Unghästtest - visa eller inte?

Wonderwoman

Trådstartare
Har en 3årig valack som tanken var att visa på unghästtest. Men jag är osäker. Funderar på om det inte är mer värt att visa på kvalitén som 4åring? Han är visad som föl med rätt fina poäng och det är mer för uppfödaren än för mig testet.

Hur tänker ni kring unghästtest?
Varför visar ni eller inte?
 
Du vet väl att det är ändrat numera? Det finns ingen kvalitet och man kan göra motsvarande treårstest för 3-4 åringar samt ridhästtest för 4-5 åringar.
 
Du vet väl att det är ändrat numera? Det finns ingen kvalitet och man kan göra motsvarande treårstest för 3-4 åringar samt ridhästtest för 4-5 åringar.
Jo det har jag hört men har inte läst så mycket om det :angel:. Men ja när jag menar kvalitén så menar jag ju ridhästtestet för 4 åringar :D
 
Jag vill hellre visa på unghästtestet för 3-åringar än motsvarande som 4-åring. Det är tufft med uppsutten hoppning (jag har hopphästar) som 4-åringar på våren även om det sägs att kraven är lägre än vad det var när de visades på hösten. Med det sagt - jag kommer visa mina som treåringar
 
Varför är du tveksam till att visa nu som 3-åring? Någon särskild anledning?
Tycker han är efter och inte så utvecklad. Sen känner jag lite själv att jag inte riktigt orkar pga min egna hälsa. Känns som att det blir en del stress med det, då han behöver framförallt träna mer på löshoppningen m.m. men ska sikta mot att visa honom så får jag se när det är tid om han är tillräckligt redo.
 
Tycker han är efter och inte så utvecklad. Sen känner jag lite själv att jag inte riktigt orkar pga min egna hälsa. Känns som att det blir en del stress med det, då han behöver framförallt träna mer på löshoppningen m.m. men ska sikta mot att visa honom så får jag se när det är tid om han är tillräckligt redo.
Aha ja då förstår jag!
 
Tycker han är efter och inte så utvecklad. Sen känner jag lite själv att jag inte riktigt orkar pga min egna hälsa. Känns som att det blir en del stress med det, då han behöver framförallt träna mer på löshoppningen m.m. men ska sikta mot att visa honom så får jag se när det är tid om han är tillräckligt redo.

Fast vi är ju bara i Januari ännu? Det finns gott om tid att träna tycker jag.
Var i landet är du? Det finns ju en hel del bra organiserade träningar som du kan hänga på.
 
Fast vi är ju bara i Januari ännu? Det finns gott om tid att träna tycker jag.
Var i landet är du? Det finns ju en hel del bra organiserade träningar som du kan hänga på.
Jo absolut, han skall även iväg en månad till en duktig tjej som skall förbereda honom för visning. Så jag har tanken kvar att han skall visas. Skåne så goda möjligheter till träning finns ju här :)
 
Jo absolut, han skall även iväg en månad till en duktig tjej som skall förbereda honom för visning. Så jag har tanken kvar att han skall visas. Skåne så goda möjligheter till träning finns ju här :)
Du får hänga på oss! Jag flyttar ju förhopppningsvis ner nu i mars, och vi har planerat in lite träningar.
 
Jo absolut, han skall även iväg en månad till en duktig tjej som skall förbereda honom för visning. Så jag har tanken kvar att han skall visas. Skåne så goda möjligheter till träning finns ju här :)

Vad bra. Du behöver ju inte heller bestämma dig för visning om inte träningen går som den ska.
 
@Wonderwoman det är visning i Osby 27 juni om du vill ha mer tid på dig.
Jo dom har ju som sagt visning senare också men är ju inte jag som skall visa isf. Men skall prata lite mer med hon som ska visa han, hon skall ju ha honom i april och kan nog ge bra råd om han är redo eller ej. Hon är ju van och har visat en del hästar :D

Men funderar på det här med anmälan. Brukar det gå o anmäla senare eller går platserna åt fort? :idea:
 
Jo dom har ju som sagt visning senare också men är ju inte jag som skall visa isf. Men skall prata lite mer med hon som ska visa han, hon skall ju ha honom i april och kan nog ge bra råd om han är redo eller ej. Hon är ju van och har visat en del hästar :D

Men funderar på det här med anmälan. Brukar det gå o anmäla senare eller går platserna åt fort? :idea:

Jag vet bara hur det ser ut i Mälardalen, här blir det fullt fort fast vi har tre helger.
 
Jo dom har ju som sagt visning senare också men är ju inte jag som skall visa isf. Men skall prata lite mer med hon som ska visa han, hon skall ju ha honom i april och kan nog ge bra råd om han är redo eller ej. Hon är ju van och har visat en del hästar :D

Men funderar på det här med anmälan. Brukar det gå o anmäla senare eller går platserna åt fort? :idea:

Jag har visat i Skåne och Flyinges blir snabbt fullt ffa den i mitten av maj. Missade den anmälan med 46 sekunder för ett par år sen och var sen på typ plats 11 som reserv. De andra hade lite lägre tryck då (för 2 år sen). Det gäller att anmäla i vettig tid ändå och inte vänta till dagen innan för det går inte.

Jag tycker nog att du ska försöka få till lite mer löshoppning än den som beridaren gör i April - det känns för lite och för kort tid. En månad för själva inridningen känns däremot rimlig om inte hästen trasslar på ngt vis.

Sen tror jag du ska ha i beaktande också hur långt det är att köra till de olika platserna det är inte optimalt att ha för lång resa heller om hästen inte är väldigt resvan
 
Jag har visat i Skåne och Flyinges blir snabbt fullt ffa den i mitten av maj. Missade den anmälan med 46 sekunder för ett par år sen och var sen på typ plats 11 som reserv. De andra hade lite lägre tryck då (för 2 år sen). Det gäller att anmäla i vettig tid ändå och inte vänta till dagen innan för det går inte.

Jag tycker nog att du ska försöka få till lite mer löshoppning än den som beridaren gör i April - det känns för lite och för kort tid. En månad för själva inridningen känns däremot rimlig om inte hästen trasslar på ngt vis.

Sen tror jag du ska ha i beaktande också hur långt det är att köra till de olika platserna det är inte optimalt att ha för lång resa heller om hästen inte är väldigt resvan
Planen är isf Bollerup, har bara 2 mil dit. Men kommer att anmäla så fort anmälan öppnar oavsett om jag visar eller ej.

Absolut, tänkte åka både till träningstillfällen och själva, just för att han skall få så mycket miljöträning som möjligt och se olika ridhus. Bollerup skall ju ha något tillfälle så blir ju perfekt att åka på. Så tänker komma iväg kanske 5 gånger innan han åker till beridaren. Han håller på rids in just nu av mig. Men det är ju bara att han skall sittas in i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 156
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 793
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp