Unghäst som bockar/sparkar bakut

Horzelover

Trådstartare
Hej

jag har funderingar på att köpa en unghäst som är 3 år gammal. Ägaren berättade i telefon att han kunde sparka bakut i galoppen och när jag provred gjorde han det ett par gånger och bockade och stannade. Men det var inte alls "farligt" eller risk att åka av. Jag är rätt så orädd av mig.

Han är utbildad av unghästutbildare två månader och står nu hos ägaren. Inte riden särskilt mycket sista tiden, arbetad från marken mest.

Jag gillar hästen skarpt och tror att jag har kunskap och erfarenhet nog att utbilda hästen. Skulle ni vågat slå till? Det är väl rätt så vanligt att unghästar håller på så? Jag red på en liten ridbana och hästen är inte så stark. Skulle ni säga till på skarpen, eller bara försöka rida ut med sällskap, hålla upp huvudet och rida framåt när bocksprången/sparkarna kommer? Berömma när han gör rätt och inte kräva för mycket? Löser det sig tror ni?

Tacksam för råd om jag ska våga slå till :bow:
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Om du ska våga eller inte är väl främst upp till dig.
Dock tycker jag man bör utreda VARFÖR hästen bockar och sparkar. Är det bus? Känner den obehag? Har den rent av ont? Var sitter isf smärtan och vad orsakar den?
Jag hade inte köpt en häst med den typen av beteende utan att ha gjort en mycket grundlig veterinärbesiktning för att försöka utröna vad problemet är.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Håller med föregående, ha också i åtanke att en relativt oriden 3åring kanske det är svårt att hitta orsaken på, tänker mig att en häst som är starkare o tränad regelbundet kan man lättare hitta eventuella smärtor?

Jag har själv nyligen skaffat en häst som bockar i serier emellanåt, inte förrän nu, efter 3 månaders ridning, har jag hittat en möjlig orsak, utöver att hon är känslig:crazy:
Då är hon både besiktigad, utprovat olika sadlar o utrustning, kollad av ET o regelbundet riden för tränare. Svårt att avgöra ibland vad som kan vara obehag/smärta o vad som är test eller osäkerhet, eller ren svaghet.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Klart hästen bockar av en anledning, men det är en unghäst varför det inte är särskilt ovanligt att de gör det.

/V
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Har du utbildat en ung och oerfaren häst tidigare?
Det är fler saker att tänka på med en grön häst jämfört med en äldre som man kanske bara "rider till". En äldre häst kan (ibland) vara mer "förlåtande" mot de enklaste misstag. T.ex. när ryttare kränger av sig jackor och annat fladdrande sittandes på hästryggen, när man otympligt segar sig upp i sadeln, landar med en duns i sadeln osv osv vilket kan vara en väldigt stor grej för en unghäst som då kanske ger sig in i en bockserie.

/V
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Självklart är det så, men man ska ändå vara försiktig med att skylla beteenden som detta på att "det är ju en unghäst och de brukar ju göra så". Bättre att man är på den säkra sidan och kollar upp det.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Jag förstår vad du menar - och jag håller med dig att det är bra att kolla upp. Men kan man unghästar så kan man (i många fall) se och förstå situationens anledning till varför de bockar. Har man inte det "ögat" så är det förstås bättre att kontakta en veterinär en gång för mycket än för lite.

/V
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

jag hatar när hästar bockar! så jag skulle hållt mig långt borta från en sån häst! tycker det är riktigt obehagligt att rida en häst som bockar för att försöka slänga av en.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Jag håller med om vad dom andra skrivit. Jag skulle slå till om det är så att du gillar hästen, och som du själv säjer, det är inget som skrämmer dig.

Jag har inte ridit in jätte många, men ändå en hel del, och jag brukar låta bockningar bero. Bara man får fram hästen och att det inte är med uppsåt att få av ryttaren eller att man märker att den gör det av obehag.

Skulle dock åxå låta hästen genom gå en ordentlig vet bes, röntga rygg och kanske ha ut en ET som du vet är bra för att bara känna igenom hästen.
Det KAN ju faktiskt vara så att den har ont.
Har den inte det så är det bara att tuta och köra ;)
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Vad har det med saken att göra, om jag ridit in hästar tidigare? Nu var det ju inte det frågan gällde.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Det verkar som ni flesta snälla människor som svarat tycker likadant: att man ska dra öronen åt sig.

Jag kan inte påstå att jag har lust att röntga igenom en unghäst för en massa tusenlappar för att i värsta fall inte hitta något fel men hästen ändå fortsätter med det beteendet/har ont. Jag tittar nog vidare efter något annat.

Han kanske har hett temperament och inte gillar skänkeln, men då är det nog ändå inget för mig.

Tack!
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Du kan ju be att du får kontakta unghäst utbildaren och höra hur hästen betedde sig hos dem. Kan vara att den bara har överskottsenergi nu när den knappast rids. Lycka till.
 
Sv: Unghäst som bockar/sparkar bakut

Köp inte problem, de kommer ändå.

Du kommer ju så länge hästen håller på så jämt sitta och fundera vad det egentligen handlar om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp