Unghäst som gick för länge med mamma.

M

My Precious

Har ju alltid hört att man inte ska låta fölet gå med mamman längre än 6 månader (utan att man skiljer dem för en tid). Min unga dam gick med sin mamma tills hon var nästan två år, hur tror ni detta kommer att påverka henne i livet?

Tror ni att det kommer att prägla henne över huvud taget?
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

De är ju individer, så det går inte att säga huruvida din häst påverkas eller inte.

Sen är det ju frågan om hon gått med mamma enbart eller om det varit fler i flocken. Och hur har mamma varit, låtit henne dia eller jagat iväg?
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

säger inte fölets mamma till när hon tröttnat? vårat föl är fyra månader snart fem och hennes mamma har börjat tröttna och blir sur ibland.
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

Ja, tydligen var mamman extremt beskyddande mot henne. Stötte inte bort henne utan hade henne under sina vingar om man säger så.
Jo såklart är de alla individer, min tränare sa att hon förmodligen kommer att bli en osjälvständig och envis individ som vuxen pga av detta. Tror inte det fanns fler hästar i flocken förutom hon och mamman då, inte jag som fött upp henne så jag är inte helt säker dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

Min häst gick tillsammans med mamma och syster fram till dess att hon var 11 år gammal. Som 10 åring (på hösten) blev hon inriden, innan dess hade hon inte gjort något eller varit iväg någonstanns själv.

När jag då fick henne var hon en "hemsk" häst. Livrädd för det mesta, sökte otrolig trygghet hos alla andra hästar och har alltid varit otroligt lågrang (med mamma och syster var där ju aldig något snack om att hon var lägst).

Nu, 6 år senare, har hon blivit betydligt bättre, men söker fortfarande otroligt mycket (be)skydd i flocken när hon kommer till något nytt ställe. Plockar man ut denna häst ur hagen hon valt ut som beskyddare, tror hon ibland världen skallrasa ner... Men ger man henne någon månad blir allt bra och hon känner tryckhet med alla och är inte rädd för att alla skall försvinna för henne :)
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

jag hade en connemara val. när jag va ung som gått med sin mamma och storasyster tills han va 5 (då va han inte heller riden). han hade självkänsla och egen vilja så det räckte och blev över, lättskrämd va han inte heller. tävlade honom upp till msv. en härlig självsäker ponny som inte backade för något :D :love:

tror nog att dom blir som dom blir (och som man gör dom), det är så mkt. som styr ;)
det halvblod jag har nu är oxå härligt självsäker, han gick med sin mamma tills hon "sparkade" bort honom när han va runt 10 mån, då flyttade han hem till mig :love: (idag är han 8 år)
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

Svårt att säga hur dom blir, precis som nån skrev här tidigare så är det säkert individuellt.

Min häst gick med sin mamma till han var endast tre månader... Det pga att stoet fick tarmvred pga förgiftning och senare sprack magsäcken... Hon stod på dropp fem dagar tills dom visste vad som skulle hända med fölet. Dom stog då i var sin box bredvid varandra.
Vi fick flaska honom ett tag men sen när vi släppte ihop honom med ett annat sto med föl fick han dia men på nätterna fick han stå i egen box bredvid.

Han är väldigt "folkkär" men samtidigt en häst som "klarar" mycket på egen hand, han är underbar! Köpte honom när han va sex månader och nu är han 14.

Så du ser, det kan gå bra även om dom är väldigt kort tid med sin mor oxå.
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

Har ju alltid hört att man inte ska låta fölet gå med mamman längre än 6 månader (utan att man skiljer dem för en tid). Min unga dam gick med sin mamma tills hon var nästan två år, hur tror ni detta kommer att påverka henne i livet?

Tror ni att det kommer att prägla henne över huvud taget?

att man skiljer dem är ju främst för att stoet ska sina, och för att avvänja fölet från diandet.

i det vilda skiljs fölet åt som ca åring, då stoet vanligtvis är dräktigt igen och stöter bort den tidigare fölungen för att kunna ägna sig åt den nya avkomman.

haft fölisar som inte avvandes ordentligt förrän de var dryga året. de blev helt vanliga hästar det lovar jag :D
 
Sv: Unghäst som gick för länge med mamma.

-Åh vad skönt att höra!
Skall nog bli häst av henne med, tillslut:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
988
Senast: Ketrawzc
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
611
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp