Unghäst som ställer sig på bakbenen när hon inte får som hon vill

Capricorn

Trådstartare
Ja som rubriken låter så har jag problem med min lilla dam.
Så gör hon när hon inte får som hon vill... Då tar hon till knepet att ställa sig på bakbenen. Hon är under inridning så jag har endast suttit och skrittat på henne och travat något enstaka steg med ledare. Så mest är jag ute och går med henne för hand.
Efter sina påhitt är hon lika cool lugn som innan,så det är inget som håller i sig utan enbart när hon inte får som hon vill eller om vi går förbi någon annan häst som står i en hage.
Men mitt problem är att jag inte vet hur jag ska komma åt henne när hon väl står där på bakbenen. Känner att det börjar bli farligt att gå ut med henne.
Har ni några ideér att dela med er av?? Så vi kan komma över denna tröskeln.

Sv: Unghäst som ställer sig på bakbenen när hon inte får som hon vill

Testa stigbett. : )

Hade samma problem med min åring. Nu är ju din häst lite äldre men borde funka med samma knep ändå. Jag utrustade mig med hjälm, handskar och dressyrpisk. Hästen med grimma och långt kedjegrimskaft. Sen promenerade jag med han på min höger sida och hade spöt i höger hand. När han gjorde en antydan till att resa sig smätte jag till han på frambenen med pisken, i och med jag hade pisken i höger handen behövde jag inte ändra min position. Herren blev lagom förvånad och glömde bort vad han tänkt göra. Menar inte på nåt sätt att man ska slå dom utan det räcker med en liten snärt som får dom att tänka på nåt annat. Behövdes inte många gånger innan han slutade upp med dumheterna. Värt att testa kanske.

Jag leder alltid i repgrimma med ledrep. Och fick tipset om ett ge en smäll på magen. Sagt och gjort, fick in ett bestämt slag på magen, och sen dess har hon inte rest sig.
I mina ögon är det bättre att du råkar slå "lite för hårt" än få ett ännu större problem. Det blir farligt.

Det är viktigt att du säger till i rätt ögonblick.
Ser du på henne när det är dags, så var beredd. Och va inte rädd, så se till att ha lite utrymme till hästen så du inte riskera att få en hov i huvudet.
Lycka till!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren!!! Guld värda och ska genast prövas:)
Får se hur det funkar då hon har en tendens att börja gå bakåt när hon blir tillrättavisad framifrån. Men jag ska absolut pröva!!
För jag känner att detta börjar bli ett för stort problem och hon tar överhanden mer och mer:crazy:

Reser hon sig när du longerar henne också?
Försök att stå lite vid sidan om henne när du leder. Ett longerspö är perfekt för då kan du nå henne och samtidigt hålla henne på 50-100cm avstånd.

det är så j*kla jobbigt när man väl hamnar där! Jag vet precis hur det är.:crazy: och jag var rädd för min tills jag lärde mig vart jag kunde stå för att vara "trygg" och sen försvann rädslan och allt blev bra!

Reser hon sig när du longerar henne också?
Försök att stå lite vid sidan om henne när du leder. Ett longerspö är perfekt för då kan du nå henne och samtidigt hålla henne på 50-100cm avstånd.

det är så j*kla jobbigt när man väl hamnar där! Jag vet precis hur det är.:crazy: och jag var rädd för min tills jag lärde mig vart jag kunde stå för att vara "trygg" och sen försvann rädslan och allt blev bra!

Nej det enda problemet jag har haft när jag longerat henne har varit att hon blir stillastående och när jag manar på henne så backar hon från mig,alltså med huvudet vänt mot mig så jag orkar inte fånga upp henne bakifrån för att få henne att gå framåt. Men det blir bättre och bättre med det. Men vissa dagar är hon typ hopplös med det oxå.
Än så länge känner jag mig inte rädd men får jag ingen bukt på detta så känner jag att jag kommer bli väldigt osäker på ridningen i fortsättningen:cry:

Ja, det där låter inte kul.

ang longeringen så tänk på din position, stå lite längre"mot baken" visa vägen med handen mot huvdet och försök få henne att skritta. Du kan göra det på en liten volt i början så hon förstår vad du vill ha ut av det. :)

Det kommer lösa sig!:bow:

Har du någon tränare som kan hjälpa dig?

Ja, det där låter inte kul.

ang longeringen så tänk på din position, stå lite längre"mot baken" visa vägen med handen mot huvdet och försök få henne att skritta. Du kan göra det på en liten volt i början så hon förstår vad du vill ha ut av det. :)

Det kommer lösa sig!:bow:

Har du någon tränare som kan hjälpa dig?

Ja visst det är en tränare inkopplad:) Men detta med longeringen har hon redan fått gråa hår av:) Det känns som att den biten är mer lixom trots och så vet hon ju nu att hon vinner ju den kampen jämnt. Om man inte är i ett ridhus och tar hjälp av en medhjälpare på öppna delen för då kan hon inte backa från den som står med linan iaf:)
Jo visst detta kommer lösa sig, men jag vill ju att det ska börja hända saker nu å inte behöva stå å stampa på samma ställe hela tiden:/ Tack för dina tips!!

Vilka bra tips i övrigt. Jag har ett litet komplement... om du vill ut och promenera så tömkör. Hade en åring som var livsfarlig på samma vis (bortskämt sto) och fick ha både hjälm och säkerhetsväst när jag skulle leda henne, fick inte använda något annat än långt grimskaft för ägaren. Hon var hur snäll som helst bakom, dvs sparkade inte bakåt. Stegrade sig lite när man tömkörde men det hade hon ju inte så mycket för eftersom man inte är lika skraj bakom som framför då...

min unghäst var hyfsat bestämd i början och hon nöjde sig inte emd att stegra utan attackerade dessutom. hehehe

jag tydker att man alltid ska ha med sig pisk vid hantering av ystra unghästar, inte för att klappa till dom men för att hålla avstånd och lägga sig på samma förutsättningar som hästen.

man måste helt enkelt var bestämd och konsekvent utan att för den delen bli arg och frusterad. min unghäst har jag alltid lett i enbart grimma och det gjorde jag genom hela trotsperioden. när hon fick sina utbrott så var det enda jag sa till henne BORT! och det med hela kroppspråket och grimskaftet och pisken. sker det för att hästen vägrar gå fram så finns det flera sätt att göra:

1. sitter man på ryggen: se till att ha blicken högt hela tiden, undvik att hästen får stanna, läg den hellre på små volter och zickzacka fram den. stannar den är det oftats för sent :) skulle den resa sig då så är det ett kraftigt ryck i ena tygeln och volta som gäller. om och om igen. står dens till skulle jag nog låta den stå där tills den går... det blir ju tråkigt förr eller senare och då kan man berömma massor istället. börjar man ge skänkel framåt måste man fortsätta med det även i stegringen. släpper man där då kommer den stegra sig igen.

2. från marken:
det hjälper ofta inte att backa en sådn häst då de lättare hamnar på bakdelen och kan resa sig. det är bättre att egentligen vänta utdom och berömma när de går fram. skulle den stegra sig kan man göra en 180 graders sväng mot hästens bakdel, då kommer de ner och fortsätta göra det tills hästen gett sig. man akn om man orkar håla ett lätt tryck i hästen grimma tills den går framåt. beröm i små steg.

angående longerningen:

vart har du blicken/överkroppen riktad när du longerar?

jag tycker du ska tömköra din häst. både i ridhus ute på vägen osv.. då kan du lättare tillrättavisa henne och driva henne framåt och ur detta, har funkat för mig med unghästar som gör på detta sätt och det blir inte farlig för dig... mvh

Tack för svaren!!! Guld värda och ska genast prövas:)
Får se hur det funkar då hon har en tendens att börja gå bakåt när hon blir tillrättavisad framifrån. Men jag ska absolut pröva!!
För jag känner att detta börjar bli ett för stort problem och hon tar överhanden mer och mer:crazy:

Du är inne på rätt spår när du misstänker att hon kommer börja backa om du går in framför henne, vilket hon gör helt rätt i. För om du går in framför henne så stänger du den vägen som du vill att hon ska gå. Och även om du står kvar relativt vid sidan så kommer du fortfarande att luta in din kropp mot hästen om du ska korrigera henne framifrån som du fått tips om tidigare, så att du stänger hennes väg framåt. Har du otur så leder detta till att du får en smäll eller så reser hon sig högre så att hon går över... Helt onödiga risker att ta...

En häst som reser sig har lagt in bromsen alltså tappat framåtbjudningen. Vilket är det som du måste åtgärda, så att du aldrig behöver hantera stegringarna som bara är slutstationen i hennes protester. Du ska ha hunnit ta tag i problemet mycket tidigare än så.

Enklaste sättet att få unghästarna att inse att dom ska gå framåt oavsett vad som kommer i deras väg, brukar vara att ha dom i ett lite längre grimskaft så att man helt enkelt kan börja driva dom runt sig på en liten volt så fort dom börjar tänka bakåt.

Jag brukar ha ett vanligt dressyrspö i handen bara att driva dom runt med, så att man når ut till dom. Och även här tänk på att du måste ha positionen ganska långt bak, så att även din position agerar drivande.

/Camilla

Förresten, den donna jag hade att göra med trotsade ju järnet och försökte vända mm den första tiden (vid tömkörning). Det enda som hjälpte på riktigt var att skrika och "vråla" åt henne, knäppt men så var det! Antar att hon hade känsliga öron... eller så var det så att jag "tog över" då även om hon gick före.. :) (obs ingen vanlig träningsmetod jag har -att skrika... ;) )

Jag varken slår, skriger eller rycker mina hästar i grimman/trenset.
Jag tror på att få respekt genom alltid att vara en trygg och säker ledare.
Jag har alltid lååångt grimskaft på hästen när jag hanterar. Minst 4 meter helst 7.
Då kan man om hästen krånglar bara gå vidare! Då har du en trygg avstånd till hästen.
Hästen lär sig snabbt att du inte vänter på den, så det är hästens ansvar att hänga med. Om du stannar när hästen stannar lär den sig ju att det är den som styr, då slutar den se dig som ledare och börjar prova att lära dig lydnad!
Det är det den håller på med, så du får se till att byta roller.
Om hästen inte går med när du går vidare beror det på att ditt grimskaft inte är tillräckligt långt eller att den inte ser dig som ledare.

Kanske funkar detta... det fungerade garanterat inte med den donna jag hade med att göra. En häst som lärt sig att den får göra vad den vill hela tiden och att det lönar sig att sparka på människan är det kanske lite annat jobb med. Dessutom hade hästen i det här fallet lärt sig att det fungerade att dra iväg också. Men det var min donna. Hoppas TS häst inte är lika systematisk... :)

(som sagt brukar ju inte unghästträningen så ofta innehålla skrikande och vrålande... men hellre lite ringande i öronen och mild hantering i övrigt tycker jag... det ska vara trevligt att tränas, eller hur? ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 737
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama