Unghäst blir brunstig när hon träffar främmande hästar

Lena J

Trådstartare
Hej! Jag har ett ungsto på drygt tre år som verkar bli brunstig så fort hon träffar främmande hästar! Det märks ingenting när hon är hemma med "sin flock" men så fort hon får kontakt med andra piper och skvätter hon. Hon blir inte sur och svårhanterad, men hon är ofokuserad och har tankarna på annat. Någon som har erfarenhet av det? Är det "tonårsfasoner" som går över med tiden eller behöver det kanske åtgärdas med tex Munkpeppar?

Sv: Unghäst blir brunstig när hon träffar främmande hästar

När jag fick min häst var hon fem år, och så fort hon träffade eller hälsade på nya hästar började hon kissa och småsvätta som om hon var brunstig.

Minns inte vem som sa det men har i min hjärna att någon sa att de gjorde så för att de kände sig lite underlägsna och visste inte hur de skulle bete sig riktigt...

Min häst slutade med det när hon blev lite äldre...

Så gör min häst, hon gnider rumpan mot boxväggen om hon har en valack i boxen brevid, piper och vill gosa när hon kommer till ett nytt ställe! :crazy::crazy:

Hon vill alltid ha alla killar för sig själv och bryr sig inte om det finns andra ston som vill ha kvar sina killar som sina, vilket stona i flocken inte brukar uppskatta... :angel: ;)

Men efter ett tag brukar detta lugna sig, håller i sig några dagar bara...

Hon är född 2007.

Hej! Jag har ett ungsto på drygt tre år som verkar bli brunstig så fort hon träffar främmande hästar! Det märks ingenting när hon är hemma med "sin flock" men så fort hon får kontakt med andra piper och skvätter hon. Hon blir inte sur och svårhanterad, men hon är ofokuserad och har tankarna på annat. Någon som har erfarenhet av det? Är det "tonårsfasoner" som går över med tiden eller behöver det kanske åtgärdas med tex Munkpeppar?

Har du barn??? Tonåringar och i så fall av det fvinnliga könet?? Ser du ngn likhet???

Om det är så förstår jag inte din frågeställning mer än att ett tre årigt sto är lika könsmoget som en för dagen 12 årig tonåring.

Munkpeppar,,, tack för tipset!!!

Ja Coari, jag har barn och även en nu vuxen dotter. Visst svallade hormonerna även där, men det går ju inte riktigt att jämföra. Men prova Munkpeppar på dottern vet'ja :angel:

Jag tror inte att det är så vanligt bland ston att de reagerar så kraftigt som hon gör. Hon ställer upp och skvätter när hon ser andra hästar på flera meters håll, inte bara under brunsten. Det är inte så att hon piper när hon nosar på andra, utan det räcker med närvaron av dem.

Sandrafors: Skönt att det kanske löser sig av sig självt! Man vill ju helst att naturen får ha sin gång och inte styra över hormonerna. Kanske det lugnar sig nu när det blir mörkare och brunstpeioden avtar!

min pojkväns syster har också en sådan ponny. så fort vi ska rida ut tillsammans (de står inte i samma stall) ställer hon sig och piper och skvätter. och min häst är ändå ett sto. och ponnyn är 15 tror jag, så inte tal om några ungdomshormoner där :p precis som din häst gör hon alltid detta, inte bara när hon brunstar.

Tyvärr håller inte teorin om ung ålder.... Jag har haft 2 ston som levde tills de var 25 respektive 30 år, de skvätte, pep och hade sig hela livet igenom. Pissmärrar brukar man kalla dessa individer : )

Tack för era svar!
Fredrikan o Mackan: Vet ni om det gjordes något för att lindra "besvären"? Funderar på att prova Munkpeppar, någon som har erfarenhet av det och hur lång tid det brukar ta innan det ev ger effekt?

Nä jag gjorde inte ett dyft åt det annat än höll hästarna ifrån andra hästar på tävlingar och träningar så gott det gick. Bägge funkade bra arbetsmässigt, det var mest att man skämdes över hur de levde och pep och skvätte och spolade backen och bar sig åt. :D

jag vet flera som rapporterar förbättring med munkpeppar och andra som inte märkt ngn som helst förändring. tror det är individuellt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 778
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 409
Senast: alazzi
·
Hästvård Ett av mina ridston har från "ingenstans" fått jobbig brunst. Hon är inte det minsta arg eller sur. Sparkar inte men är superstressad...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka