Ungefär..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 075

Mish

Trådstartare
Vad hamnar priset på efter en betäckning och sen hela kalaset till fölet är framme och någon månad gammal?

förstår att det ärolika beroende på hingst osv men några exempel?

Sv: Ungefär..

Jag kan två exempel från i år.
Sto 1. Betäckt med Feliciano blev ej dräktig, kostnad till hingst och semistation (språngavgift, seminavgift och uppstallning) 8500:-
Sto 2. Betäckt och dräktig med Okeanos, kostnader: hingsten har 90 dagars avg. 10 250:-, seminstationen 3000:-.
Hade sto 1 varit dräktig hade det tillkommit 10 000 i levandefölavgift. För sto 2 är nu alla avgifter betalda.
Till detta får man sedan lägga transportkostnader som ju varierar efter var man bor m m. Ökat foder intag till stoet och med tiden även foder till fölet.
Har man sedan otur och stoet dör så kan räkna med en kostnad på 4000.-/månad bara för mjölk till fölet, om det rör sig om ett halvblodsföl.

Min Paintkorsning har nog hamnat kring 20.000 - 30-000 till dags dato. Han är 4,5 månader nu. Då var språngavgiften 7500:- men sen tillkom 3 resor till hingsten, 2 UL, 1 blodprov m.m....

Förra året betäckt vi mitt haflinger sto, betalde 5000 i språng avgift hade ingen levande föl avgift, men det tillkommer ju ul, körning till stuteri mm.. Det hela gick nog på 8 000-10 000..
blev dock inget föl, va dräktig på 90 dagen, men nu är hon ombetäckt i år..

känns det inte lite tråkigt att lägga pengar sen blir inte sto:et dräktigt?

Är halvblod dyrt eller billigt ? skulle det bli billigare med en annan ras eller finns det raser som är dyrare?

självklart förstår jag att det inte är kul, men det finns inga garantier eller så? alltså det blir ingen ersättning om det skulle bli så att det inte lyckas?

En del hingstar har betalning vid levande föl och då kommer du ju undan billigare om stoet t.ex kastar än om du har betalat på 90 dygn. Detta är olika från hingst till hingst. Språngavgift och stationsavgift m.m. betalas vid seminering oavsett om stoet blir dräktigt eller inte.
sen kan man teckna en foster/fölförsäkring som ersätter vissa kostnader om det inte blir något föl. Dessa brukar kunna tecknas från dygn 45 tror jag.
Men att avla är en stor chans/risktagning. Det kan ju även bli så att det kommer ut ett friskt föl men som är så skev i benen t.ex. så det inte blir något med den ändå.
Det kostar lika mycket att få fram ett bra föl som ett dåligt.

Klart att det inte precis känns toppen att sitta med den räkningen på vad som känns som bort kastade pengar. Men det är ju en av riskerna med avel, precis som att stoet resorberar, kastar eller får ett dödfött föl. Sedan finns ju en uppsjö med komplikationer i samband med själva fölningen också. Har ju tyvärr två år i rad stått med moderlösa föl och allt vad det innebär. Kunde ju lika gärna varit tvärt om också. Så förutom de normala kostnaderna får vara beredd på att det kan dyka upp en hel del oplanerade också. Som t ex att fölet får senkontraktion som jag fick på ett föl i år. När jag läser i trådar här upptäcker jag att jag väldigt lindrigt undan trots kraftiga kontraktioner, mot hur andra haft det.

Är halvblod dyrt eller billigt ? skulle det bli billigare med en annan ras eller finns det raser som är dyrare?

Halvbloden ligger väl i mellanklassen när det gäller kostnaderna. Det är betydligt dyrare med avgifter för varmblodiga travhästar och mycket billagre med ardenner. Sedan varierar det ju också från hingsst till hingst oavsett ras.

klart de e tråkigt, och eftersom hon var dräktig på 90 dagen gick jag och väntade:devil::devil: men men sånt e livet:P och det är smällar man får a när man håller på med avel, vi fick dock tillbaka 2000 av hingst ägaren då hingsten inte stod till avel året där på..så det va himla snällt gjort av de..
Men samtidigt va det så himla himla skoj och nyttigt man lärde sig ju massor under det året, så man blev rk på kunskaper:D men dest fattigare:P

Tror alla ponny raser ar billigare än Halvblod, så det är som "masse" säger mellanklass, eller högklass, beror ju helt på vilken hingst man ska använda.Allt med meriter och sådant har en ganska stor betydelse.. när man betäcker med en halvblodshingst får man nog räkna med 15.000 och uppåt medan med en ponny hingst 15.000 men neråt:P

9850kr har bäbis kostat hittills (med två ultraljud hemma också).

Sedan så är det levande-föl avgift på några tusenlappar, minns inte exakta summan just nu.

Inte helt gratis för en ponny men hon spenderade 10 veckor på stationen så hon var där ordentligt iaf ;)

I år har jag betäckt halvblodstoet, seminsavgift till seminstationen, uppstallning 28 dagar ink moms ca 4000 kr, veterinär avg 2400 ink moms ink en omgång sköljning , resor 4 ggr tor ca 100 mil dieselkostnad 12kr litern och bilen drar 1,2 mil=1500kr och då är det inte något för bil o släp
avtalade med hingstägaren att bet vid 17 dygns dräktighet och det blev 3250 och 45 dygn dräktighetsavg ink fosterförsäkring 7200 så mitt föl har hittills kostat 18350 och det är en hingst som är billig att använda. Och har inte då räknat med någon kostnad för stoet

från betäckning till idag då bebis är 6 mån har hon kostat 26 000:-.
då är det inkl allt. (vacc, förs, verkning osv. )
betäckte med feliciano och fölis ingick i stimulanspaketet (halva lev fölavg samt reg avg asvh gratis).
jag har inte tagit med några kostnader för stoet.

levande fölavgift betlar man först när fölet är fött och levt i några dagar.
det andra tror jag man betlar direkt vid betäckningen/semineringen
Språng avgift betalar man när man hämtar hem hästen från betäckning/seminering..

Jag har ju valt helt rätt ras iaf:angel:, här kostade betäckningen 1300kr/häst inkl. sh avgiften:bow:. Nästa år har jag redan valt hingst till (om inget inträffar) o då kommer betäckningen att gå på c 2000kr+ sh avgiften.

Härligt med shettisar, billiga att ta fram o billiga att fodra :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: valy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 658
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka