unghäst nån som vet om uppklassning?

Sv: unghäst nån som vet om uppklassning?

Man får vist starta i både avd B och A samma dag. Men du får inte rida avd B i t.ex 0.90 och sedan avd A 1.00.
Det står att man inte får starta avd A om man i tidigare klasser ridit avd B.

Fast storleken har ju knappast med att göra om den räcker fram eller ej, det har galoppen :crazy:

Jag tycker att du rider alldeles för fort för att vara med en unghäst!

de såg faktiskt inte så snabbt ut å de va en snygg runda å alla i publiken aploderade just för att vi bara va 3 som nolla å kom runt å att att hela rundan verkligen satt, alla avstånd allt.

http://sofiashastsida.zoomin.se/P660026 här är rundan iaf.

se själva å döm tycker INTE jag vrål rider lr tycker ni? hon e liten bara å just därför jag blev så glad för de e många som inte tror hon ska räcka till i motståndet med större hästar då hon tar mindre steg.

Alltså jag är ledsen, men jag tycker det ser stressat ut. Hon går i värsta omhoppningstempot och ändå smackar du på henne? Det är så långa avstånd på den där banan (knappt något relaterat avstånd alls) så du hade lugnt kunnat ta det lite långsammare.

Fortsätt jobba med att stärka upp henne så du kan kontrollera steglängd i galoppen (istället för tempot) så kommer det gå bättre och bättre! Lycka till med din jättesöta lilla häst och grattis till en felfri runda!

Kan ju tillägga att jag själv rider unghästarna så långsamt att jag nästan alltid får tidsfel istället (detta oavsett kroppstorlek). Allt för att de ska hänga med - både kroppsligt och mentalt. Noll fel och placeringar får komma i sista hand, utbildning i första.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, nej. Jag tycker inte det ser riktigt bra ut. Det ser inte dåligt ut, men det finns saker att jobba på. På filmen ser det ut som att hon ibland kommer väldigt nära hindret, och det ser inte snabbt och balanserat ut utan mer bara snabbt. Dessutom går hon med huvudet så högt upp i vädret så känslan jag får är att du inte hade kunnat korta henne ens om du hade velat det!

Jag tycker att du ska jobba mer på avstånd och på att korta och länga henne.

Hon ser jättefin ut och har snygga språng, och verkar tycka det är kul. Så det kan säkert bli en toppenhoppare av henne. Men ta det lite lugnt och jobba mer på markarbetet så kommer hoppningen bli ännu bättre, och du kommer kunna ta det lugnare.

Som någon annan redan har skrivit så är det skillnad på banan i avd B och omhoppning i avd A: i den senare måste du ha en häst som är mer samlad.

*lånar knapp*

Lite OT, men på vilken typ av tävling måste man göra dessa felfria rundor? Är det lägst lokal nivå eller funkar även inbjudningstävling?

*KL*

Jag har kikat på filmen, och den hästen anser jag övht inte ska gå mot klockan på ett bra tag. Det är övertempo, och det går på fart. Trots att det är långa, fina avstånd.

Vore det MIN häst skulle jag faktiskt plocka NER henne i klasserna och gå tillbaka till klubbnivå/CR/pay and jump etc, och jobba på att få till en grundgalopp i normaltempo och som är bärig.

Det går att hoppa på fart på snälla banor utan relaterade avstånd, och på lägre höjder, men det brukar straffa sig ordentligt senare.

Och har hon bara kapacitet och styrka, så inte behöver hon flänga över hindren för hon är 1,53 inte. Okej att hon kanske får svårt i kombinationer och du får trycka till där för att hon ska räcka till om hon är kortgalopperad, men resten ska inte tas på fart.

Himla söt häst är det dock, och bussig.

orkar inte ens disuktera lr tjaffa om detta för så här blir det alltid på buke tyvärr.

jag kan korta henne för mkt det är la där problemet sitter, när dom på träningen ska ta 5 galoppsprång kan jag få 4,5,6 galoppsprång så hon är väldigt flexibel.

hon är inte alls obalans lr har svårt för att hoppa men när man galopperar lite korare så stämmer naturligvis avstånden för henne då hon går bättre på ponny avstånd.

andledningen för att jag smackar e för att hon ibland tittar å börjar tveka lite innan hindrena å då brukar jag smacka ist för att gå på med spö som tyvärr många gör på unghästarna.

hon har nollat 7 gånger i 70, 6gånger i 80cm,10 gånger i 90cm, så de finns ingen anledning att plocka ner henne.

markarbetet sitter deb i lb i augusti, tränar även för dressyr tränare.

MEN DETTA HAR JU INTE MED ÄMNET TILL TRÅDEN, tycker inte folk har rätt att säga saker dom ibland gör här på buke utan vad dom ser på en film? på en unghäst som är på borta plan kanske fösta gången inget ni vet, så inga sånna komentarer tack va inte det jag ville ha inte syftet med tråden

Senast ändrad av en moderator:

men markarbetet sitter å eftersom du inte känner denna häst å bara sett en film på henne tycker jag inte att du har å har en andledning att säga saker heller för du vet inte varför hon går så lr gör så för du vet inget om henne?

sen va de inte sånna här komentarer jag ville ha skapade tråden för jag ville veta.

å jag kan länga å korta galoppen då hon är galoppör igentligen så de är hennes starka sida.

hon har väldigt lätt för sej å jag har skyndat långsamt, men det är snällare för henne att hoppa snabbare å slippa trampa om ä bättre att smacka än spöa

jag kan korta henne för mkt det är la där problemet sitter, när dom på träningen ska ta 5 galoppsprång kan jag få 4,5,6 galoppsprång så hon är väldigt flexibel.

Men BÄR hon då? Jag tror alldeles säkert att hon kan korta sig. Hon är ganska lik hur min valack var som ung, och man kunde korta ner honom nästan hur mycket som helst. Men det var svårt att SÄNKA TEMPOT, och ännu svårare att få bärighet. Men korta steget gick fint.

hon är inte alls obalans lr har svårt för att hoppa men när man galopperar lite korare så stämmer naturligvis avstånden för henne då hon går bättre på ponny avstånd.

Svårt för att hoppa tycks hon inte ha, får lite fel avstånd ibland bara, kommer lite nära, men det är sånt som ger sig med rutin. Men även där skulle ett lägre tempo hjälpa henne, ge henne mer tid att se, bedöma och taxera. Hinna med, och inte bara 'ett hinder till - hopp'.

andledningen för att jag smackar e för att hon ibland tittar å börjar tveka lite innan hindrena å då brukar jag smacka ist för att gå på med spö som tyvärr många gör på unghästarna.

Jag påpekade inte smackningen alls iofs. Just för att jag inte uppfattar det som att du 'fartsmackar' utan 'peppsmackar', 'kom igen, tveka inte'

hon har nollat 7 gånger i 70, 6gånger i 80cm,10 gånger i 90cm, så de finns ingen anledning att plocka ner henne.

Om hon nollar eller ej är irrelevant i det här läget. Det som är relevant är att du får den bäriga galoppen i lugnare tempo. Sen om hon går i den en hel bana och har tre pet, det är helt skitsamma nu. Det är inte bättre hon går i övertempo och nollar, det kommer ge dig huvudvärk senare, det går bara till en viss gräns, sen kommer hon inte hinna med när avstånden blir mer relaterade, när vägarna blir mer tekniska och när banan testar hur bra du kan reglera din häst.

MEN DETTA HAR JU INTE MED ÄMNET TILL TRÅDEN, tycker inte folk har rätt att säga saker dom ibland gör här på buke utan vad dom ser på en film? på en unghäst som är på borta plan kanske fösta gången inget ni vet, så inga sånna komentarer tack va inte det jag ville ha inte syftet med tråden

Du skrev själv 'se och döm själva'. Och det är just det vi gör, ser och dömer. För hur ogärna du än vill inse det, så din häst går i övertempo och i alldeles för högt tempo.

Men du har en jättefin liten bussig häst där, ta och förvalta det, ge henne de bästa förutsättningarna, och befäst först, och klassklättra sen. Grunden är A och O; sen handlar allt om rutin. Men finns inte grunden så... :crazy:

JAG STRESSAR inte men går hon långsammare trampar hon om å då är ju hela banan fuckt up för henne,

det är väldigt viktigt för henne att man kommer rätt på första hindrena å att allt sen rullar på. jag stressar inte men de va två hinder på banan som dom med vuxna hästar vägrade ut sej på å dde va la dom jag smacka på.

hon är arab å hennes huvud ställning är där atomatiskt annars skulle jag ju inte ha martingall..

sen tycker jag att du kanske skulla ha lite mer info om hästen lite mer än en film för att kunna utala dej,

hon går bara hoppning varannan vecka vilket jag valt för jag vill att hon ska tycka de e roligt å en dressyrlektion i veckan för de anser jag vara viktigast.

men detta va ju inte de jag ville med tråden hålll dej gärna till ämnet

ENLIGT TRÄNAREN JAG TRÄNAR FÖR ska hon gå i det tempot annars blir allt å avstånden stämme rinte kortar jag henne blir avstånden fel å hon kan bära sej utan problem.

sen tycker jag de är ganska fantastiskt att ni efter sett en film på min häst vet exakt vad jag ska göra med henne.

jag gör som MIN tränare säger som jag tränar för varannan vecka så de ni säger är orelevant för jag litar på honom som är utbildad å väldigt duktig

JAG STRESSAR inte men går hon långsammare trampar hon om å då är ju hela banan fuckt up för henne,

DÅ är hon inte redo för de klasserna, om hon inte klarar att på ickerelaterade avstånd galoppera lugnt och fint utan att trampa om. Det var den sämsta förklaring jag hört..:confused:

hon är arab å hennes huvud ställning är där atomatiskt annars skulle jag ju inte ha martingall..

Om hon är startklar LB och markarbetet sitter som du säger finns det ingen anledning att hon ska gå med huvudet i vädret. SKylla på rasen är bara ännu en dålig bortförklaring.

ENLIGT TRÄNAREN JAG TRÄNAR FÖR ska hon gå i det tempot annars blir allt å avstånden stämme rinte kortar jag henne blir avstånden fel å hon kan bära sej utan problem.

Men snälla, VAD blir fel på helt orelaterade avstånd? Okej i kombinationer som jag redan sagt., Men förklara VAD som blir fel i avståndet på ett hinder 10 - 16 språng bort, om hon skulle gå i en god grundgalopp istället för att rusa??

allvarligt talat sluta lägg dej i för denna tråd skapade jag inte för tempo å avstånd för de tränar jag för et utbildad tränare som hjälper oss å jag tror mer på honom än dej,

så du tycker att man med en unghäst ska ha form på den å arbeta den mellan hindrena ist för att göa så lätt som möjligt för den å låta den rulla på mellan avstånden å inte störa för mkt

SÅ JAG TROR MER PÅ min kunniga tränare som KÄNNER hästen å mej än dej ä ber dej nu lämna tråden å mej för detta vile jag inte ha

så du tycker att man med en unghäst ska ha form på den å arbeta den mellan hindrena ist för att göa så lätt som möjligt för den å låta den rulla på mellan avstånden å inte störa för mkt

Jag tror på balans, och jag tror på att ha hästar som är redo för uppgiften. De kan rulla på alldeles excellent i öppen unghästform, de behöver inte gå med huvudet i vädret för det.

då trampar hon om, å de vill inte jag lr tränaren de är inte snällt mot henne...

om jag har ett lugnt grundtempp på henne så lägger hon atomatiskt in ett steg om jag inte länger hennes galopp

så nu kan du sluta tro att du kan allt om min häst för de överlåter jag till min tränare

sen tycker jag de är ganska fantastiskt att ni efter sett en film på min häst vet exakt vad jag ska göra med henne.

jag gör som MIN tränare säger som jag tränar för varannan vecka så de ni säger är orelevant för jag litar på honom som är utbildad å väldigt duktig

Fast varför skulle man inte kunna göra det?? Det är precis så man gör när man dömmer unghästar i 4års championatet och när man godkänner hingstar i bruksproven

Ibland kan man faktiskt ta åt sig av vad andra säger och vad vet du vad det sitter för folk här och skriver??

Det kanske är utbildade tränare och ryttare som rider i höga klasser.

Du har en rätt otrevlig attityd till kritik :crazy:

då trampar hon om, å de vill inte jag lr tränaren de är inte snällt mot henne...

om jag har ett lugnt grundtempp på henne så lägger hon atomatiskt in ett steg om jag inte länger hennes galopp

så nu kan du sluta tro att du kan allt om min häst för de överlåter jag till min tränare

Men varför inte fundera en stund på VARFÖR hon trampar om? En häst som trampar om hela tiden har problem. Att hitta anledningen är första steget att lösa det. Och en unghäst SKA kunna gå en runda i balanserad galopp i unghästform utan att trampa om hela tiden. OAVSETT storlek.

Så, varför inte försöka lösa problemet nu medan det är litet, istället för att dölja symptomen med fart, och få ett större problem senare?

Och vad spelar det för roll om hon går på 18 språng där en mer storgalopperad går på 17? Är totalt skitsamma sålängde det inte är relaterade avstånd. Varför inte hålla en bra grundgalopp, och sen 'trycka på' lite i kombinationer eller på korta, relaterade avstånd där det krävs?

Kan du inte fråga din tränare varför h*n anser att hästen ska gå i så högt tempo, istället för att ni bygger styrka och rutin i lägre tempo? Du kommer liksom inte med några förklaringar/anledningar, utan bara 'ursäkter', och jag antar att det är vad du fått från din tränare, och det är lite förbryllande. För bra tränare brukar inte bara säga 'för att den inte ska trampa om' som svar, utan kunna förklara anledning - orsak - verkan lite mer?

(Och hur många PM du än skickar om att jag förstör din tråd och slutar jag inte svara ska du se till att den stängs du än skickar, så kvarstår fortfarande min åsikt. Och den är tämligen enhetlig med de övriga svar du fått i tråden.)

Varför lägger du upp en sån här tråd om du inte kan ta folks tips och trix? :)
Själv har jag unghäst som är 6 år och har inte haft en tanke på attt rida omhoppning på henne inte ens nu när hon går 120 och hoppar som en katt och är lika reglerbar som en "vuxen" välutbildad häst...

Som någon sa,träna mer på att kunna reglera tempot och få hästen lugn och hamronisk... man kan övertyga en häst mot hindren men i detta fall när du smackar tycker jag bara att de gör hästen stressad och hon/han går med huvudet i vädret och är totalt okantaktbar...
Träna på låga hinder lugnt, korta, läng exprimentera lite, hur kort kan din häst gallopera MED bärighet?

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag vill bara börja med att säga att om inlägget ligger fel, får Admin gärna flytta på tråden. Jag hittade inte vart den skulle vara...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: IngelaH
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta. Debuterade 1,10...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Långnos
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar