L
lill_jarske
Min väns häst som är fyra år gammal har börjat stegra sig när hon står uppbunden,Hur hade ni gjort för att vänja bort det beteendet?
Tacksam för allt tips
Tacksam för allt tips
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, håller med dig, attignorera, vi ahr en häst i stallet som inte gillar att stå inne, vilket hon då river ner sin grimma, springer runt i boxen och buffar os.v men när vi inte bryr sog om henne gör hon inget så de funkar=) men om de inte funkar kanske man ska vara lite hård på rösten? då kan oftast hjälpa men, har även också fått använda pisken på min häst, som när han i hagen sparkades med framhovarna mot en annan häst hela tiden, som leda till ganska llvarliga skador, fick "göma" sig i hagen och sedan klictha till med spöt så fort han avr uppe med frambenen han har aldrig gjort de sen dess=) inget ja ville gjort men var tvungetJag har jobbat med unghästar hela mitt liv och provat alla möjliga knep. Det jag framförallt lärt mig är att bestraffning i de flesta fall inte hjälper. Sätt fast henne och ignorerar därefter henne. Den största sannolikheten till att hon gör det är för uppmärksamhet eller att hon blir uttråkad. Precis som barn använder hästar olater för uppmärksamhet. Jag har fått alla mina stegrande hästar och otåliga hästar att uppföra sig genm att ignorera dem. Sedan berömma när de gör rätt. Det krävs dock tålamod och insikt i att det är för hästens bästa. Lycka till.
Hon kan inte ta sig lös o detta ha hon precis börjat med i samband med hovslagaren i förra veckan.Det var då hon börjar att stegra..