring vid in och utsläpp kan vara att lära hästen att vänta och inte bara rusa in och ut.Försök få hästen att stå still några sek och reser den sig så ta den på en volt och stanna igen,tillslut kanse han/hon inser att det inte är någon ide att resa sig.Jag tror att det är bra att markera kraftigt en gång och inte låta det bli en konflikt mellan er där hästen tänjer gränserna för varje gång.Jag tar till mitt hoppspö då jag tycker att det gått för långt och då lyssnar hon för då vet hon att jag menar allvar.Jag brukar försöka att prata och vara lungn för att inte stressa upp situationen men ibland stänger hon av och då måste man ryta till.

Just nu är min häst inne i en hemske ålder då man ska testa alla regler som man kunnat tidigare.Värre än en tonåring:rofl:

Rösten är kraftfullare än vad man tror, jag behövde bara ryta till en gång åt min hingst på 4 år då han reste sig första gången då han stod uppbnden. Han har aldrig försökt efter det. Men han kanske är väldigt känslig!?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 021
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inte medveten om hur jag, vecka för vecka, blir mer och mer dyster och inåtvänd. Inte förrän en kollega påpekar det och jag inser...
Svar
4
· Visningar
758
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama