Unghäst och foderbehov!

kopparberg

Trådstartare
Jag undrar hur man delar in den växande hästens behov när det gäller foder? Jag håller på att fixar med ett excelprogram för eget behov (för att slippa skriva med blyerts och sudda, ändra, sudda som man "gjorde förr" ;) ).
Det jag saknar för att kunna räkna som jag vill är unghästens foderbehov. Alltså hur man "delar upp" åldersbehovet eller hur man säger?!
Alltså, vad behöver ett precis avvant föl? Och kan man säga "nyligen avvant tom 1 år"? Och sedan räkna "1 år tom 2 år", "2 år tom 3 år" och sedan räkna hästen som vuxen?

Jag har tabeller på det hela, men de är så många år gamla så jag vet inte om de fortfarande gäller!

Någon uppfödarkunnig och foderkunnig som vet? :bow:

Sv: Unghäst och foderbehov!

jag brukar räkna på ungefär samma behov "från betesperiod till betesperiod"
Dvs avvänjning fram till betet
första betet fram till nästa bete
etc

Brukar funka bra för mig.
Tabellerna funkar nog bra fortfarande, använd dem med förnuft och och kombination med vad du ser och känner på fölet/unghästen (hull o muskulatur).

Det finns en tabell i boken om islandshästar - från föl och uppåt. Men generellt bör det väl finnas i Plancks bok?

Jag gick en kurs på Strömsholm för nästan 20 år sedan (herregud vad gammal man är?! :crazy: ), så jag har en del material med foderlära, och författare är ju "givetvis" Planck.
Trodde att det materialet eventuellt kunde vara för gammalt, men det verkar det inte vara!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 654
Senast: startpompe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 819
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka