Unghäst som börjat slänga av ryttare, tips!!!!

Lillan108

Trådstartare
Hej!
Vi köpte en unghäst för lite mer än ett halvår sedan, ett stort fullblod. Det har varit mycket träning ang. hanteringen av henne.(kunde inte sitta fast till en början, rädd för att gå själv ifrån stallet och diverse annat. Mycket hjärnspöken) Men hon har alltid varit väldigt trevlig att rida, tills det blev något kyligare. (vet att detta påverkar hästar energimässigt, vi har en till som varit tokig under den kyligare delen av året)

Problemmet är att unghästen helt plötsligt har börjat bete sig "dåligt" ute och kan därför inte ridas själv längre. Och för en vecka sedan på ridbanan vi lånar, blev hon skogstokig och bockade, skuttade i galoppen tills hon fick av mig. Idag skulle min mor rida henne, i en hage där vi ridit förut, och hon blir tokig igen och börjar studsa. När det inte fungerar stegrar hon sig och slutligen när inte det fungerade gör hon ett hopp upp och åt sidan, varav ryttaren tappar balasen.

Vi är rädda nu att detta är något hon kommer fortsätta med då det har hänt två gånger under en och samma vecka. Hur tränar man lättast bort det? Det har varit en en utveckling från att bara studsa lite, till att bocka och slutligen till att stegra sig. Någon som har tips på hur vi ska kunna hantera henne? Och hur vi ska kunna rida henne utan att sätta oss sjävl i fara..?)
 
Hur gammal är den och vad har den gjort innan?
Om vi utgår från en fysisk frisk häst hade jag gjort ett rejält markjobb innan jag satte mig på den igen.

Annars, det gamla vanliga; har den ont? Ta hjälp av nån duktig osv.
 
Hon är fem år och gick i galoppträning som två- åring. Hon passade inte då hon var för stor och tung. Fick föl som 4 åring och har mest bara stått. Hon kom till oss i slutet av April, då var hon förutom galoppträningen riden kanske 10-20 gånger. MEN hon har inte betett sig så här innan.

Några bra tips på markjobb? Just nu är vi bara konfunderade på henne varför hon helt plötsligt börjar bete sig såhär!
 
Hon är fem år och gick i galoppträning som två- åring. Hon passade inte då hon var för stor och tung. Fick föl som 4 åring och har mest bara stått. Hon kom till oss i slutet av April, då var hon förutom galoppträningen riden kanske 10-20 gånger. MEN hon har inte betett sig så här innan.

Några bra tips på markjobb? Just nu är vi bara konfunderade på henne varför hon helt plötsligt börjar bete sig såhär!

Min första tanke skulle vara ifall hon har fått ont? När en häst helt plötsligt ändrar beteende skulle jag åtminstone vilja utesluta det. Fundera på i vilka situationer bockningarna kommer, vad är det hon inte gillar och protesterar mot?
 
Skulle testa att tömköra, påverka hästen på olika sätt där för att se om det går att jobba igenom hästen, då har den inte ont iallafall. Om det inte är diffusa ryggproblem som spökar då.

Sen hade jag tömkört innan ridningen så att hästen är lite genomjobbad och lite rastad innan.
Tror tyvärr annars det är så att hästen helt enkelt kommit på att den kan få av ryttaren, vissa hästar sätter rutin direkt dom kommit på en ny grej. En bra grej är ju om det finns tillgång till någon ryttare som sitter kvar på hästen när den börjar och inte åker av och kan fortsätta rida som ingenting efteråt. Då brukar sådant försvinna relativt fort.
 
Hej!
Vi köpte en unghäst för lite mer än ett halvår sedan, ett stort fullblod. Det har varit mycket träning ang. hanteringen av henne.(kunde inte sitta fast till en början, rädd för att gå själv ifrån stallet och diverse annat. Mycket hjärnspöken) Men hon har alltid varit väldigt trevlig att rida, tills det blev något kyligare. (vet att detta påverkar hästar energimässigt, vi har en till som varit tokig under den kyligare delen av året)

Problemmet är att unghästen helt plötsligt har börjat bete sig "dåligt" ute och kan därför inte ridas själv längre. Och för en vecka sedan på ridbanan vi lånar, blev hon skogstokig och bockade, skuttade i galoppen tills hon fick av mig. Idag skulle min mor rida henne, i en hage där vi ridit förut, och hon blir tokig igen och börjar studsa. När det inte fungerar stegrar hon sig och slutligen när inte det fungerade gör hon ett hopp upp och åt sidan, varav ryttaren tappar balasen.

Vi är rädda nu att detta är något hon kommer fortsätta med då det har hänt två gånger under en och samma vecka. Hur tränar man lättast bort det? Det har varit en en utveckling från att bara studsa lite, till att bocka och slutligen till att stegra sig. Någon som har tips på hur vi ska kunna hantera henne? Och hur vi ska kunna rida henne utan att sätta oss sjävl i fara..?)

Givetvis måste man se så hästen inte har ont.

Men hoppar ni upp direkt och börjar rida?
Hur mycket går hästen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp