Unghäst som backar. Vad göra?!?

Capricorn

Trådstartare
Ja jag har då stött på ett problem med mitt treåriga sto.
Vid longering har hon fått för sig att hon ska backa från mig. Hon går ut på volten ca ½ varv sedan vänder hon sig med annsiktet mot mig och börjar backa:/
Det spelar ingen roll om jag har henne på en jätte liten volt så jag orkar rama in henne med spöt bakom rumpan eller om hon är på en stor volt. Det blir lika varenda gång!!
Någon som har erfarenhet av detta problem som kan dela med sig av lite tips=)

Sv: Unghäst som backar. Vad göra?!?

Hej!

Prova att lina henne i en hörna så du har staket eller sarg i halva volten och ta hjälp av en kompis som står utanför din volt, på det öppna spåret. Behövs nog bara några visningar med långpisk tills hon förstår!!
Mvh Lena

Läs av henne, bli bättre med din "tajming", du måste se vad hon ska göra innan hin har gjort det och kunna mana på henne redan då. har hon väl hunnit börja bromsa är du för sent ute, Medelstor volt, se och känn detaljerna så lösr du det. Det handlar om att träna sitt öga...

Hästen förstår inte vad du vill. att den vänder sig mot dig är ett tecken att den försöker förstå. den avsäger sig inte arbetet.

ha en medhjälpare första gångerna som går brevid hästen och sen sakta drar sig in mot mitten.

att gå på den med pisk osv skapar bara spänning helt i onödan, när det bara handlar om att hästen inte förstår vad den skall göra.

HAr det gått att longera henne ordentligt innan?

Det jag undrar är om hon vet vad du begär av henne lr om ni precis har börjat med longering?

Hästen fattar inte vad du vil den ska göra, så om jag vore du ville jag annvändt två tömmar istället, så att du får gett signaler på yttersidan också, men för att annvända två tömmar, måste man annvända en longering gjord.

googla på longering med två tömmar, så hittar du massa svar:)

nja,men det va därför jag undrade om hon longerat en period och hästen förstått hela tiden tills nu. För då kan detta ju handla om att hästen har börjat testa för att slippa.
Därför är dte lättare att ge råd när TS svarat på mitt förra inlägg:)

Har hästen förstått longering innan?

Annars tror jag som mackan att hästen inte förstår vad den ska göra.

Jag skulle prova att tömköra hästen istället och när den förstår tömtagen så skulle jag tömköra den på volt så att man kan hålla emot på yttersidan om den försöker vända in.

Sedan är det också otroligt viktigt med tajming och att man har rätt position i förhållande till hästen. Akta så man inte kommer framför hästens bog då kan den uppfatta det som att den ska stanna. Speciellt viktigt är det också att inte smacka på hästen om man står framför den dvs framför bogen. Att ta hjälp av någon kan ju också vara ett förslag.

nja,men det va därför jag undrade om hon longerat en period och hästen förstått hela tiden tills nu. För då kan detta ju handla om att hästen har börjat testa för att slippa.

:) så klart, såg inte ditt inlägg då jag skrev mitt, dom lades inn nestan på likt:p

Tack för alla svar!!
Ja hon förstår vad hon ska göra:) Det har gått jätte bra att longera henne innan. Hon har varit jätte duktig:)
Men nu bara slår hon i handbromsen och backar. Det kan gå bra i många varv innan hon börjar och ibland går det inte ens ett halvt varv innan hon sätter igång med detta.
Men ska pröva tömkörning får vi se om det funkar bättre när det finns något på utsidan som stöd:)

Hästen förstår inte vad du vill. att den vänder sig mot dig är ett tecken att den försöker förstå. den avsäger sig inte arbetet.

ha en medhjälpare första gångerna som går brevid hästen och sen sakta drar sig in mot mitten.

att gå på den med pisk osv skapar bara spänning helt i onödan, när det bara handlar om att hästen inte förstår vad den skall göra.

Nej gå på med pisk är inte ett alternativ heller!!
Pisken har jag bara för att rama in henne. Och hon förstår mycket väl vad hon ska göra, då detta har funkat bra förut:) Antagligen bara test och försöka komma undan men jag behöver få bort dessa fasonerna:)

Jo visst är det testande från hennes sida:) Då detta funkat förrut:)
Men jag behöver få bort detta tänk från henne:/ Är rädd att hon tar till detta även under ridning när det blir jobbigt för henne. Hon behöver ju tänka framåt:)

Två linor fungerar ju jättebra. Men jag förstår inte hur ni använder en pisk eftersom det inte är något alternativ. Pisken är en väldigt bra hjälp, förlängd arm, för att visa vägen. Beroende hur högt den hålls, och i vilken position i förhållande till hästen, även framåtdrivande. Vad jag menade med att en kompis står utanför volten på den öppna delen med en pisk, det är att jag skulle inte vilja komma bakom en häst som backar. Det har med säkerhet att göra. Då använder jag hellre en förlängd arm (pisken) för att slippa vara nära. Jag använder alltså inte en pisk för att slåss. På detta sättet blir det inte heller ett stressmoment.
Men som sagt, två linor är ju ett jättebra alternativ :-)
Hoppas att det löser sej!
Mvh Lena

en pisk använder man ju inte för att straffa hästen med, man har den som en förlängnig för att bara tillrättavisa på ett bra sätt.. och när man tillrättavisar behöver man inte spöa sin häst. finns många olika bra sätt att tillrättavisa på.. tycker många här har bra förslag så som att tömk på volt. men ska man tömköra måste man ha väldigt mycket erfarenhet för att det ska bli rätt, man vill inte att det ska gå fel med en 3 åring. tycker även att du ska ta hjälp av en annan person som går i ringen med dig när du longerar som håller pisken och är med när hon visar tendenser på att vända upp och då visar pisken mer tydligt bakom rumpan, så hon inte får en chans att vända upp. man måste försöka läsa av sin häst i tid. detta är en mkt bra grej och dom brukar sluta när man har gjort det ngr gng tills med ngn om man gör det på rätt sätt:). detta hon gör en typisk unghäst grej.. antingen så gör dom det i början för dom inte förstår de första gångerna, men efter ett tag så testar många om dom kan komma undan på detta sätt.. jag vill önska dig lycka till, du har fått många bra råd här i tråden.. mvh

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV