Ungefär..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 075
Sv: Ungefär..

Några få hingstar har en bokningsavgift då vet du att du får plats att betäcka med den.
Språngavgift betalar man till hingstägaren för att hingsten betäcker stoet även om det inte blir föl,
vissa har tagit bort den avgiften och ersatt den med avgift vid konstaterad dräktighet vid 17 dygn,
Sedan har någon hingst avgift vid 45 dygn eller 90 dygn konstaterad dräktighet och då kan man själv eller hingsägaren teckna försäkring för fostret och då har man ingen levande fölavgift ,( finns några hingstar som man betalar både dräktighet och levande fölavg)
Sedan har man avgift till seminstationen fast avgift för deras tjänster (seminering med transporterad sperma eller fryst, ultraljud,) och rörlig för extra utlägg+ uppstallning och på en del ställen betesavg (om man inte betäcker naturligt då är det inte säkert att de tar ut mer än dyngshyra för stoet) Tansportkostnad för sperma,
Vererinären tar ut för sina kostnader, har varierat en del fast avgift+ rörlig. (har betäckt ponny och då har jag kört den till vet, för att kolla med ultraljud.
Sedan tillkommer avgift för fölet, en avgift förening 200 kr, registrering, idkontrollanten chipsmärkning och eventuellt blodgruppering mm.
Hoppas det blev förståligt

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: valy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 658
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka