unghäst nån som vet om uppklassning?

Sv: unghäst nån som vet om uppklassning?

men ävenom du nollar 90 så innebär det inte att du får en perfekt runda. :crazy:
90 är så pass lågt att alla kan klara det. Det handlar om att ha balanserat, avvägt tempo. Det är det du tränar för, trodde många av oss.
Just det du skriver att: hon ska inte trampa om... det är ju det vi alla syftar på. Det ska hon inte göra i rätt tempo.
Prata med din tränare och förstår inte denne problemet så byt!

Som någon skrev: anlndningen till att unghästar nara får gå avd B är för att för många tror att allt ligger i farten :eek:
lyssna på Alexandra W, hon skriver kloka inlägg i denna tråden

Senast ändrad av en moderator:

men markarbetet sitter å eftersom du inte känner denna häst å bara sett en film på henne tycker jag inte att du har å har en andledning att säga saker heller för du vet inte varför hon går så lr gör så för du vet inget om henne?

sen va de inte sånna här komentarer jag ville ha skapade tråden för jag ville veta.

å jag kan länga å korta galoppen då hon är galoppör igentligen så de är hennes starka sida.

hon har väldigt lätt för sej å jag har skyndat långsamt, men det är snällare för henne att hoppa snabbare å slippa trampa om ä bättre att smacka än spöa

Men varför lägga upp en film om du inte vill ha tips och kommentarer?Om du absolut inte vill ha annat än det du efterfrågade i första inlägget i tråden så ignorera bara det alla skriver. Varför ens svara om du inte tänker lyssna? Du kunde ha sagt TACK för infon om unghästklasser men istället lägger du upp en film. Jag förstår om du inte tyckte det var OK att vi kommenterade som vi gör om vi inte ens sett hästen, men nu HAR vi ju det. På film visserligen, men vi har ju faktiskt sett den gå en hel bana. Ingen kommenterar för att vara taskig, utan för att hjälpa dig. Vi tycker att du har en fin häst som verkar gilla det här med hoppning, MEN vi vill också att du ska ha det i många år till. Ta till dig istället, och tänk på det. Fråga din tränare varför hon säger att du ska rida på så fort (ta inte bara "hon trampar om annars" om hon trampar om när hon går i lägre tempo måste man jobba på det, man kan inte bara öka tempot då och tro att det ska hålla i längden). En tränare är inte allsmäktig och allvetande, de är EN tränare av MÅNGA. Jag har ridit för tränare som ska vara superbra som jag inte alls håller med, särskilt i efterhand när jag nu är några år äldre (och visare förhoppningsvis).

Du förlorar ingenting på att ifrågasätta. Din tränare kanske ger dig en förklaring som du tycker är jättebra, eller så gör hon inte det. Det enda som händer då är att du kanske hittar en annan tränare som är bättre. Som gör att ni kan tävla längre och högre i klasserna och få bättre resultat.

Och absolut, bättre smacka än spö - men smackningarna har jag inet sagt någonting om. Men det har du helt rätt i.

Med markarbete menar jag inte ren dressyr, det kanske behövs också men det tycker jag inte jag kan se av en film när ni bara hoppar. Men markarbete som i att korta och länga, över bommar eller bara ute i naturen eller på ridbanan. Även klättring och andra stärkande övningar så att hon orkar bära sig även i den korta galoppen. En starkare häst som orkar bära sig även i kort galopp kommer att kunna klara av omhoppningar bättre, få bättre resultat i högre klasser och antagligen hålla längre.

Och kom ihåg att du förlorar ingenting på att ifrågasätta din tränare. Absolut ingenting.

Jag håller bara med, och tycker att du kanske ska byta tränare om denne tycker du ska rida så här.

Jag tycker rundan var hemsk helt enkelt, jag håller med Alexandra på varenda punkt. Vill du verkligen lära dig rida och utbilda din häst rätt - lyssna på henne och ta till dig vad det står.

Är säker jätte arg nu och sur för att vi kritiserar ditt sätt att rida men det var ju fakitoskt det du bad om, vi vill ju inte göra det sämre utan bättre och många här har faktiskt koll på vad vi säger. Som Alexandra säger så håller jag med i vart enda inlägg, det jag inte fattar är att du inte vill ta åt dig.. du vill enbart tro att vi säger så här för att trycka ned dig! Det är ju det vi inte gör, vi ser ju att din häst tycker detta är skoj och för att du ska bibehålla glädjen frammåt i tiden så måste du ändra stil att rida henne på för såfort du debuterar högre höjder så finns inte dessa "lätta" avstånden kvar utan du kommer få tänka ut redan innan vad du ska rida på och då funakr det helt enkelt inte att rida på fart och hoppas att det blir bra i slut ändan för det är lite så det känns just nu faktiskt. För du kommer då behöva veta att min häst klarar av att korta sig både tempo och steglängd för att veta att du kommer räcka ut. Detta är ju ändå mer viktigt åd du har en liten, kort galopperad häst som kommer behöva det här stödet. Jag säger inte detta bara för att vilja låta näsvis men jag har ett helt stall hemma med unghästar och alla, då menar jag alla.. går i stadigt temp, i en bärig galopp där dom kan gå i både fri form och i en arbetande form. Och min äldsta häst är också 5 och jag vill själv vilja ge honom det bästa för att ha det roligt sen, för du får ut det otroligt mkt mer sedan. Än så länge funkar det, men det gör det inte sedan. Det ända du gör nu är att du sviker din häst, för hon kommer garanterat inte tycka detta är lika roligt om ett par år då hon ständigt kommer veta att don inte fixar det och kommer få ta i varje gång. Och det med rasen och att den går galopp till vardags. Det gör mina med, men det är ingen ursäkt till att dom får rusa omkring och säga; nää, mina hästar är galopphästar så dom kommer inte kunna korta sig för det tycker dom är för jobbigt så jag låter dom hoppa i vilket tempo dom vill!

Jag hoppas verkligen att du tar åt dig det vi säger för vi säger ionte detta för att vara elaka utan enbart för att vilja hjälpa dig och din fin fina häst till ne mycket roligare framtid!

Lycka till :bow:

Senast ändrad:

ganska intresseant att alla tycker på samma vis på denna sida.
fast utbildade tränare inte kan någonting?

tänker inte byta tränare å tänker inte ta å göra nått av det ni skriver eftersom jag vet att ni har fel för både jag å tränaren känner hästen det gör inte ni så lätt är det!

detta va inte det jag bad om å tycker bara det härligt är patetiskt att alla tycker min tränare gör så fel genom att vilja hjälpa oss å hans träning ger resultat.

jag har testat två tränare på samma klubb å samma har sagt samma sak..
är det fel på dom utbildade tränarna lr e de ni som har fel som dömmer ur en inspelad film på någon minut?

tycker det är ganska skoj att denna rundan va så fruktansvärt hemsk att flera ur publiken kom ut å gratulera mej för en fin ritt, MIn tränare vet vad han gör de vet inte ni för ni känne rinte hästen

Jag hoppas verkligen att du tar åt dig det vi säger för vi säger ionte detta för att vara elaka utan enbart för att vilja hjälpa dig och din fin fina häst till ne mycket roligare framtid!

Lycka till :bow:

PRECIS! Folk tar alltför ofta kritik som något negativt - att man bara tycker att de är dåliga eller något. Konstruktiv kritik som yttrats i denna tråd är ju en helt annan sak och det är synd att det inte kommer till nytta.

tänke rjag inte göra för hon vet ingenting om hästen å är inte utbildad tränare å de ni säger är väl valda ord från en film på 1 min å av den filmen tror ni att ni vet allt å kan allt om hur min häst ska utbildas?

ganska intresseant att alla tycker på samma vis på denna sida.
fast utbildade tränare inte kan någonting?

TRO mig när jag skriver att det inte behöver betyda ett skvatt att en tränare är utbildad. Har både hört och sett och varit med om själv ett antal tränare som har väldigt konstiga åsikter om både det ena och det andra. Men du väljer ju att göra som du vill och då är det inte mkt mer att göra. Fortsätt rid i övertempo du och se hur länge din häst håller och är förblir ärlig på hinder. Lycka till...

jag har frågat min tränare å även tränat för en annan tränare, å båda säger samma sak, då kan ingen av dom utbilda folk i det dom är utbildade i då?

båda sa att hon måste ha högre tempo för hon räcker inte till i kombinationerna å dom avstånd som andra bara kan lunka runt hon är liten å jag vet mkt väl vad jag gör med min lilla häst å de gör tränarna med

tycker bara attalla trådar spårar ur så fort man frågar något, men nu har även denna spårat ut å de hela för att folk som sett min häst på en film på 1 min kan allt å min häst å helt plötsligt ska jag byta tränare?

de kommer jag inte göra. har haft denna häst i 3 år å jag känner henne utan å innan å jag vet exakt vad jag gör så alla andra som verkligen känner min häst skulle aldrig sagt byt tränare då han hjälp oss att utvecklas något enormt.
så nej de ni kallar kritik tar jag som outbildade kunnande å snabba komentarer från en film , en kunnig person skulle inte sagt de ni säger allt från en film ..

Å HUR KAN DU veta att min häst tar skada av min ridning? å hur länge hon håller..

eftersom hon har gått så lugnt framåt kommer hon hålla i många år så e de rätt motion, rätt kost å bra tränare

Håller med Hopp_o_galopp helt där, det spelar ingen som helst roll hur mkt en tränare är utbildad. Jag har ridigt för många(!) och bara för dom har en status som ne tränare behöver det verkligen inte betyda någonting, alla som hoppas medelsvårt-svår klass är väl inte utbildade men många va dom kna väl rida ändå? Och sånna som hoppar det kanske inte heller kan va dom snackar om, så det är helt olika.

Problemet är ju det att du verkligen inte vill lyssna på vad vi säger, det är ju inget elak i sig de vi säger. Vi säger fakta!

Du säger att vi är dumma, okunniga etc. Men hur kan du egentligen säga hur mkt vi kan? Det kan du inte göra! Du vet väl för sjuton inte vad jag har gjort med mina hästar så jga tycker inte heller du ska uttala dig på det lite dumma "ursäktande" sättet du gör. Lyssna och Lär istället!

som igen, ALL KRITIK ÄR INTE DÅLIG KRITIK!

båda sa att hon måste ha högre tempo för hon räcker inte till i kombinationerna å dom avstånd som andra bara kan lunka runt hon är liten å jag vet mkt väl vad jag gör med min lilla häst å de gör tränarna med

Hästen täcker inte mer mark för att tempot är högre, man måste ha längre galoppsprång...
Och visst, mot kombinationer och relaterade avstånd utan möjlighet att rida på ett extra får du nog jobba lite, man att flänga runt en hel bana i 190 är enbart negativt ur hästens synpunkt!
Det spelar ju ingen roll om du får 11 galoppsprång mellan två hinder där de flesta andra rider på 10, eller hur?

Att hästen tar skada av din ridning råder det ingen tvekan om...

Och förresten, om du nu står för vad du gör och är säker på din sak finns det ingen anledning att ta bort filmen.

tänke rjag inte göra för hon vet ingenting om hästen å är inte utbildad tränare å de ni säger är väl valda ord från en film på 1 min å av den filmen tror ni att ni vet allt å kan allt om hur min häst ska utbildas?

Din häst är på den punkten inte annorlunda än andra unghästar. Om de är shetlandsponnyer eller shirehästar, om de har guldkantat stam och oerhörd kapacitet eller ä glada hobbyhästar med okänd stam.

Det är INGEN skillnad på grundutbildning. Ingen skillnad alls. A och O är en bra grundgalopp, med bärighet, i avvägt tempo och i en unghästform. Inte mer, inte mindre.

Det finns INGEN häst som är betjänt av att flåridas runt en bana, jagas runt en bana, elelr en tillåtas gå i eget valt vansinnestempo. Fullt fräs är dock vad många hästar som inte riktigt har styrkan och orken, som inte är redo för uppgiften, eller som till och med är osäkra, tar till.

Där är det vårt förbannade ansvar som ryttare att hjälpa hästarna, och ge dem en gedigen grund, att bygga vidare på. Istället för att tänka kortsiktigt, låta dem fara runt kring metern på ren fart, och sen krascha självförtroendet på dem när de kommer upp på högre höjder, oförberedda för uppgiften och utan möjlighet att reda ut det.

Och en bana består INTE av bara kombinationer. Du rider i alldeles för högt tempo HELA banan, inte bara trycker på vid kombinationen för att räcka igenom.

Om du inte själv sett/märkt det, så din häst slår om flera gånger, och korsar även. Och soms agt tempot som det tjatats om. Allt är tecken på att styrkan och balansen inte finns där. Det behöver den inte göra på en 'småtting', men det är ditt ansvar att hjälpa henne finna den. Inte kortsiktigt rida efter rosetter.

och, det går inte skylla allt på sin tränare. Du har ett ansvar som hästägare med.

Och om vi sett din häst hoppa en bana eller träffat den irl - det spelar ingen, GRUNDEN är densamma för ALLA unghästar. Din, min och Malin Baryards.

de såg faktiskt inte så snabbt ut å de va en snygg runda å alla i publiken aploderade just för att vi bara va 3 som nolla å kom runt å att att hela rundan verkligen satt, alla avstånd allt.
.

Nu är jag måhända elak.. Men du har ju talat om hur bra hon gått i 90-klasser, att ni var en av 3 felfria etc.

Tävlingsresultaten finns online. Ni var en av TIO felfria.

Och hade 17 fel i 90 cm-klassen.

Anser du fortfarande att det inte går för fort, grunden sitter och så vidare? Och att alla som försökt hjälpa dig har fel?

Håller faktiskt med den andra som har skrivit att det ser inte ett dugg snyggt och kontrollerat ut.
Vad får du ut av att flängrida?
Vad får din häst ut av det?

Du har ju faktiskt mer än "bara" en film som ligger på den länken du länkade till. Där är det även träning och jag tycker att det ser precis likadant ut på träning som på filmen. :crazy:

Och många här har faktiskt utbildat hästar upp i höga klasser och dessutom ett flertal hästar och din häst är på inget vis unik när det gäller vare sig hoppning eller utbildning

jag har frågat min tränare å även tränat för en annan tränare, å båda säger samma sak, då kan ingen av dom utbilda folk i det dom är utbildade i då?

Kombinationer och linjer är helt olika och det är bara när det är just kombination eller linje med 3 galoppsprång som det inte går att ändra antalet språng mellan. På ALLA andra distanser kan du rida på fler språng om du har en mindre, kort galopperad häst. Det är att föredra framför att jaga fram den på en distans den har svårt att klara. Detta borde dina tränare säga till dig och det är en självklarhet för alla som håller på med hoppning! Speciellt när det är en ung häst!

tycker bara attalla trådar spårar ur så fort man frågar något, men nu har även denna spårat ut å de hela för att folk som sett min häst på en film på 1 min kan allt å min häst å helt plötsligt ska jag byta tränare?

Det var ganska många filmer på din länk :smirk:

de kommer jag inte göra. har haft denna häst i 3 år å jag känner henne utan å innan å jag vet exakt vad jag gör så alla andra som verkligen känner min häst skulle aldrig sagt byt tränare då han hjälp oss att utvecklas något enormt.
så nej de ni kallar kritik tar jag som outbildade kunnande å snabba komentarer från en film , en kunnig person skulle inte sagt de ni säger allt från en film ..

Visst kalla alla okunnig när du inte vet vad för folk som svarar i tråden. :angel:

En kunnig person kan läsa ut det mesta genom bara en film :cool:

Alla hästar är olika individer och ska ridas på olika vis.
Att man har ett avstånd mellan hinderna får man i sin tur anpassa efter hur sin häst är. Har man en häst med korta galoppsteg så får man helt enkelt lägga in ett galopp språng till, inte öka farten.
Man ska kunna rida sin häst i ett och samma tempo runt en banan MEN kunna variera galoppsprången UTAN att påverka sitt tempo.
Att rida i ett för fort tempo utan att reglera sin häst får följande effekter som man ser på filmen, att hästen kommer fel på hinderna. Bla för närma och i bland för tidigt, och då oftas i följd av att hästen "jagas" mot hindret.
En häst ska komma i sitt fina tempo och mot hindret ska man korta galoppsprången (utan att påverka tempot) som gör att hästen kommer närma hindret (är hindret 90 cm högt ska den hoppa tidigast 90 cm från hindret) och på så vis få en rund och fin språngkurva.
Detta är något som kan vara jobbit för ryttaren at träna in, att kuna korta sprången i tid och på så vis kunna placera hästen rätt och få ut maximal språngkurva.

Att skylla i från sig på hästens ras, storlek osv kommer man ingen vart med. Om man vill bli bra osm ryttare måste man bli självkritiskt och hela tiden i frågasätta sig vad man kan göra bättre, inga undan flykter!
Se på gammla Mynta hon var runt 158 i mankhöjd och har gått de allra största tävlingarna emd bra resultat. Hade hon jagat i väg hästen i övertempo så hade hon aldrig varit i de klasserna.

Kolla in ponnyfolket de finns ex i D ponny klasserna de som rider med D ponnysar som precis är förståra för att vara c-ponnysar och så finns de de D ponnysar som borde vara hästar. Där kan avstånden ställa till stora problem pga de olika galoppstegen som ponnysarna har, den lilla har kort galopp och den stora en galopp som en häst. Hur redar de ut sina problem. Jo genom att hitta ett bärit tempo och sedan reglera galoppstegen på sina ponnysar.

Det man kan se på din film och reagera på det är att det ser stressigt och spänt ut, lite mer lugn och avspändhet hade varit trevligt båder för dig och hästen och bärja jobba på att använda stora och små galoppsprång utan att påverka tempot, då tror jag att du kommer åt din hästs kapacitet på ett helt annat sätt, att ryggen och tekniken kommer att förbättras och komma mer till sin rätt.

Tycker inte att du ska ta illa vid dig och vända taggarna utåt. Utan de flesta här inne vill bara hjälpa dig på traven och göra så att ni kan bli ännu bättre.

Ang tränare så har jag tränat för en del, vissa var inte mkt att hänga i grannen för. Tränar själva nu sedan ett par år tillbaka för en tränare som ger mig så mkt "aha" upplevelser på varje träning och allting börjar falla på plats.
Har haft en tränare som inte kunde föräklara varför hästen strulade som hon gjorde, han kunde inte hjälpa mig att ändra min ridning för han visste inte vad som var fel, och visste inte tränaren hur skulle jag då veta det!?
Det fick jag ganska fort erfara när jag kasserade den tränaren och skaffade en ny.
Så vad som är bra tränare de uppfatas olika i olikas ögon. Men har man ridit i många, många år så har man hunnit med en hel del tränare....
Detta gäller många av oss i tråden.

Jag tror faktiskt inte att alla som svarat på den här tråden är dumma i huvudet och helt okunniga, de flesta om inte alla delar samma värderingar som jag i frågan.

Jag tycker att du ska tänka över varför du har en helt annan åsikt än alla som svarat på ditt inlägg...du kanske inte har rätt?

Har sett filmen och det är inte katastrof men absolut inte bra.
Tycker tempot är högt och hästen obalanserad men med mer träning kommer det säkert att bli bra. För hästen är positiv och ställer upp vilket är en mycket bra egenskap hos en hopphäst.

För att bli bra/bättre måste man inse att man är dålig och inte alltid vet bäst.

Lycka till.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag vill bara börja med att säga att om inlägget ligger fel, får Admin gärna flytta på tråden. Jag hittade inte vart den skulle vara...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: IngelaH
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta. Debuterade 1,10...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Långnos
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar