Unghäst klass!! Snälla svara!

C

Covergirl

Hur länge få man hoppa en häst i unghästklass? jag har hört att det rä fram till 6 års ålder, men det kan bli längre om de gått med föl... "min" häst har gått med föl fram till i Maj i år och vi har precis börjat komma igång! jag skulle ev vilja börja tävla i sommar sen och jag undrar då om vi måste börja på "storhäst klass nivå" (kan inte klasserna tyvär! hehe!) eller kan jag tävla i "unghästklass" även fast hon då kommer vara 7 år gammal...????

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Unghäst klass!! Snälla svara!

På vanliga tävlingar är det tom 6 år. På vissa unghästtävlingar (osäker på vilka) så får tex 4-åringar som haft föl gå med 3-åringarna.

Men du kan ju fortfarande rida din 7-åring som om den vore unghäst, dvs ha ett bra, jämnt tempo istället för att stressa runt och jaga sekunder. Går du vidare till omhoppning behöver du inte vara med i den, då placeras du sist bland de som gått till omhoppning, men det kan vara lämpligt att säga till att du inte tänker komma in på omhoppningen. Eller så går du in till omhoppningen och sedan utgår på egen begäran.

På vanliga tävlingar är det tom 6 år. På vissa unghästtävlingar (osäker på vilka) så får tex 4-åringar som haft föl gå med 3-åringarna.

Tävla 3: åringar????????? är det ens lagligt????? :eek: Stackars hästar.. Knappt utvecklade ju...

Du måste mena: En treåring som blev betäckt, fick föl som fyra åring får tävla bland fyraåringar fast att den är fem.

så man får bara hoppa i unghästklass tills det året hästen fyller 6 är slut, inte tills den är 7?:confused:

Ett 7 årigt sto som haft föl får gå unghästklasser hela året som 7 åring.

Svar JA, det är lagligt att betäcka en 2-åring, men det som förmodligen menades i inlägget var de som är betäckta som 3-åringar det är vanligare.

gäller endast i årgångstävlingarna, annars räknas den som vilket 7-åring som helst.
men tydligen har en del distrikt och klubbar valt att tillåta även överåriga hästar i avd B.

Nej, det är inte vanliga tävlingar, snarare typ treårstest och så. Jag är inte så insatt i detaljerna vet bara att det någonstans är tillåtet att starta 4-åring som haft föl tillsammans med 3-åringarna.

Det är korrekt att de måsta vara minst 4 för att få tävla på 'vanliga' tävlingar och där är det max 6 år som gäller för unghästavdelning/klass

Ett 7 årigt sto som haft föl får gå unghästklasser hela året som 7 åring.

Åh tack! Jag var inte säker.. Står det sånthär i TR eller nåt? (var typ 100 år sen jag tog grönt kort och ännu längre sedan jag tävlade:angel: ) hehe!

är det inte- 2 felfria unghäst "rundor" så får man börja tävla. annars är det väl tills hästen fyllt 6 och om hästen haft föl brukar ett år läggas på, alltså 7.

stämmer?

är det inte- 2 felfria unghäst "rundor" så får man börja tävla. annars är det väl tills hästen fyllt 6 och om hästen haft föl brukar ett år läggas på, alltså 7.

stämmer?

Ok... Altså.. När man hoppat i "unghästklass" och gått felfritt 2 ggr så måste man börja hoppa "storhästklasser"?? Eller vad menar du?? Min kompis som tävlar unghäst har hoppat felfritt många ggr men tävlar fortfarande unghäst.. :crazy:

5 åriga hästar & 6 åriga sto tävlar alltid som unghästar även hur många noller de har.

När hästarna fyller 6 år får man rida avd A om hästen har gått så många nollor som behövs för att få gå avd A.
Men man behöver inte rida avd A utan kan rida Avd B hella året som sexåring fast den har många noller.

Varför betäcker man en liten bebis för? :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 324
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?