Sv: unghäst nån som vet om uppklassning?
Well, din här är obalanserad och slänger sina bogar till höger och vänster på dina hoppfilmer. Hon ser ostadigt och vinglig ut och ni ger ett intryck av en liten b-ponny unge som rider mot klockan.
Du MÅSTE stärka henne så att hon kan hålla upp sig i svängarna, dessutom dra ner på tempot.
Jag hade en häst i träning för ett par år sen, okänd härst och ålder, men vet. trodde 8-9 år, å jag red ju och tränade därefter.
Efter 1 år skulle hon säljas och skulle in på beskt. röntgen och fick åka hem med sprutade framknän och pålagringar. Dessutom så var det tre veterinärer som kollade henne i munnen och alla var eniga om att hon inte kunde vara mer än 5 eller 6.
Hon hade en enorm kapacitet, stadig och välbalanserad och henne kunde jag rida mot klockan. Men nu i efterhand har jag så dåligt samvete, hade jag vetat hennes egentliga ålder hade jag aldrig ridit henne så.
Så gör inte det du heller, speciellt inte på en obalanserad häst.
Min ponny (som förövrigt ägs av en tjej här på Buke) jag hade travade jag runt 70 klasser på i typ ett år, bara för att hon stressade så mycket. Efter ett år la jag in galopp mot ett eller två hinder, saktade av till trav och la volter tills hon va lugn och sen fortsatte det så, ökade successivt med galoppen och efter 2 år kunde jag själv bestämma med mindre än ett tygeltag hur hon skulle gå. Bättre och mer "team" har jag aldrig varit med någon annan hopphäst.