Klart det kan gå bra. Det är ju samarbetsvilliga hundar, och som jag upplevt dem ganska veka dessutom. Det betyder inte att det är en bra idé att skaffa en om man inte tänkt jaga. Det finns tusentals hundar som finner sig i sin situation, viftar på svansen och uppför sig trots att de inte får utlopp för alla sina drifter och behov men det är synd att ha en sådan häftig hund och sedan inte använda den till det den gör bäst tycker jag.Ja men fort farande så be höver ingen över tala mig att INTE skaffa en vizsla för det kommer o avsett inte hända. Jag har liksom inte frågat varför eller hur det kan gå fel utan jag undrar varför eller hur det kan gå BRA ÄVEN fast dom INTE jagar.
Jag aaavgudar till exempel alla våra nordiska jaktspetsar. Jag tycker de är fantastiska, underbara och jättevackra - flera av dem är dessutom hotade så jag skulle väldigt gärna hjälpa till. Köpa, avla, sprida. Flera jag känner kör agility och spår utanför säsong så visst skulle min individ säkert funka med det, men det vore så förbaskat synd att inte låta hunden göra den där unika grejen de gör allra bäst! Dessutom riskera att aveln blir urvattnad eftersom jag aldrig skulle kunna veta om min hund verkligen håller måttet, så att säga.
Jag tycker att du tänker från fel håll som undrar varför det går bra, istället för varför man skaffade en viszla till att börja med.. men det är ju min åsikt.