unghäst nån som vet om uppklassning?

F

*fia*

sitter här med min första unghäst som nu debuterat i 1m å börjar bli riktigt snabb på 90banorna,

vi va faktiskt 5 sec snabbare än alla andra på senaste 1 m tävlingen hihi blev helt paff, kollade tiderna hemma på kvällen å vi va snabbare än dom som inte hoppar unghäst med.

nu till min fråga hur e de med 5åringar?

min tanke va att de kanske va dax att hon fick testa en 90 cm bana med omhoppning å känna på lite hur de va.

men min kompis sa att jag inte får hoppa henne som ej unghäst förens hon är 6? lr e de året hon blir 6år?

någon som vet hur de ligger till??

Sv: unghäst nån som vet om uppklassning?

Kan inte hjälpa dig där, men vill också veta svaret. Har en 6 åring. Men annars ska jag passa på att gratta dig!! :banana:

Unghästar (*under 6år) måste gå 2 felfria nollor i respektive klass du vill tävla omhoppning i.

sitter här med min första unghäst som nu debuterat i 1m å börjar bli riktigt snabb på 90banorna,

vi va faktiskt 5 sec snabbare än alla andra på senaste 1 m tävlingen hihi blev helt paff, kollade tiderna hemma på kvällen å vi va snabbare än dom som inte hoppar unghäst med.

nu till min fråga hur e de med 5åringar?

min tanke va att de kanske va dax att hon fick testa en 90 cm bana med omhoppning å känna på lite hur de va.

men min kompis sa att jag inte får hoppa henne som ej unghäst förens hon är 6? lr e de året hon blir 6år?

någon som vet hur de ligger till??
Din häst får inte starta i avd A förrän den är 6 år och har genomfört 2 felfria avd B under samma i år i aktuell klass eller högre. Så även om du har flera nollor i avd B i år så måste du ha två felfria i avd B nästa år innan du får starta avd A

en sak, testa att gå upp från 90 och bara hoppa 1 m och få rutin där tills "ni" fyller 6 så sedan kan du testa omhoppning. Men i mina ögon känns det alltid bättre att ge sin unghäst en fair runda som man kan titta tillbaka på sedan och säga, jävlar va klockrent jag red där!:p :bump:

5 åringar får inte tävla Avd:A. Bara när dom är 6 år får dom klassa upp. När hästen är 6 år och du har gjort två felfria rundor i tex 90 cm så får du tävla avd:a i 90 cm..samma i alla andra klasser:)

Som dom flesta andra skrivit så får du ju inte rida avd A förän hästen är 6 och ni gjort två felfria rundor i avd det året. Sen finns det ju ingen anledning att stressa ut i avd A, ta det lugnt tänk på att hästen ska förhoppningsvis ha många år kvar på tävlingsbanan och att börja rida mot klockan för tidigt är bara dumt.

Nu när ändå denna diskussionen är uppe så undrar jag då;
Har en 6 åring som jag ridit 100cm på länge nu och han har 2 nollor..då undrar jag. Kan jag på samma tävling rida i Avd A i 100cm
och sedan rida Avd B i 110cm??

Japp, det kan du!

Till TS så undrar jag VARFÖR man rider fort på en 5-åring?

Ibland blir man mörkrädd...

Japp, det kan du!

Till TS så undrar jag VARFÖR man rider fort på en 5-åring?

Ibland blir man mörkrädd...

och pga av just detta sätt att se det som TS gör så infördes reglerna om att unghästar måste få vara unghästar. :crazy:

*lånad knapp*
Låt din 5åring vara 5år. Det är jätte kul att rida fort ( i omhoppningen) och ta pris men du få inte stressa med din unghäst för den trots allt en unghäst. Om du vill ha en häst att tävla på även om 10år råder jag dig att fortsätta i unghästklasserna och skola din häst där. så får ni säkert en lång och rolig framtid som avdelning A ekipage om ett par år.

anledningen till att du har så snabb tid i grunden kan helt enklet bero på att din unghäst inte är lika samlad och kontrollerad i sin galopp som de andra hästarna och speciellt inte de vuxna hästarna som har mycket mer muskler och bärighet än din unghäst vilket gör att ni har ett högre tempo. Eller så har din häst en väg vinnande galopp som gör att den plockar in några sekunder på mer kort galopperande hästar.

Kämpa på och ge dig och din häst en lugn och lärorik unghäst tid så kan ni plocka rosetter senare.

Lycka till

Mom. 373
Första stycket sista meningen ändras till
”H” Sammanslagningar av avdelningarna får inte göras. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B.
Häst som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

med andra ord så får du inte starta avd b och a under samma tävling! detta är ett utdrag ur tr ändringarna för 2007.

Senast ändrad av en moderator:

min femåring var oxå alltid "snabbast" i avd b, detta berodde dock på att han inte orkade samla sig tillräckligt utan hoppade mkt på "fart". när vi sedan red avd a så var vi inte alls snabbast i omhoppningarna eftersom det då krävs att de skall samla sig och kunna gå korta vägar.
vet ju inte hur din häst galopperar, men mitt tips är som flera andra har skrivit att bara låta den vara bäbis ett tag. stressa inte!

Mom. 373
Första stycket sista meningen ändras till
”H” Sammanslagningar av avdelningarna får inte göras. Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B.
Häst som tidigare under tävlingen/meetinget startat i avd B får inte starta i avd A.

med andra ord så får du inte starta avd b och a under samma tävling! detta är ett utdrag ur tr ändringarna för 2007.

Tolkar det som att man får hoppa tex 90 avd A och sedan 100 avd B, men inte tvärt om.

det är kanske så det skall tolkas:angel:ledsen om jag drog lite för snabba slutsatser...

ja ni som sitter å dömmer utan att veta fakta så jäkla typsikt buke folk.
:mad:

ENDA andledningen de går fort för henne är för att hon är 153 cm hög å räcker inte riktigt fram i kombinationerna lr mellan avstånden om jag inte har en bra grundfart på henne.

detta har min mkt duktiga träna å många fler sagt till mej,

eftersom hon är mer ponny än häst i kroppen så måste vi ha högre grundtempo så att hon inte hamnar för nära/för långt fram å måste trampa om vilket också tar mkt energi för unghästar å jag inte tycker är särskilt snällt.

de såg faktiskt inte så snabbt ut å de va en snygg runda å alla i publiken aploderade just för att vi bara va 3 som nolla å kom runt å att att hela rundan verkligen satt, alla avstånd allt.

http://sofiashastsida.zoomin.se/P660026 här är rundan iaf.

klart DOM SKA vara unghästar å hon har växt upp långsamt utan massa inriktningar på 3-4 års test osv.

gick i paddock första gången när hon va 4år bara skogsriden innan dess.

det är detta året jag å tränarna har börjat sätta lite mer krav å press på henne.

enda andledningen för jag frågade va att jag ville veta för jag ville hon skulle få känna på en 90 runda med omhoppning innan vintervilan om den möjligheten fanns. ist för att pressa upp henne till 110 som jag kommer vänta tills hon fyllt 6 å de gör hon i mars.

tycka va folk tycker med denna häst har inte haft press,tvång lr hoppat högt, fått växa långsamt å sen tycker jag faktiskt ATT INNAN NI HOPPAR på å snackar om att rida fort osv så kanske ni SKA TA REDA på fakta för detta händer allt för ofta på denna sida tyvärr:(

se själva å döm tycker INTE jag vrål rider lr tycker ni? hon e liten bara å just därför jag blev så glad för de e många som inte tror hon ska räcka till i motståndet med större hästar då hon tar mindre steg.

så för mej va detta ett stort plus hon räcker till å de va undebart att veta..

Okej...så ni e överens nu om att jag får starta först Avd A i 100 cm och Avd B i 110 cm?:);)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag vill bara börja med att säga att om inlägget ligger fel, får Admin gärna flytta på tråden. Jag hittade inte vart den skulle vara...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: IngelaH
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta. Debuterade 1,10...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Långnos
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar