C
coreri
Hej, jag har nyligen fått en urmysig medryttarhäst. Hon är ett varmblod på 5år. Hon är nyligen betäckt så tar några veckor innan jag kan rida henne men åker ut ett par gånger i veckan ändå för att lära känna henne. Som sagt verkligen hur mysig som helst. Men hon blir lite orolig om hon är "ensam" och med ensam menar jag om det inte är några andra hästar i närheten. Tex om man tar in henne i stallet för att borsta och pyssla och dom andra är kvar i hagen blir hon lite orolig och gnäggar efterdom. Men lugnar ner sig ganska snabbt. Men för att jag i framtiden ska kunna rida ut ensam på henne har jag börjat ta med henne på korta promenader och då blir hon väldigt orolig. Ska titta väldigt mycket, lyssnar, stannar och vill vända hem osv. Sist stötte vi på en älgtjur och hon blev livrädd. Själv försöker jag vara lugn, gå långsamt och försöker inte ha grimskaftet spänt. Min fråga är om nån har lite tips på hur jag kan träna henne på att vara själv. Pressar jag henne för mycket? Alla tips är välkomna!