unghäst nån som vet om uppklassning?

Sv: unghäst nån som vet om uppklassning?

Å HUR KAN DU veta att min häst tar skada av min ridning? å hur länge hon håller..

eftersom hon har gått så lugnt framåt kommer hon hålla i många år så e de rätt motion, rätt kost å bra tränare

Det går ju tydligen inte resonera med dig så jag tänker inte ens försöka längre.

(jag har inte orkat läsa alla inlägg)

jag tycker att du ska sänka tempot avsevärt! det är bara 1m. om nu hästen inte når fram i kombenationerna så räker det ju att rida lite framåt just till komb. man behöver ju inte raca runt hela banan, för antar att det är en lokal(?) och där brukar det ju inte vara så mycket relaterande avstånd. har du tänkt på hur de etablerade unghästryttana rider sina ughästar? de rider i ett mycket lågt tempo för att få hästarna att hinna med och inte stressa iväg. din häst kanske är liten men det är ju galoppen som räknas, hade en häst i den storlekn en gång, den vann hur mycket som hellst bara för att den var ganska liten fast med en stor galopp.
tänk på at du hoppar låga klasser och de flesta hästar kan blunda när de hoppar så pass låga hinder. tycker du ska skola din häst en nolla eller en rosett är inte allt. Tycker att du ska tänka på din häst framtid, inte så kul med en häst som stressar så fort den kommer in på en bana, kan vara svårt att skola om en häst som har lärt sig att stressa. utan tänk på din häst framtid. tror inte att det kommer att funka när ni kommer att gå upp i klasserna.

Håller med de flesta här...Ingen idé att lägga ut en sån här tråd om man inte vill höra kritik osv...Och tror knappast det är nån som gör det för att va elak! När jag fick min unghäst (fullblod) Så började jag på 90-100 cm och han var väldigt stressad och hade väldigt bråttom ..Jag strunta fullständigt i om jag gick nolla eller inte, gjorde volter inne på banan då jag kände det var nödvändigt och struntade i hur många fel jag fick..Höll på så tills vi ridit ihop oss och han börja fatta vad det handla om..och jag anser att det hjälpt hur mkt som helst...det är ju lite det som unghäst klasser är till för...Och du säger att den har svårt att räcka till i komb osv...Men bara för det så måste man ju inte rida i full fart hela banan, kommer ju absolut inte funka sedan när du ska upp i klasserna heller.
Lycka till!

tyvärr så är det alldeles för många som har blågula rosetter i huvudet, eller de tävlar om vem som har flest rosetter. vet en tjej som har en superbra häst, men hon rider JÄMT för att vinna och bryr sig inte om hur det ser ut eller viklen häst hon sitter på bara hon vinner. men dock så funkar det bara upp till 120, när de kommer upp i högre klasser funkar ingent och hästen stoppar och river helatiden. oftast om hon gör bra resultat så är det stolpe in. är det så det ska vara?

Nu.har.jag.då.en.fråga.till...Antar.att.de.e.ganska.självklart...
Men.visst.måste.jag.få.starta.avd.A.i.90cm.eftersom.jag.e.kvalad.i.100cm?Även.om.jag.inte.har.2.nollor.i.90??Bäst.å.fråga..har.inget.Hopp.tr.hemma:angel:

ja det får du om hästen är 6år.

Kvalen skall göras i samma klass man vill rida i eller klass över.

Dvs om du har två felfria i 110 så får du rida avd A i samtliga klasser upp till 110

Har du ett kval i 100 och ett i 110 så får du bara rida max 100 i avd A

Okej.tack:)
Han.är.kvalad.i.
1m.än.så.länge...Tänkte.avsluta.säsongen.med.att.rida.90-100.bara.å.då.tänkte.jag.han.kunde.gå.avd.A...Å.japp.han.e.6.år!;)

Inte för att det har med saken att göra, men varför alla punkter i dina texter????? Rätt svårläst blir det!

Haha tack så mkt!!;)
DEt är sjukt jobbigt och eftersom jag har en bärbar dator så e det ju inte bara å byta tangentbord:( Men den ska lämnas in, har inte fått tummen ur än bara =) Så jag försöker passa på att skriva nu när jag är på jobbet ...Därför får jag skriva med punkter, för de e ju änna jobbigare att läsa om jagfårskrivautannåttallsemellan ;):D

Tag det lugnt.
Vardöe skall du stressa med omhoppning nu ?
Det kommer du att gå göra tids nog ändå.

:rofl::rofl::rofl: Åååh din stackare! Måste vara hur jobbigt som helst att vara utan mellanslag. Fortsätt du med dina punkter :)

LÅnar min egen knapp.

Om nu TS har problem i kompinationer så undrar jag hur det kan påverka tempot i en klass utan kombinationer.

Fast i din träningsblogg så står det ju att du och tränaren har kommit fram till att du måste hitta ett lugnt tempo :confused:

häst nr 1 ella snart 6 år liten ponny liknande 153 hög. har svårt för att räcka till med ett språng i galoppen.

i skövde va de kombination därför jag gasade på. i borås som jag hoppade i helgen 90 och 1m va de inga kombinationer å då gasa jag inte på för då klarar vi det, men hon räcker inte till i galoppen om jag har lugnt tempo vilket min tränare rekomenderat mej att öppna upp galoppen lite mer om det är kombinationer.

häst nr hacke 15 årig fullblod ska hitta lugnare tempo å gå, han är för het, har för brottåm, jag blir osäker å vill hålla in han dundrar på å kommer för nära. de va de som stog i träningdagboken..

förövrigt så ville jag bara veta om hon fick då vi redan har nollro i 90-1m å hon blir 6 i april.

min kompis tycker hon är redo för 110 å tränaren med men de väntar jag med tills i sommar så hon kan ta kombinationerna bättre

Kombination skall väl inte finnas på .90 och 1m klasser ?

Fortfarande är frågan VARFÖR vill du att hästen skall behöva gå mot klockan ?

Kombination får finnas i 1m-klasser. Men det är fullständigt ???? varför den måste gå i övertempo hela banan för det.

Sen borde det väl vara konstaterat att en häst inte alltid tar längre språng för att den går fortare.

Det handlar väl snarare om att hästen kräver mer dressyr så den klarar att länga sig när det behövs.

Sen undrar folk varför svenskarna köper så mycket unghästar från Tyskland. Jo för att där är det inga nybörjare som hoppar dem på tävling som små räserbilar... :smirk:

Well, din här är obalanserad och slänger sina bogar till höger och vänster på dina hoppfilmer. Hon ser ostadigt och vinglig ut och ni ger ett intryck av en liten b-ponny unge som rider mot klockan.
Du MÅSTE stärka henne så att hon kan hålla upp sig i svängarna, dessutom dra ner på tempot.

Jag hade en häst i träning för ett par år sen, okänd härst och ålder, men vet. trodde 8-9 år, å jag red ju och tränade därefter.
Efter 1 år skulle hon säljas och skulle in på beskt. röntgen och fick åka hem med sprutade framknän och pålagringar. Dessutom så var det tre veterinärer som kollade henne i munnen och alla var eniga om att hon inte kunde vara mer än 5 eller 6.
Hon hade en enorm kapacitet, stadig och välbalanserad och henne kunde jag rida mot klockan. Men nu i efterhand har jag så dåligt samvete, hade jag vetat hennes egentliga ålder hade jag aldrig ridit henne så.
Så gör inte det du heller, speciellt inte på en obalanserad häst.

Min ponny (som förövrigt ägs av en tjej här på Buke) jag hade travade jag runt 70 klasser på i typ ett år, bara för att hon stressade så mycket. Efter ett år la jag in galopp mot ett eller två hinder, saktade av till trav och la volter tills hon va lugn och sen fortsatte det så, ökade successivt med galoppen och efter 2 år kunde jag själv bestämma med mindre än ett tygeltag hur hon skulle gå. Bättre och mer "team" har jag aldrig varit med någon annan hopphäst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag vill bara börja med att säga att om inlägget ligger fel, får Admin gärna flytta på tråden. Jag hittade inte vart den skulle vara...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: IngelaH
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta. Debuterade 1,10...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Långnos
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar