Ungdomsfest

Fester ibland stör inte. Men jag tänker att det är väl helt självklart att man ändå tänker på omgivningen och inte bara skg själv. Man måste inte ha full volym och skrika. Man kan ju ha vild fest med lite lägre volym och komma ihåg att man inte är jordens mittpunkt
Det här ja. Självklart tycker även jag att folk får ha fester och ha roligt, ja för fan, de får supa bäst fan de vill liksom. Men måste det vara mer väsen än nödvändigt? Måste HELA kvarteret höra deras fest? Måste de störa grannar så att de inte kan sova? Eller se på Tv?

Varför MÅSTE man hela tiden störa andra människor bara för att man själv ska ha lite roligt? Går det inte att ha roligt med lite lägre volym, då slipper man dessutom skrika till varandra OCH utsätts inte för "bullerskador" vilket är en fördel för ens hörsel... fast det är klart, den bryr man sig inte om, bara man har kuuuuul med hög volym så att hela kvarteret hör och kan sjunga med i texterna och får huvudvärk av oväsendet, man ska ju visa alla hur roligt livet är! Hur ung man är, och det är man ju bara en gång liksom.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

För helvete, festa gärna, men med hänsyn. Inte alls svårt. Jag unnar gärna folk att festa, men att bli störd har jag inte mycket till övers för. Och "vi" alla har inte alls festat loss, de fester jag har varit på har inte stört någon, trots musik och alkohol. Det funkar det med och var roligt det också.
 
Men det har ju 1 inget med pandemin att göra och 2 gäller inte ännu. Men jag kanske missförstod, trodde vi pratade om pandemirelaterade lagar.
Från den första juli kan polisen dela ut böter för hög musik som stör, redan tidigare allt så nu med andra, ord har det alltså varit otillåtet att störa andra med hög musik. Inget med pandemin att göra.

Och det är alltså förargelseväckande beteende att störa sina grannar med högljudda fester.
 
Det var tydligen bröllop här på byn igår. Och tydligen skulle detta firas genom att ett tiotal bilar cruisade runt på byn, hängandes på tutorna. I en timma. Mellan 22.30 och 23.30.

Idioti. :meh:

Inte för att det hade med tråden att göra men jag kände att jag behövde dela med mig. :laugh:
 
Jag har aldrig snackat pandemirelaterade rekommendationer. Det som tidningen skrivit om är det jag syftar på hela tiden.

Från den första juli kan polisen dela ut böter för hög musik som stör, redan tidigare allt så nu med andra, ord har det alltså varit otillåtet att störa andra med hög musik. Inget med pandemin att göra.

Och det är alltså förargelseväckande beteende att störa sina grannar med högljudda fester.

Då missförstod jag!
 
Det var tydligen bröllop här på byn igår. Och tydligen skulle detta firas genom att ett tiotal bilar cruisade runt på byn, hängandes på tutorna. I en timma. Mellan 22.30 och 23.30.

Idioti. :meh:

Inte för att det hade med tråden att göra men jag kände att jag behövde dela med mig. :laugh:
Personligen tycker jag nog detta är värre faktiskt än hög musik. Det var en kompis till grannens ungar som under en period i vintras körde förbi utanför mina föräldrar x antal gånger per dag, med hög dunkadunka på och som dessutom körde så fort att hen körde sönder vägen. Hen var så pass stor att hen hade körkort för personbil, så till slut ilsknade pappa till och bad grannen att säga till föraren att ta det lugnt om vederbörande skulle köra där (finns två håll från grannen). Efter att de sa till personen upphörde det, så det kan ju absolut funka att säga till också om det är vettiga personer, liksom.
 
Skicka ett sms. Det skulle jag göra om jag inte ville gå förbi. "Skulle ni kunna sänka lite? Har ett barn som ska sova. Glad midsommar! Mvh grannen"
Om jag ska vara brutalt ärligt så hade jag nog brytt mig föga om grannungens sömn om jag faktiskt hade valt att arrangera fest. Alltså, det är väl en kalkylerad risk jag tar att störa grannarna om jag faktiskt har fest med hög musik och ett sms med information om att barn inte kan sova hade nog inte rört mig i ryggen.

Nu har jag svårt att se att jag faktiskt skulle ställa till med sådan fest, men jag menar mer logiskt att jag inte tror att sådan information biter på de som faktiskt anordnar fest.

När jag bodde i lägenhet på olika platser var min standardtaktik att knata över och helt sonika fråga "hur länge tror ni att ni kommer hålla igång?" Det kändes trevligare än ett "sänk för h-vete"-budskap och gav faktiskt ofta lite incitament att packa ihop och dra ut på stan lite snabbare. Och ofta kunde man göra någon slags överenskommelse, vilket gav mig peace of mind samtidigt som jag inte sabbade en hel fest genom att ringa dit störningsjour (vilket hände det med, när sagda överenskommelser inte hölls :D)
 
de fester jag har varit på har inte stört någon, trots musik och alkohol. Det funkar det med och var roligt det också.

Ett litet inflik här bara. Ofta tycker en ju precis detta. Men efter x antal flaskor vin och spontandans till typ 80’s golden hits, allsång till Bonnie Tyler … ja nånstans där brukar en liksom inte vara ett så pålitligt omdöme. Typ ”nej men det är ju jättelugnt här”, kanske inte delas av grannen med två kids under 3 år som försöker sova. Just sayin ;)
 
Var tvungen att bläddra lite i en handbok i takt och ton som jag ärvt av min granntant. Rubriken i denna tråd gav mig sådana flashbacks. Och mkt riktigt
 

Bifogade filer

  • E497A1A3-45B4-470D-A0FB-AC161CB23F30.jpeg
    E497A1A3-45B4-470D-A0FB-AC161CB23F30.jpeg
    487,1 KB · Visningar: 201
Jag känner mig lite tudelad, tycker att det är klart det ska få festas ordentligt då och då, samtidigt som jag tycker att vid ett går det att dra ner musiken ett snäpp, utan för den delen att festen behöver ta slut.
 
Ett litet inflik här bara. Ofta tycker en ju precis detta. Men efter x antal flaskor vin och spontandans till typ 80’s golden hits, allsång till Bonnie Tyler … ja nånstans där brukar en liksom inte vara ett så pålitligt omdöme. Typ ”nej men det är ju jättelugnt här”, kanske inte delas av grannen med två kids under 3 år som försöker sova. Just sayin ;)
Det är ju ett tecken på att man har problem att veta när man ska sluta dricka alkohol. Och bör således kanske inte dricka på fester alls så att det kan bli så okontrollerat. Just sayin.
 
Men nä, ärligt talat - det är inte ett tecken på att man har problem med spriten för att man är som @tornblomma beskriver.
Fast jo, om du dricker så mycket att du inte har vett att fatta att du stör och att du trots ditt alkoholintag och ditt musikval ska visa hänsyn till grannar så tyder det på att du har problem att förstå var gränsen för "nog" går.
 
Fast jo, om du dricker så mycket att du inte har vett att fatta att du stör och att du trots ditt alkoholintag och ditt musikval ska visa hänsyn till grannar så tyder det på att du har problem att förstå var gränsen för "nog" går.

Det är väl ganska vanligt att när ett gäng samlas för fest så höjs ljudnivån? Alkoholen spelar säkerligen in. Men man dras också med av varandras sällskap. Dansar och sjunger? Sommartid kanske man har öppet fönster? Eller är ute på en gård/innergård? Klart det hade varit lugnare om du satt hemma och typ spelade yatzy med dig själv?
 
Det är väl ganska vanligt att när ett gäng samlas för fest så höjs ljudnivån? Alkoholen spelar säkerligen in. Men man dras också med av varandras sällskap. Dansar och sjunger? Sommartid kanske man har öppet fönster? Eller är ute på en gård/innergård? Klart det hade varit lugnare om du satt hemma och typ spelade yatzy med dig själv?
Fast det är väl självklart att det är ok att samlas och festa och att fester faktiskt hörs? Men att verkligen störa grannar så att de inte kan se på tv eller sova är inte ok.
 
Fast det är väl självklart att det är ok att samlas och festa och att fester faktiskt hörs? Men att verkligen störa grannar så att de inte kan se på tv eller sova är inte ok.

Alla har kanske olika tolerans.
Jag klagade absolut när min ungdomliga granne ovanför drog igång efterfest med riktigt tung hiphop vid 04-snåret tre dagar i rad så att min kristallkrona i taket skakade och basen dunkade i hela kroppen. Dock ringde jag inte polisen utan tog ett snack med ”dagens ungdom” om lämpligheten i detta.

Skulle dock inte klaga på en ”ungdomsfest” med glada dansande/sjungande/festande ungdomar utomhus på midsommarafton.
 
Det är ju ett tecken på att man har problem att veta när man ska sluta dricka alkohol. Och bör således kanske inte dricka på fester alls så att det kan bli så okontrollerat. Just sayin.

Men allvarligt?! Jag har absolut druckit för mycket i mina dagar (händer fortfarande ibland) utan att jag har problem med alkohol.

Men gott vin, gott sällskap och god mat gör ibland att det blir för mycket... och kanske lite högljutt.
 
Alla har kanske olika tolerans.
Jag klagade absolut när min ungdomliga granne ovanför drog igång efterfest med riktigt tung hiphop vid 04-snåret tre dagar i rad så att min kristallkrona i taket skakade och basen dunkade i hela kroppen. Dock ringde jag inte polisen utan tog ett snack med ”dagens ungdom” om lämpligheten i detta.

Skulle dock inte klaga på en ”ungdomsfest” med glada dansande/sjungande/festande ungdomar utomhus på midsommarafton.
Det skulle inte jag heller så länge jag kan titta på Tv (typ netflix med hörlurar i mitt fall eftersom jag struntar i min TV) och kan sova när så blir dags.

Jag hade en granne en gång, som renoverade och byggde till. Han höll på till sent, mycket sent. Men i samma stund som jag började släcka i mitt hus så slutade byggljuden. Det var intressant. Varenda gång. Han snickrade och hade sig tills han såg att jag släckte, då gjorde han också det. Det kallar jag hänsyn. Synd att fler inte har vett att se att det är så man trots allt beter sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp