Unghäst, hur tycker du de ska tränas?

P

perssonemelie

Vet att det är fler här ute i världen som sitter och funderar över vad som igentligen är rätt och fel ang träning av unghäst.
Hur tidigt tycker du man ska börja, för att hästen ska hålla länge, och hur mycket ska den unga hästen tränas?
Hur tidigt tycker du man kan utsätta hästen för mer fysiska uppgifter och hur viktig är träningen med tränare för dig?

Själv sitter jag med en 4 åring som jag köpte i mars oinriden och ohanterad som jag nu ridit in och börjat träna med.. Vad skulle du ha för krav på din häst om den precis blivit inriden och vad skulle du lägga mest vikt på?

Sv: Unghäst, hur tycker du de ska tränas?

när jag anser att man börjar beror på hur hästen är utvecklad.

jag tror att fölet/unghästen blir starkast (håller bäst) om den har fått en bra uppfödning och har rört sig i stora kuperade hagar med andra hästar under sin uppväxt.

när jag ridit in mina hästar så har det varit lite olika ålder på dom beroende på hur dom växt. sitter först in hästen (3-4 dagar/i veckan ca. 20 min/gång) sedan får den vila. därefter börjar jag utbilda, det viktigaste tycker jag är att få hästen att ärligt bjuda framåt och svarar för alla hjälper, därefter att den tar halvhalterna osv. (rider oftast varannan dag 20 min/halvtimme) använder mig gärna av tränare från början.

jag lägger stor vikt på att unghästen får ordentliga vilor med jämna mellanrum för att kunna "smälta" alla intryck. jag hastar LÅNGSAMT ;)

väldigt svårt att svara generellt på tycker jag, hästar kan ju vara väldigt olika utvecklade både fysiskt och psykiskt :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Tora
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 800
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka