unghäst som inte tycker om att vara själv.

C

coreri

Hej, jag har nyligen fått en urmysig medryttarhäst. Hon är ett varmblod på 5år. Hon är nyligen betäckt så tar några veckor innan jag kan rida henne men åker ut ett par gånger i veckan ändå för att lära känna henne. Som sagt verkligen hur mysig som helst. Men hon blir lite orolig om hon är "ensam" och med ensam menar jag om det inte är några andra hästar i närheten. Tex om man tar in henne i stallet för att borsta och pyssla och dom andra är kvar i hagen blir hon lite orolig och gnäggar efterdom. Men lugnar ner sig ganska snabbt. Men för att jag i framtiden ska kunna rida ut ensam på henne har jag börjat ta med henne på korta promenader och då blir hon väldigt orolig. Ska titta väldigt mycket, lyssnar, stannar och vill vända hem osv. Sist stötte vi på en älgtjur och hon blev livrädd. Själv försöker jag vara lugn, gå långsamt och försöker inte ha grimskaftet spänt. Min fråga är om nån har lite tips på hur jag kan träna henne på att vara själv. Pressar jag henne för mycket? Alla tips är välkomna!

Sv: unghäst som inte tycker om att vara själv.

Jag tycker att du gör alldeles rätt som pysslar mycket med henne och är ute och går.
Fortsätt med det. Hon lugnar ner sej framöver ska du se. Nu är allt nytt och hon kanske har extra kraft nu när hon inte rids.
Sedan går det säkert mycket bättre. Du kan!

Sv: unghäst som inte tycker om att vara själv.

ingen som vill följa med ut och gå? :)
Annars tycker jag att de är en bra ide. bra initiativ eller hur det stavas! :)
Roligt att få bli medryttare, och kul att följa dräcktigheten!
Mitt varmblod som jag tog hem efter att ha saknat henne i 7år var jätte orolig i början. hon lugnade ner sig efter ett par dagar och är idag lika lugn som förr.. :)
Henne funkade de jättebra med när man tar med en kompis ibland. gärna eftersom hon är dräcktig så hon inte kastar.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka